Kursplan

Informatik, Professionell och akademisk kommunikation, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng

Informatics, Professional and Academic Communication, Second Cycle, 7,5 Credits

Kurskod: IK411A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Informatik Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2019-03-12
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2018-11-21 Litteraturlista fastställd: 2019-03-12
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter avslutade studier ska studenten:
1) Ha en god förståelse för principerna för att skriva vetenskapliga dokument och professionella rapporter för både akademiska och icke-akademiska målgrupper
2) Ha förmåga att analysera vetenskapliga dokument baserat på metod som presenteras i kursen
3) Ha förmåga att analysera professionella rapporter baserat på metod som presenteras i kursen
4) Ha färdigheter i att kommunicera forskningsresultat muntligt baserat på metod som presenteras i kursen
5) Ha färdigheter i att kommunicera forskningsresultat i sammanfattningsform skriftligt till både akademiska och icke-akademiska målgrupper baserat på metod som presenteras i kursen.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen består av följande moduler:
1) Introduktion till principer för akademiskt och professionellt skrivande. Denna modul innehåller föreläsningar om principer och färdigheter för akademiskt och professionellt skrivande. (Addresserar mål 1).
2) Metoder för att granska vetenskapliga dokument. Denna modul innehåller föreläsningar och inkluderar även momentet att granska ett givet vetenskapligt dokument. (Addresserar mål 2).
3) Metoder för att granska professionella rapporter. Denna modul innehåller föreläsningar och inkluderar även momentet att granska ett givet professionellt dokument. (Addresserar mål 3).
4) Träning i att skriva vetenskapliga dokument. Denna module inkluderar att skriva en vetenskaplig artikel baserad på momentet principer och färdigheter för vetenskapligt skrivande. (Addresserar mål 5).
5) Metoder och träning i att kommunicera forskningsfynd muntligt och skriftligt i sammanfattningsform. Denna modul innehåller en egen presentation muntligt och skriftligt. (Addresserar mål 4 och 5).

Studieformer

Undervisningsmetoderna är baserade på det s.k. flippade klassrummet och fallbaserat lärande. Omvänt klassrum innebär att lektionerna ägnas åt fördjupning och analyser för att skapa meningsfullt lärande, medan genomgångar av kursmaterial sker utanför lektionstid. Fallbaserat lärande innebär att scenarios baserade på riktiga exempel används som en utgångspunkt för lektionerna och arbetsuppgifter.

I den här kursen tar sig undervisningsmetoderna konkreta uttryck i form av diskussioner och seminarier, handledning, studenternas presentationer samt läsande av vetenskapliga dokument.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Granskning av ett givet vetenskapligt dokument, 1 högskolepoäng (Provkod: A001)
Examineras genom en individuell skriftlig rapport. (Examinerar mål 2)

Granskning av en given professionell rapport, 1 högskolepoäng (Provkod: A002)
Examineras genom en individuell muntlig presentation. (Examinerar mål 3)

Författande av en vetenskaplig artikel, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Examineras genom en individuell skriftlig rapport. (Examinerar mål 1 och
mål 4)

Författande och presentation av en Management Summary, 1 högskolepoäng (Provkod: A004)
Författande och presentation av en "Management Summary" baserad på ett givet dokument. Examineras med en individuell muntlig och skriftlig presentation. (Examinerar mål 1 och mål 5)


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Granskning av ett givet vetenskapligt dokument
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Granskning av en given professionell rapport
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Författande av en vetenskaplig artikel
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Författande och presentation av en Management Summary
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Godkänd skall studenten ha erhållit minst betyget Godkänd på samtliga examinationsmoment. För att erhålla betyget Väl Godkänd skall studenten ha erhållit betyget Väl Godkänd på Författande av en vetenskaplig artikel samt godkänt resultat på övriga examinationsmoment.

Kursens slutbetyg översätts till ECTS-betygsskalan.

Särskild behörighet och andra villkor

Informatik med systemvetenskaplig inriktning, grundkurs, 30 hp och 30 hp på fortsättningsnivå i informatik samt 15 hp på kandidatnivå i informatik. Alternativt Företagsekonomi, grundkurs, 30 hp och Företagsekonomi, fortsättningskurs, 30 hp samt 15 hp på kandidatnivå i företagsekonomi eller 30 hp i datateknik på G1N-nivå och 45 hp i datateknik på G1F-nivå. Dessutom krävs Engelska 6/Engelska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Restuppgifter ska fullgöras snarast enligt lärares anvisning.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Lee, Allen S. (1995)
Reviewing a Manuscript for Publication
Journal of Operations Management, (13)1, 6 sidor, [Rapport]

Peat, Jennifer; Elliot, Elizabeth; Baur, Louise & Victoria Keena (2002)
Scientific Writing : Easy When You Know How
BMJ Books, ISBN/ISSN: 0-7279-1625-4, 292 sidor

Sorensen, Carsten Working Paper No. 121
This is not an article: Just Some Thoughts on How to Write One (Revised version of working paper with same title)
Department of Information Systems, The London School of Economics and Political Science, 16 sidor, [Rapport]

Tillägg och kommentarer

Ytterligare litteratur kan tillkomma.