Kursplan

Asyl- och flyktingrätt, 15 högskolepoäng

Asylum and Refugee Law, 15 Credits

Kurskod: JU126A Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Rättsvetenskap Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2021-03-11
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2020-01-07 Litteraturlista fastställd: 2021-03-11
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2021 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Studenten skall efter avslutad kurs kunna:

  • förklara och analysera, med stöd i systemets rättskällor, beståndsdelarna i flykting- och asylrätten,
  • tydliggöra barnets rättigheter och olika tolkningar av barnets bästa i relation till flykting och asylbegrepp, och
  • förklara och analysera etiska dilemman som påverkar flyktingskyddet.

Färdighet och förmåga
Studenten skall efter avslutad kurs kunna:

  • självständigt och systematiskt tillämpa och tolka relevant juridiskt material med metodisk säkerhet och argumentera för en övertygande rättslig bedömning,
  • självständigt planera och genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar inbegripet att söka fram och hantera relevant juridiskt material och ge konstruktiv kritik till andra utifrån ett professionellt förhållningssätt,
  • självständigt och systematiskt presentera sin rättsliga bedömning i välskrivna juridiska texter och muntliga framställningar, och
  • redogöra för aktuell rättsvetenskaplig forskning och rättspolitiska diskussioner kopplat till de rättsfrågor och rättsregler som kursen berör.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:

  • kritiskt och metodiskt värdera argument för och emot olika rättsliga lösningar och i detta sammanhang särskilt reflektera över vilka effekter rättsliga beslut kan få för framförallt flyktingar och asylsökanden.

Kursens huvudsakliga innehåll

Denna kurs behandlar flykting- och asylrätt ur ett mänskliga rättighetersperspektiv. Hur mänskliga rättigheter kan stärka befintlig flykting och asylrätt analyseras, genom framförallt internationella och europeiska perspektiv. Kursen omfattar de centrala begreppen som rör 1951 års Flyktingkonventions artikel 1 och artikel 33 och dess protokoll, FN:s konvention om barnets rättigheter och olika tolkningar av barnets bästa i relation till flykting och asylbegrepp, samt EU:s asylsystems funktioner och beståndsdelar. Trender inom regionala system och institutioner (UNHCR, OAS och AU) där olika rättsområden interagerar är också centralt.
Studenterna arbetar framförallt självständigt men också i grupp under kursens gång, där både grupp- och individuell handledning sker och fortskrider delvis utifrån problem-baserad metodik.
Juridisk engelska behandlas då kursen hålls på engelska.

Kan ej tillgodoräknas med tidigare kurs RV002A.

Studieformer

Undervisningen består av några grundläggande föreläsningar, grupparbete och seminarier. Kursen ställer mycket höga krav på självständigt arbete från studentens sida. Pedagogiken är inspirerad av team- eller gruppbaserat lärande och visst problembaserat lärande. Den individuella och grupp-inlärningen består av viktiga moment som; 1) förvärv av fördefinierad kunskap (via t.ex. föreläsningar, läroböcker, fall, videolänkar, vetenskapliga artiklar etc.), 2) individuell läsning, presentation, diskussion, peer review och 3) djupgående skriftliga eller muntliga uppgifter. Lärandet är ofta baserat på verklighetsbaserade problem, där studenterna identifierar, samlar in och analyserar juridiskt källmaterial.
Träning i juridisk engelska och ansvar för eget lärande är en stor del av kurspedagogiken. Undervisningen är indelad i några föreläsningar och fördjupade seminarier. Föreläsningarna syftar till att introducera och ge en översikt över rättsområdena baserat på teori och praktik. Grupparbeten och seminarier syftar till att ge studenterna möjlighet att öva mer oberoende problemlösning inom rättsområdet och muntlig kritisk granskning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

PM 1, 5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Författande av individuell promemoria, muntlig individuell peer review.
Om en student inte uppnår gränsen för godkänt, men ligger nära den, kan examinatorn besluta om komplettering bestående av instruktioner som ska genomföras inom 10 dagar från dess att studenten tilldelas instruktionen.

PM 2, 5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Författande av individuell promemoria, muntlig peer review i grupp.
Om en student inte uppnår gränsen för godkänt, men ligger nära den, kan examinatorn besluta om komplettering bestående av instruktioner som ska genomföras inom 10 dagar från dess att studenten tilldelas instruktionen.

Muntlig examination, 5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Individuell muntlig examination.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (B), Icke utan beröm godkänd (Ba) eller Med beröm godkänd (AB).

PM 1
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (B), Icke utan beröm godkänd (Ba) eller Med beröm godkänd (AB).

PM 2
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (B), Icke utan beröm godkänd (Ba) eller Med beröm godkänd (AB).

Muntlig examination
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (B), Icke utan beröm godkänd (Ba) eller Med beröm godkänd (AB).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

På kursen används betygskala U-AB. Slutbetyget på kursen är en sammanvägning där betyg sammanräknas till ett medelbetyg där omfattningen på respektive examination vägs in. För betyg AB krävs betyg AB på minst två examinationer.

På obligatoriska seminarier krävs aktivt deltagande samt muntlig och i vissa fall skriftlig aktivitet.

Dispens från tregradig betygskala enligt rektorsbeslut (148/2005).

Särskild behörighet och andra villkor

180 högskolepoäng på grundnivå på Juristprogrammet. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen är en distanskurs, ges på engelska, deltid, dagtid, är IT-baserad (web-baserad distanskurs). Kursen kräver dator, webkamera, nätuppkoppling, headset.

Examinationer bestående av gruppuppgifter där studenten inte närvarar eller där studenten underkänns och komplettering inte är möjligt, kan omexamineras om förutsättningar för en omexamination finns. I annat fall hänvisas studenten till nästa ordinarie kurstillfälle.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Goodwin-Gill, Guy S. (2007,/3 ed)
The Refugee in international law
Oxford University Press, 786 pages, e-book

Referenslitteratur

African Charter of Human and Peoples' Rights 1981 (Arts. 5, 12 & 23)

American Convention of Human Rights 1981 (Art.5 & 22)

American Declaration of the Rights and Duties of Man 1948 (Art. 27)

Cartagena Declaration on Refugees 1989

Convention Against Torture 1984 (Arts. 1, 2 & 3)

Convention on the Rights of the Child 1989

Convention on the Status of Refugees 1951 och Protocol of 1967, (Arts.1, 33)

European Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 1950 (Art. 3)

OAU Convention Governing the Specific Aspects of Refugee Problems in Africa 1969
Universal Declaration of Human Rights 1948, (Arts. 13 & 14)

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Litteraturen läses i den senaste upplagan.

Ytterligare material, t.ex. artiklar och rättsfall om ca 950 sidor, tillkommer som obligatoriskt material, specifikt gällande EU, dock inte enbart.