Kursplan

Informatik, Uppsats, avancerad nivå, 30 högskolepoäng

Informatics, Thesis, Second Cycle, 30 Credits

Kurskod: IK412A Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Informatik Fördjupning: A2E
    Senast ändrad: 2019-09-12
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2018-11-21 Litteraturlista fastställd: 2019-09-12
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2020 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

1. Kunna analysera aktuell forskning relevant för en viss forskningsfråga
2. Kunna visa en djup förståelse för forskningsområdet, t.ex. identifiera forskningsbehov och bidrag
3. Kunna välja och argumentera för relevanta forskningsmetoder för ett givet forskningsproblem
4. Kunna tillämpa relevanta forskningsmetoder för det valda forskningsproblemet
5. Kunna analysera och sammanfatta resultaten från studien
6. Kunna skapa ett vetenskapligt dokument
7. Kunna granska ett vetenskapligt dokument
8. Kunna bemöta kommentarer (kritik) på ett vetenskapligt sätt
9. Ha en förmåga att genomföra en tydlig och väl avvägd muntlig redovisning av en vetenskaplig undersökning.

Kursens huvudsakliga innehåll

1. Identifiera forskningsproblem, formulera frågeställningar och beskriva det förväntade kunskapsbidraget. Under denna modul genomför studenterna en litteraturgenomgång och formulerar problemet, frågeställningar samt identifierar det förväntade kunskapsbidraget. Studenterna deltar även i ett seminarium där de presenterar och diskuterar sina idéer med de andra grupperna. (Adresserar mål 1 och 2)
2. Planering av studien. Under denna modul väljer studenterna en relevant forskningsmetod, formulerar undersökningsfrågor, väljer en modell för analys och planerar hur undersökningen ska genomföras. Studenterna deltar även i ett seminarium där de presenterar och diskuterar sina idéer med de andra grupperna. (Adresserar mål 3).
3. Genomförande av studien. Studenterna samlar in, analyserar och sammanfattar data. Studenterna deltar även i ett seminarium där de presenterar och diskuterar sina idéer med de andra grupperna. (Adresserar mål 4 och 5).
4. Skriva, presentera och försvara en vetenskaplig studie. Studenterna skriver ett välstrukturerat vetenskapligt dokument som baseras på den forskning som bedrivits under de tidigare delarna av kursen. Studenterna presenterar och förvarar även sin vetenskapliga studie muntligt. (Adresserar mål 6, 8 och 9)
5. Kritisk granskning av andra studenters vetenskapliga arbete. Under ett seminarium genomför studenterna en kritisk granskning av andra studenters vetenskapliga dokument. (Adresserar mål 7).

Studieformer

Undervisningsmetoderna är baserade på det s.k. omvända klassrummet och fallbaserat lärande. Omvänt klassrum innebär att lektionerna ägnas åt fördjupning och analyser för att skapa meningsfullt lärande, medan genomgångar av kursmaterial sker utanför lektionstid.

I den här kursen tar sig undervisningsmetoderna konkreta uttryck i form av diskussioner och seminarier, handledning, studenternas presentationer samt läsande av vetenskapliga dokument.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Examination, 30 högskolepoäng (Provkod: A001)
Muntlig och skriftlig examination: förbereda, presentera, försvara och kritisk granska en vetenskaplig studie. (Examinerar mål 1-9)


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Examinationen består av 6 delar
Del 1: Seminarium: Identifiera forskningsproblem, formulera frågeställningar och beskriva det förväntade kunskapsbidraget. Studenten måste lämna in en beskrivning av och presentera sin litteraturstudie, forskningsproblem, frågeställning(ar) och det förväntade bidraget.
Del 2: Seminarium: Planering av studien. Studenten måste lämna in en beskrivning av och presentera den valda forskningsmetoden, forskningsfrågorna, vald modell för analys och planen för hur undersökningen ska bedrivas.
Del 3: Seminarium: Genomförande av studien. Studenten måste lämna in en beskrivning av och presentera den datainsamling, analys och sammanfattning av resultaten som gjorts.
Del 4. Muntlig och skriftlig examination. Presentera och försvara en vetenskaplig studie. Studenten måste skriva ett välstrukturerat vetenskapligt dokument och muntligen presentera och försvara sin vetenskapliga studie. Betyg: U, G eller VG.
Del 5. Muntlig examination. Kritisk granskning av andra studenters vetenskapliga arbete. Studenten måste muntligen bedöma en annan students vetenskapliga dokument.
Del 6. Individuell skriftlig examination. Kritisk granskning av andra studenters vetenskapliga arbete. Studenten måste lämna in en skriftlig granskning av en annan students uppsats (vetenskapligt dokument).

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examination
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Godkänd på kursen som helhet skall studenten deltagit i alla delar enligt instruktionerna samt erhållit Godkänd på del 4. För att erhålla betyget Väl Godkänd på kursen som helhet skall studenten deltagit i alla delar enligt instruktionerna samt erhållit betyget Väl Godkänd på del 4.

Särskild behörighet och andra villkor

Informatik med systemvetenskaplig inriktning, grundkurs, 30 hp och 30 hp på fortsättningsnivå i informatik samt 15 hp på kandidatnivå i informatik. Alternativt Företagsekonomi, grundkurs, 30 hp och Företagsekonomi, fortsättningskurs, 30 hp samt 15 hp på kandidatnivå i företagsekonomi. Alternativt 30 hp i datateknik på G1N-nivå och 45 hp i datateknik på G1F-nivå. Dessutom krävs Informatik, Kvalitativa metoder i informatikforskning, avancerad nivå, 7,5 hp alternativt Informatik, Kvantitativa metoder i informatikforskning, avancerad nivå, 7,5 hp eller motsvarande samt Engelska 6/Engelska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Restuppgifter ska fullgöras snarast enligt lärares anvisning.

Undervisningen och examinationer hålls på engelska.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Lee, Allen S. (1995)
Reviewing a Manuscript for Publication
Journal of Operations Management, (13)1, 6 pages, [Report]

Peat, Jennifer; Elliot, Elizabeth; Baur, Louise & Victoria Keena (2002) (Possibly replaced)
Scientific Writing : Easy When You Know How
BMJ Books, ISBN/ISSN: 0-7279-1625-4, 292 pages

Sorensen, Carsten Working Paper No. 121
This is not an article: Just Some Thoughts on How to Write One
Department of Information Systems, The London School of Economics and Political Science, 16 pages, [Report]

Webster, Jane and Watson, Richard T. 2002.
ANALYZING THE PAST TO PREPARE FOR THE FUTURE: WRITING A LITERATURE REVIEW
MIS Quarterly, (26: 2)