Kursplan

Informatik, Kvalitativa metoder i informatikforskning, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng

Informatics, Qualitative Methods in Information Systems Research, Second Cycle, 7,5 Credits

Kurskod: IK409A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Informatik Fördjupning: A1F
    Senast ändrad: 2019-03-12
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2018-11-21 Litteraturlista fastställd: 2019-03-12
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

1. Ha förmågan att ge en översikt över kvalitativa forskningsstrategier, baserat på aktuella praktiker inom informatikfältet.
2. Ha förmågan att utveckla en kvalitativ forskningsdesign, inklusive datainsamling och dataanalys, baserat på en av forskningsstrategierna presenterade under kursen.
3. Ha förmågan att kritiskt utvärdera en forskningsdesign, inklusive datainsamling och dataanalys, baserat på en av forskningsstrategierna presenterade under kursen.
4. Ha förmågan att diskutera etiska aspekter av kvalitativ informatikforskning.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen består av följande moduler:
1. En översikt över kvalitativa forskningsstrategier (ex. fallstudier, design science) inom informatikforskning. I den här modulen kommer studenterna undersöka centrala forskningsstrategier inom informatik. Detta görs i syfte att skapa en översikt över strategiernas med betydande kännetecken, arbetssteg, och vilka typer av begränsningar som strategierna har. (Adresserar mål 1).
2. Datainsamlingstekniker. I den här modulen undersöker studenterna olika tekniker för att samla in data, såsom intervjuer, fokusgrupper, observationer, insamling av dokument. Syftet är att utveckla en förmåga att välja och anpassa datainsamlingstekniker baserat på ett forskningsproblem och en vald forskningsstrategi. (Adresserar mål 2).
3. Dataanalys. I den här modulen fokuserar på tekniker för att analyser insamlade data för att dra slutsatser. Exempelvis, hur ett teoretiskt ramverk kan användas för att driva analysen. Syftet är att utveckla en förmåga att välja och anpassa dataanalystekniker baserat på ett forskningsproblem och en vald forskningsstrategi. (Adresserar mål 3).
4. Etik i informatikforskning. I den här modulen kommer studenterna diskutera etiska aspekter av informatikforskning i syfte att identifiera forskningspraktiker som är problematiska ur en etisk synvinkel. Dessutom så adresserar den här modulen god forskningssed och forskarens integritet. (Adresserar mål 4).

Studieformer

Undervisningsmetoderna är baserade på det omvända klassrummet och fallbaserat lärande. Omvänt klassrum innebär att lektionerna ägnas åt fördjupning och analyser för att skapa meningsfullt lärande, medan genomgångar av kursmaterial sker utanför lektionstid. Fallbaserat lärande innebär att scenarios baserade på riktiga exempel används som en utgångspunkt för lektionerna och arbetsuppgifter.

I den här kursen tar sig undervisningsmetoderna konkreta uttryck i form av föreläsningar online, individuellt läsande, klassundervisning baserat på erhållna forskningsproblem, och gruppuppgifter baserade på erhållna forskningsproblem.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Översikt över forskningsstrategier, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Muntlig gruppresentation om forskningsstrategier inom informatikfältet. Studenten ska kunna redogöra för forskningsstrategiernas kännetecken, huvudsakliga arbetssteg, och när strategin är lämplig att använda (Examinerar mål 1)

Design av forskningsstrategi, 3 högskolepoäng (Provkod: A002)
Gruppuppgift i två delar: en skriftlig uppgift att designa en forskningsstrategi för ett erhållet forskningsproblem, b) en muntlig presentation av den designade forskningsstrategin (Examinerar mål 2 och 4)

Granskning av forskningsdesign, 3 högskolepoäng (Provkod: A003)
Individuell skriftlig rapport där studenten granskar och kritiskt reflekterar kring en annan grupps forskningsdesign (Examinerar mål 3 och 4)


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Översikt över forskningsstrategier
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Design av forskningsstrategi
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Granskning av forskningsdesign
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Godkänd skall studenten ha erhållit betyget Godkänd på samtliga examinationsmoment. För att erhålla betyget Väl Godkänd skall studenten ha erhållit betyget Väl Godkänd på Granskning av forskningsdesign samt betyget Godkänd på övriga examinationsmoment.

Kursens slutbetyg översätts till ECTS-betygsskalan

Särskild behörighet och andra villkor

Informatik med systemvetenskaplig inriktning, grundkurs, 30 hp och 30 hp på fortsättningsnivå i informatik samt 15 hp på kandidatnivå i informatik. Alternativt Företagsekonomi, grundkurs, 30 hp och Företagsekonomi, fortsättningskurs, 30 hp samt 15 hp på kandidatnivå i företagsekonomi. Alternativt 30 hp i datateknik på G1N-nivå och 45 hp i datateknik på G1F-nivå.

Dessutom krävs 15 hp i informationssäkerhet som motsvarar 15 hp på första terminen i Masterprogram i Informatik - ledning och styrning av informationssäkerhet dvs 15 hp sammanlagt från kurserna Informatik, Introduktion till informationssäkerhet, avancerad nivå, 7,5 hp (A1N), Informatik, Regulativa aspekter av informationssäkerhet, avancerad nivå, 7,5 hp (A1N), Informatik, Sociala aspekter av informationssäkerhet, avancerad nivå, 7,5 hp (A1N), Informatik, Introduktion till IT-säkerhet, avancerad nivå, 7,5 hp (A1N) samt Engelska 6/Engelska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Restuppgifter ska fullgöras snarast enligt lärares anvisning.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Myers, Michael David & David E. Avison (2002)
Qualitative Research in Information Systems: A Reader
Sage, 312 sidor

Oates, Briony J. (2006)
Researching Information Systems and Computing
SAGE, ISBN/ISSN: 978-14129-02-24-3, 360 sidor

Recker, Jan (2012)
Scientific Research in Information Systems: A Beginner's Guide
Springer Science & Business Media, 164 sidor

Silverman, David (2015)
Interpreting Qualitative Data
Sage, 520 sidor

Vetenskapsrådet (2011)
Good research practice
Vetenskapsrådets rapportserie 3:2011 [Rapport]

Referenslitteratur

Karlsson, Fredrik, Åström, Joakim & Martin Karlsson (2015)
Information security culture - State-of-the-art review between 2000 and 2013
40 sidor, Information & Computer Security (23:3), pp. 246-285 [Tidskriftsartikel]

Myers, Michael David (1997)
Qualitative Research in Information Systems
2 sidor, MIS Quarterly (21:2), pp. 241-242 [Tidskriftsartikel]

Webster, Jane & Richard T. Watson (2002)
Analyzing the past to prepare for the future: Writing a literature review
MIS Quarterly 26 (2), 11 sidor, [Tidskriftsartikel]