Kursplan

Informatik, Kvantitativa metoder i informatikforskning, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng

Informatics, Quantitative Methods in Information Systems Research, Second Cycle, 7,5 Credits

Kurskod: IK410A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Informatik Fördjupning: A1F
    Senast ändrad: 2019-03-12
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2018-11-21 Litteraturlista fastställd: 2019-03-12
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter avslutad kurs ska studenten
(1) förstå logiken med kvantitativa forskningsmetoder och deras tillämpning från ett samhällsvetenskapligt perspektiv
(2) förklara hur forskningsproblem påverkar valet av datainsamlingsplaner och statistiska metoder
(3) designa kvantitativa studier inom det systemvetenskapliga området
(4) kritiskt utvärdera metoder använda i kvantitativa studier inom det systemvetenskapliga området
(5) tillämpa metoder för kvantitativa studier inom det systemvetenskapliga området genom att använda statistiskmjukvara
(6) analysera kvantitativa data från verklighetsbaseradefall inom informationssäkerhet.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen fokuserar på kvantitativa metoder nödvändiga för att kunna genomföra forskningsprojekt och behandlar hela kedjan från studiedesign, datainsamling, analys, tolkning och presentation av resultat.

Kursen består av följande moduler:
1. Koncept
Under denna modul designar studenterna en kvantitativstudie som fokuserar på valet av lämpliga datainsamlingsplaner och kvantitativa metoder i relation till valda forskningsproblem. Modulen belyser också vikten av datainsamlingsstrategier med fokus på typer av data såsom ordinal, nominal, kvalitativ och kvantitativ. Detta inkluderar även urvalsmetoder, "power statistics" och randomiserat urval bland annat. Vidare fokuseras även vanliga (analys-) metoder som används vid kvantitativa studier. Här inkluderas beskrivande mått, linjära modeller (regressionsanalys), ordinal modeller (logistisk regression)och klassifiering (principiell komponentanalys och faktoranalys). Den sista delen i denna modul handlar om att diskutera resultat med fokus på värdering av metoder genom standardkriterier och deras tolkning och presentation.

2.Tillämpning
Denna modul fokuserar på det praktiska användandet av innehållet i modul 1 där studenterna genom gör två uppgifter. Den första uppgiften handlar om att undersöka ett givet forskningsproblem från ett kvantitativt perspektiv som innefattar en kritisk diskussion och argumentation kring den valda studiedesignen, urvalsmetoder och kvantitativmetoder. Den andra uppgiften handlar om att tillämpa kvantitativa metoder på data insamlade under fallstudier inom informationssäkerhet. Detta inkluderar dataanalys genom att använda statistisk mjukvara, tolkning och presentation av resultat.

Studieformer

Undervisningsmetoderna är baserade på det flippade klassrummet och fallbaserat lärande. Omvänt klassrum innebär att lektionerna ägnas åt fördjupning och analyser för att skapa meningsfullt lärande, medan genomgångar av kursmaterial sker utanför lektionstid. Fallbaserat lärande innebär att scenarios baserade på riktiga exempel används som en utgångspunkt för lektionerna och arbetsuppgifter.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Designa en kvantitativ studie, 3,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
En individuell skriftlig rapport och muntlig presentation av studiens design. Studenten behöver ange argument för de designval som gjorts under planerandet och utformandet av studiens alla aspekter. (Examinerar mål 1-4)

Dataanalys, 4 högskolepoäng (Provkod: A002)
En individuell skriftlig rapport och muntlig presentation av dataanalys baserat på ett givet fall med kvantitativa data relevanta för informationssäkerhet. Studenten behöver ange argument för de val av analysverktyg och metoder som gjorts för att analysera data och hitta mönster och identifiera huvudproblemet/huvudproblemen. (Examinerar mål 1-5)


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Designa en kvantitativ studie
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Dataanalys
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Godkänd på kursen skall studenten ha erhållit minst betyget Godkänd på samtliga examinationsmoment. För att erhålla betyget Väl Godkänd på kursen skall studenten ha erhållit betyget Väl Godkänd på samtliga examinationsmoment.

Kursens slutbetyg översätts till ECTS-betygsskalan.

Särskild behörighet och andra villkor

Informatik med systemvetenskaplig inriktning, grundkurs, 30 hp och 30 hp på fortsättningsnivå i informatik samt 15 hp på kandidatnivå i informatik. Alternativt Företagsekonomi, grundkurs, 30 hp och Företagsekonomi, fortsättningskurs, 30 hp samt 15 hp på kandidatnivå i företagsekonomi. Alternativt 30 hp i datateknik på G1N-nivå och 45 hp i datateknik på G1F-nivå.

Dessutom krävs 15 hp i informationssäkerhet som motsvarar 15 hp på första terminen i Masterprogram i Informatik - ledning och styrning av informationssäkerhet dvs 15 hp sammanlagt från kurserna Informatik, Introduktion till informationssäkerhet, avancerad nivå, 7,5 hp (A1N), Informatik, Regulativa aspekter av informationssäkerhet, avancerad nivå, 7,5 hp (A1N), Informatik, Sociala aspekter av informationssäkerhet, avancerad nivå, 7,5 hp (A1N), Informatik, Introduktion till IT-säkerhet, avancerad nivå, 7,5 hp (A1N) samt Engelska 6/Engelska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Restuppgifter ska fullgöras snarast enligt lärares anvisning.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

De Veaux, Richard; Velleman, Paul; Bock, David (2015)
Stats: Data and Models
Pearson Education Ltd., ISBN10:1292101636

Svensson, Elisabeth (2001)
Guidelines to Statistical Evaluation of Data from Rating Scales and Questionnaires
J Rehab Med, (33), page 47-48 [Tidskriftsartikel]