Kursplan

Digitalisering, ny teknologi, AI och juridik, avancerad nivå, 15 högskolepoäng

Digitalization, New Technologies, AI and Law, Second Cycle, 15 Credits

Kurskod: JU124A Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Rättsvetenskap Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2022-09-13
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2018-08-16 Litteraturlista fastställd: 2022-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2023 Revision: 4

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • identifiera och självständigt analysera hur internet, digitalisering, automatisering och teknologi, såsom peer-to-peer-teknologi och artificiell intelligens, förhåller sig till juridiken och dess grundläggande principer, och
  • redogöra för det europeiska och internationella rättsliga ramverk som särskilt aktualiseras vid digital överföring, såsom EU:s allmänna dataskyddsförordning, GDPR, och identifiera och självständigt analysera relationen mellan algoritmer och juridik, samt dess betydelse, möjligheter och begränsningar.

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • självständigt analysera och diskutera etiska aspekter på digitalisering, inklusive på användningen av AI i juridisk verksamhet, och
  • redogöra och självständigt analysera samspelet mellan teknologi, digitalisering och juridik, och självständigt analysera och diskutera grundläggande principer och juridiska såväl som etiska resonemang på detta område.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • kritiskt utvärdera företeelser såsom sociala media, nya media och artificiell intelligens och diskutera dem utifrån ett juridiskt perspektiv,
  • undersöka och reflektera på djupet över juridiska och etiska frågeställningar som har betydelse för produktion och användning av ny teknologi och kritiskt diskutera juridiska problem som aktualiseras av distribution online av digitalt innehåll och tjänster, och
  • redogöra och diskutera tillämpningen av den tvärvetenskapliga juridiska metoden.

Kursens huvudsakliga innehåll

Tekniska förändringar förändrar samhället. De tekniska förändringarna är beroende av juridik i teori och praktik. Under kursen ägnas särskild uppmärksamhet åt vilken betydelse ny teknologi har för juristyrket och åt de juridiska frågor som uppkommer genom digital överföring, automatisering, artificiell intelligens och den digitala ekonomin. Särskild uppmärksamhet ägnas också åt digitalt tillhandahållande av innehåll genom icke-traditionella metoder, såsom peer-to-peer-teknologi, och vilken betydelse detta har för affärslivet och juridisk verksamhet.

Kursen omfattar de viktigaste europeiska och internationella juridiska ramverken avseende informationsteknologi och media. Den juridiska behandlingen av digitala tjänster och internets roll på EU:s inre marknad diskuteras, liksom friheten att publicera och fri rörlighet för varor och tjänster. Även skattefrågor behandlas sammanhanget av e-handel och digital leverans såväl inom som utom EU. Kursen inramas av den Europeiska unionens fördrag och EU: s stadga om de grundläggande rättigheterna. Dessa inkluderar de grundläggande friheterna för informationsteknologi och internet och den sekundära EU-lagstiftningen, bland annat GDPR och relevanta förordningar.

Medias och informationsteknologins roll i ett demokratiskt samhälle och dessas implikationer för mänskliga rättigheter introduceras också. Nya rättigheter och skyldigheter, såsom rätten att bli glömd och rätten att raderas, diskuteras ingående.

Uppmärksamhet ägnas också till den historiska utvecklingen av internet och digital teknologi fram till idag. Den pedagogiska målsättningen med denna infallsvinkel är att skapa medvetenhet om samspelet mellan teknologiska landvinningar, dessas omfattande användning och anpassning och förändringar i rätten.

Inom ramen för legal tech kommer studenterna att lära sig om algoritmer och juridik, närmare bestämt hur juridik kan omvandlas till data och varför detta är viktigt när AI används i juridisk verksamhet. I detta sammanhang är etiska frågor av stor betydelse.

Kursen diskuterar även frågor kopplade till hur digitalisering kan hjälpa eller hindra processen för att uppnå jämställdhet och hållbar utveckling.

Studieformer

Undervisningen sker genom föreläsningar, individuella uppgifter, grupparbete och seminarier.

