Kursplan

Informatik, Uppsats, avancerad nivå, 30 högskolepoäng

Informatics, Thesis, Second Cycle, 30 Credits

Kurskod: IK442A Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Informatik Fördjupning: A2E
Senast ändrad: 2023-09-13    
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2019-11-01 Litteraturlista fastställd: 2023-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 2

Mål

1. Kunna analysera aktuell forskning relevant för en viss forskningsfråga
2. Kunna visa en djup förståelse för forskningsområdet, t.ex. identifiera forskningsbehov och bidrag
3. Kunna välja och argumentera för relevanta forskningsmetoder för ett givet forskningsproblem
4. Kunna tillämpa relevanta forskningsmetoder för det valda forskningsproblemet
5. Kunna analysera och sammanfatta resultaten från studien
6. Kunna skapa ett vetenskapligt dokument
7. Kunna granska ett vetenskapligt dokument
8. Kunna bemöta kommentarer (kritik) på ett vetenskapligt sätt
9. Ha en förmåga att genomföra en tydlig och väl avvägd muntlig redovisning av en vetenskaplig undersökning.

Innehåll

1. Identifiera forskningsproblem, formulera frågeställningar och beskriva det förväntade kunskapsbidraget. Under denna modul genomför studenterna en litteraturgenomgång och formulerar problemet, frågeställningar samt identifierar det förväntade kunskapsbidraget. Studenterna deltar även i ett seminarium där de presenterar och diskuterar sina idéer med de andra grupperna. (Adresserar mål 1 och 2)
2. Planering av studien. Under denna modul väljer studenterna en relevant forskningsmetod, formulerar undersökningsfrågor, väljer en modell för analys och planerar hur undersökningen ska genomföras. Studenterna deltar även i ett seminarium där de presenterar och diskuterar sina idéer med de andra grupperna. (Adresserar mål 3).
3. Genomförande av studien. Studenterna samlar in, analyserar och sammanfattar data. Studenterna deltar även i ett seminarium där de presenterar och diskuterar sina idéer med de andra grupperna. (Adresserar mål 4 och 5).
4. Skriva, presentera och försvara en vetenskaplig studie. Studenterna skriver ett välstrukturerat vetenskapligt dokument som baseras på den forskning som bedrivits under de tidigare delarna av kursen. Studenterna presenterar och förvarar även sin vetenskapliga studie muntligt. (Adresserar mål 6, 8 och 9)
5. Kritisk granskning av andra studenters vetenskapliga arbete. Under ett seminarium genomför studenterna en kritisk granskning av andra studenters vetenskapliga dokument. (Adresserar mål 7).

Examinationer och betyg

Examination, 30 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Kommentar till betyg

För godkänt slutbetyg på kursen krävs godkänt resultat på samtliga examinationer. Bokstavsbetygen A-E viktas till ett slutbetyg baserat på kursens samtliga examinationer.

Examinationsformer

Examination, 30 högskolepoäng (Provkod: A001)
Muntlig och skriftlig examination: förbereda, presentera, försvara och kritisk granska en vetenskaplig studie. (Examinerar mål 1-9)

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Informatik med systemvetenskaplig inriktning, grundkurs, 30 hp och 30 hp på fortsättningsnivå i informatik samt 15 hp på kandidatnivå i informatik. Alternativt Företagsekonomi, grundkurs, 30 hp och Företagsekonomi, fortsättningskurs, 30 hp samt 15 hp på kandidatnivå i företagsekonomi. Alternativt 30 hp i datateknik på G1N-nivå och 45 hp i datateknik på G1F-nivå. Dessutom krävs Informatik, Kvalitativa metoder i informatikforskning, avancerad nivå, 7,5 hp alternativt Informatik, Kvantitativa metoder i informatikforskning, avancerad nivå, 7,5 hp samt Engelska 6/Engelska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Undervisningen och examinationer hålls på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Lee, Allen S. (1995)
Reviewing a Manuscript for Publication
Journal of Operations Management, (13)1, 6 pages, [Report]

Peat, Jennifer; Elliot, Elizabeth; Baur, Louise & Victoria Keena (2002) (Possibly replaced)
Scientific Writing : Easy When You Know How
BMJ Books, ISBN/ISSN: 0-7279-1625-4, 292 pages

Sorensen, Carsten Working Paper No. 121
This is not an article: Just Some Thoughts on How to Write One
Department of Information Systems, The London School of Economics and Political Science, 16 pages, [Report]

Webster, Jane and Watson, Richard T. 2002.
ANALYZING THE PAST TO PREPARE FOR THE FUTURE: WRITING A LITERATURE REVIEW
MIS Quarterly, (26: 2)