Kursplan

Informatik, Systemutvecklingsprojekt, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng

Informatics, Systems Development Project, Intermediate Course, 30 Credits

Kurskod: IK209G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Informatik Fördjupning: G1E
Senast ändrad: 2023-09-13    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2015-11-20 Litteraturlista fastställd: 2023-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 2

Mål

Den studerande skall efter avslutad kurs

  • ha fördjupade kunskaper om metoder och tekniker för att identifiera problem i verksamheter
  • ha fördjupade färdigheter i att strukturera och implementera datorbaserade lösningar på problem i verksamheter
  • ha fördjupad förmåga att värdera datorbaserade lösningar på problem i verksamheter.

Innehåll

I kursen tillämpas och utvecklas sedan tidigare förvärvade informatikkunskaper i ett längre projektarbete. Projektet innebär att studenten planerar och genomför ett självständigt arbete där fokus är problemlösning och tillämpning. Verktyg för problemlösningen är lämpligen metoder, tekniker och programutvecklingssmiljöer vilka studenten tidigare försetts med under sin informatikutbildning. Även nya verktyg kan eventuellt komma ifråga utifrån handledningsresurser och överenskommelse med kursansvarig lärare.

Arbetet kan med fördel utföras i samarbete med externa aktörer. Detta till exempel med den externa aktören som uppdragsgivare/problemställare.

Kursen består av fyra moment

1) Problemanalys och planering (5 hp)
Momentet innefattar identifiering och analys av det problem projektarbetet fokuserar.

2) Teoretisk fördjupning (5 hp)
Momentet innefattar teoretisk fördjupning med inriktning mot arbete i systemutvecklingsprojekt, utvecklingsmetoder och utvecklingsmiljöer.

3) Analys, design och konstruktion I (10 hp)
Momentet innefattar analys, design och realisering av utvecklingsprojektet.

4) Analys, design och konstruktion II (10 hp)
Momentet innefattar analys, design och realisering av utvecklingsprojektet.

Examinationer och betyg

Problemanalys och planering, 5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Teoretisk fördjupning, 5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Analys, design & konstruktion I, 10 högskolepoäng (Provkod: A003)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Analys, design & konstruktion II, 10 högskolepoäng (Provkod: A004)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Godkänd på kursen som helhet skall alla fyra examinationsmomenten lägst ha givits betyget Godkänd. För att erhålla betyget Väl Godkänd på kursen som helhet skall, utöver uppfyllda krav för godkänt, examinationsmomentet "Analys, design och konstruktion II" ha givits betyget Väl Godkänd.

Examinationsformer

Problemanalys och planering, 5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Praktisk examination

Teoretisk fördjupning, 5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Praktisk examination

Analys, design och konstruktion I, 10 högskolepoäng (Provkod: A003)
Praktisk examination

Analys, design & konstruktion II, 10 högskolepoäng (Provkod: A004)
Praktisk examination

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Informatik med systemvetenskaplig inriktning, grundkurs, 30 högskolepoäng och 45 högskolepoäng i informatik på fortsättningsnivå.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Undervisning kan ske på engelska.

Omexamination:
Omexamination av vårterminens ordinarie examinationstillfälle infaller i augusti och ersätter då uppsamlingsexaminationen.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Gustavsson, Tomas & Stefan Görling (2019)
Att arbeta med systemutveckling
Studentlitteratur AB, ISBN 9789144125206, 272 sidor

Referenslitteratur

Eklund, Sven (2011)
Arbeta i projekt: individen, gruppen, ledaren
Studentlitteratur, 180 sidor, ISBN: 9789144072753

Eriksson, Ulf (2008)
Test och kvalitetssäkring av IT-system
Studentlitteratur, 392 sidor, ISBN: 9789144016016

Lindegren, Håkan (2003)
Programvaruprojekt : stabilitet, användbarhet och inkrementell utveckling
Lund : Studentlitteratur, 482 sidor

Lunell, Hans (2003)
Fyra rundor med RUP
Studentlitteratur AB, ISBN/ISSN: 978-91-44042-10-7, 344 sidor

Martin, Robert C. (2008)
Clean code - A handbook of agile software
Upper Saddle River, N.J.: Prentice Hall, ISBN/ISSN: 978-0-13235-088-4, 431 sidor

Schwaber, Ken (2001)
Agile Software Development with Scrum
Prentice Hall, ISBN/ISSN: 978-01-306-7634-4, 158 sidor

Tillägg och kommentarer

Temarelaterad litteratur tillkommer. Individuell och projektanpassad litteraturlista avgörs i samråd med handledare.