Närvaro och aktivt deltagande under seminarier är obligatoriskt. Muntliga och skriftliga uppgifter ingår som förberedelser för seminarierna. Kursen innefattar författande av en promemoria, en forskningsrapport och muntliga presentationer.

Undervisning är campus-baserad men vissa sessioner av föreläsningar och/eller seminarier kan komma att ges online.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Promemoria, 7 högskolepoäng (Provkod: A015)
Examination sker genom författande av självständig promemoria och muntliga presentationer i seminarium där promemorian diskuteras.
Om en student inte uppnår gränsen för godkänt av promemorian, men ligger nära den, kan studenten komplettera promemorian i enlighet med examinators instruktioner. Kompletteringen ska genomföras inom tio arbetsdagar från det att studenten tilldelas instruktionen.

Obligatoriska seminarier, 5 högskolepoäng (Provkod: A016)
Examination sker genom närvaro och aktivt deltagande i specifikt angivna seminarier där förberedelsen omfattar skriftliga och muntliga individuella uppgifter och/eller gruppuppgifter.
Om en student inte uppnår gränsen för godkänt av en skriftlig uppgift, men ligger nära den, kan studenten komplettera den skriftliga uppgiften i enlighet med examinators instruktioner. Kompletteringen ska genomföras inom fem arbetsdagar från det att studenten tilldelas instruktionen.

Obligatoriskt moment, 3 högskolepoäng (Provkod: A017)
Examination sker genom författande av en skriftlig forskningsrapport.
Om en student inte uppnår gränsen för godkänt av skriftlig forskningsrapporten, men ligger nära den, kan studenten komplettera den skriftliga forskningsrapporten i enlighet med examinators instruktioner. Kompletteringen ska genomföras inom fem arbetsdagar från det att studenten tilldelas instruktionen.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Examinationer bestående av aktivt deltagande och muntlig presentation där studenten inte närvarar eller där studenten underkänns och komplettering inte är möjligt, kan omexamineras om förutsättningar för en omexamination finns. I annat fall hänvisas studenten till nästa ordinarie kurstillfälle.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (B), Icke utan beröm godkänd (Ba) eller Med beröm godkänd (AB).

Promemoria
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (B), Icke utan beröm godkänd (Ba) eller Med beröm godkänd (AB).

Obligatoriska seminarier
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (B), Icke utan beröm godkänd (Ba) eller Med beröm godkänd (AB).

Obligatoriskt moment
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla slutbetyget Godkänd (B) på hela kursen krävs betyget Godkänd (G) på examinationen Obligatoriskt moment (A017) och betyget Godkänd (B) på båda examinationerna Promemoria (A015) och Obligatoriska seminarier (A016). För att erhålla slutbetyget Icke utan beröm godkänd (Ba) på hela kursen krävs betyget G på examinationen Obligatoriskt moment (A017), och betyget Ba på båda examinationerna Promemoria (A015) och Obligatoriska seminarier (A016). För att erhålla slutbetyget Med beröm godkänd (AB) på hela kursen krävs betyget G på examinationen Obligatoriskt moment (A017), och betyget AB på båda examinationerna Promemoria (A015) och Obligatoriska seminarier (A016).

Särskild behörighet och andra villkor

165 hp på grundnivå i rättsvetenskap på Juristprogrammet där 6 hp i associations- och skatterätt, 5 hp i folkrätt och mänskliga rättigheter samt 5 hp i EU-rätt ingår. Dessutom krävs Engelska 6/Engelska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Dispens från tregradig betygskala enligt rektorsbeslut (148/2005).

Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan examineras vid tre tillfällen inom 12 till 18 månader efter det att förändringen genomförts.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Ashley, Kevin D
Artificial Intelligence and Legal Analytics. New Tools for Law Practice in the Digital Age
Cambridge University Press, ca 426 sidor

Murray, Andrew
Information Technology Law: The Law and Society
Oxford Publisher, ca 640 sidor

Keller, Perry
European and International Media Law, Liberal Democracy, Trade, and the New Media
Oxford Publisher, ca 500 sidor

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Litteraturen läses i den senaste upplagan.

Ytterligare material, t.ex. artiklar om maximalt 500 sidor, kan tillkomma som obligatoriskt material.