Kursplan

Informatik, Kvalitativa metoder i informatikforskning, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng

Informatics, Qualitative Methods in Information Systems Research, Second Cycle, 7,5 Credits

Kurskod: IK444A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Informatik Fördjupning: A1N
Senast ändrad: 2024-03-12    
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2022-10-19 Litteraturlista fastställd: 2024-03-12
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2024 Revision: 2

Mål

1. Ha förmågan att ge en översikt över kvalitativa forskningsstrategier, baserat på aktuella praktiker inom informatikfältet.
2. Ha förmågan att utveckla en kvalitativ forskningsdesign, inklusive datainsamling och dataanalys, baserat på en av forskningsstrategierna presenterade under kursen.
3. Ha förmågan att kritiskt utvärdera en forskningsdesign, inklusive datainsamling och dataanalys, baserat på en av forskningsstrategierna presenterade under kursen.
4. Ha förmågan att diskutera etiska aspekter av kvalitativ informatikforskning.

Innehåll

Kursen består av följande moduler:
1. En översikt över kvalitativa forskningsstrategier (ex. fallstudier, design science) inom informatikforskning. I den här modulen undersöker studenterna centrala forskningsstrategier inom informatik. Detta görs i syfte att skapa en översikt över strategiernas med betydande kännetecken, arbetssteg, och vilka typer av begränsningar som strategierna har. (Adresserar mål 1).
2. Datainsamlingstekniker. I den här modulen undersöker studenterna olika tekniker för att samla in data, såsom intervjuer, fokusgrupper, observationer, insamling av dokument. Syftet är att utveckla en förmåga att välja och anpassa datainsamlingstekniker baserat på ett forskningsproblem och en vald forskningsstrategi. (Adresserar mål 2).
3. Dataanalys. Den här modulen fokuserar på tekniker för att analyser insamlade data för att dra slutsatser. Exempelvis, hur ett teoretiskt ramverk kan användas för att driva analysen. Syftet är att utveckla en förmåga att välja och anpassa dataanalystekniker baserat på ett forskningsproblem och en vald forskningsstrategi. (Adresserar mål 3).
4. Etik i informatikforskning. I den här modulen diskuterar studenterna etiska aspekter av informatikforskning i syfte att identifiera forskningspraktiker som är problematiska ur en etisk synvinkel. Dessutom så adresserar den här modulen god forskningssed och forskarens integritet. (Adresserar mål 4).

Examinationer och betyg

Översikt över forskningsstrategier, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Design av forskningsstrategi, 3 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Granskning av forskningsdesign, 3 högskolepoäng (Provkod: A003)
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Kommentar till betyg

För godkänt slutbetyg på kursen krävs godkänt resultat på samtliga examinationer. Bokstavsbetygen A-E viktas till ett slutbetyg baserat på kursens samtliga examinationer.

Examinationsformer

Översikt över forskningsstrategier, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Muntlig gruppresentation om forskningsstrategier inom informatikfältet. Studenten ska kunna redogöra för forskningsstrategiernas kännetecken, huvudsakliga arbetssteg, och när strategin är lämplig att använda (Examinerar mål 1)

Design av forskningsstrategi, 3 högskolepoäng (Provkod: A002)
Gruppuppgift i två delar: en skriftlig uppgift att designa en forskningsstrategi för ett erhållet forskningsproblem, b) en muntlig presentation av den designade forskningsstrategin (Examinerar mål 2 och 4)

Granskning av forskningsdesign, 3 högskolepoäng (Provkod: A003)
Individuell skriftlig rapport där studenten granskar och kritiskt reflekterar kring en annan grupps forskningsdesign (Examinerar mål 3 och 4)

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Informatik med systemvetenskaplig inriktning, grundkurs, 30 hp och 30 hp på fortsättningsnivå i informatik samt 15 hp på kandidatnivå i informatik. Alternativt Företagsekonomi, grundkurs, 30 hp och Företagsekonomi, fortsättningskurs, 30 hp samt 15 hp på kandidatnivå i företagsekonomi. Alternativt 30 hp i datateknik på G1N-nivå och 45 hp i datateknik på G1F-nivå. Dessutom krävs Engelska 6/Engelska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Undervisningen och examinationer hålls på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Myers, Michael David & David E. Avison (2002)
Qualitative Research in Information Systems: A Reader
Sage, 312 sidor

Oates, Briony J. (2006)
Researching Information Systems and Computing
SAGE, ISBN/ISSN: 978-14129-02-24-3, 360 sidor

Recker, Jan (2012)
Scientific Research in Information Systems: A Beginner's Guide
Springer Science & Business Media, 164 sidor

Silverman, David (2015)
Interpreting Qualitative Data
Sage, 520 sidor

Vetenskapsrådet (2011)
Good research practice
Vetenskapsrådets rapportserie 3:2011 [Rapport]

Referenslitteratur

Karlsson, Fredrik, Åström, Joakim & Martin Karlsson (2015)
Information security culture - State-of-the-art review between 2000 and 2013
40 sidor, Information & Computer Security (23:3), pp. 246-285 [Tidskriftsartikel]

Myers, Michael David (1997)
Qualitative Research in Information Systems
2 sidor, MIS Quarterly (21:2), pp. 241-242 [Tidskriftsartikel]

Webster, Jane & Richard T. Watson (2002)
Analyzing the past to prepare for the future: Writing a literature review
MIS Quarterly 26 (2), 11 sidor, [Tidskriftsartikel]