Kursplan

Vetenskaplig metodik och projektledning med inriktning miljöforensik, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng

Scientific Methodology and Project Management in Environmental Forensics, Second Cycle, 7,5 Credits

Kurskod: KE105A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Kemi Fördjupning: A1F
    Senast ändrad: 2019-03-14
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2016-11-30 Litteraturlista fastställd: 2019-03-14
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande

  • kunna demonstrera översiktliga kunskaper om ledning, målformulering och projektstyrning,
  • kunna genomföra projektledning med hjälp av relevanta strategier, verktyg och teorier,
  • ha fördjupad förståelse för vetenskaplig hypotesbildning, och
  • ha fördjupad förståelse för experimentell design.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande

  • kunna formulera och avgränsa ett projekt inom ett kommersiellt företag eller FoU-verksamhet,
  • kunna planera och genomföra projektet och ta hänsyn till de problem som kan uppstå i dess genomförande,
  • kunna använda relevanta metoder för planering och projektledning,
  • ha förmåga att presentera projektet och dess resultat muntligt och skriftligt på ett sätt som följer givna instruktioner, är språkligt korrekt, välstrukturerat, begripligt, samt med ett innehåll som är relevant för projektägaren, logiskt, vetenskapligt korrekt och väl underbyggt,
  • visa ökad förmåga att kritiskt granska och utvärdera vetenskaplig information, och
  • visa ökad praktisk förmåga att kommunicera vetenskaplig information skriftligt och muntligt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmåga att

  • identifiera svagheter vilka kan äventyra ett framgångsrikt projekt,
  • tillämpa ett professionellt och effektivt förhållningssätt i sina relationer till uppdragsgivare, projektdeltagare och andra grupper,
  • förhålla sig på ett professionellt sätt till slutprodukten av ett projekt med särskild tonvikt på tillförlitlighet, användbarhet och dokumentation,
  • kritiskt bedöma vetenskaplig information, och
  • kritiskt granska och bedöma experimentell design.

Kursens huvudsakliga innehåll

Områden som behandlas är projektledning, målformulering, projektbudgetering, styrinstrument, utvärderingsmetodik, ledarskap och marknadskommunikation. Praktisk träning i projektledning och projektarbete är centralt och sker i konkreta fallstudier som PBL-block. Lika centralt är teoretisk och konceptuell reflektion av de praktiska erfarenheter man vinner under kursens praktiska träning. Ett antal metoder för ledarskap, produktionsstyrning och teamwork gås igenom inom ramen för kursen.

Avsikten med kursen är att möta de utmaningar en kemist möter i näringslivet och inom olika forskningsmiljöer. Kursen innehåller en översikt inom forskningsmetodik innefattande vetenskapligt skrivande och forskningskommunikation, forskningsetik, studiedesign, kvantitativ och kvalitativ forskning samt vetenskapsfilosofi. Kursen avslutas med att förbereda och presentera ett fall i en rättssal.

Studieformer

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, fallstudier och gruppövningar. I kursen används problembaserat lärande.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Teori, 4 högskolepoäng (Provkod: A001)
Individuell skriftlig rapport

Praktiska moment, 3,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Gruppvisa rapporter samt muntliga presentationer vid seminarier enligt lärares instruktioner.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Vid frånvaro från obligatoriskt utbildningsmoment avgör examinator om momentet kan tas igen vid annat schemalagt undervisningstillfälle av samma slag. I annat fall hänvisas den studerande till nästa kurstillfälle. Undantagsvis kan examinator besluta om ersättningsuppgifter. Dessa skall i så fall genomföras före eller i nära anslutning till kursens slut.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Teori
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Praktiska moment
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

ECTS-betyg
Kursens betyg översätts till ECTS-betyg

Särskild behörighet och andra villkor

Examen på grundnivå om 180 högskolepoäng i ett naturvetenskapligt ämne, varav 60 högskolepoäng med successiv fördjupning inom kemi samt Kemi, avancerad nivå, 30 högskolepoäng. Dessutom krävs Engelska 6/Engelska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk är engelska.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur

Hallin, Anette & Karrbom Gustavsson, Tina (Senaste upplagan)
Projektledning : situationsanpassad projektledning
Liber

Norelid, Carl & Eliasson, Bengt (Senaste upplagan)
Projektkalkylen praktisk handbok i projektekonomi
Liber

Sholarin, Ebenezer A. & Awange,Joseph L. (Senaste upplagan)
Environmental Project Management - Principles, Methodology, and Processes
Springer-Verlag. Berlin, Heidelberg

Tonnquist Bo (Senaste upplagan)
Projektledning
Sanoma Utbildning