Kursplan

Analytiska metoder inom miljöforensik I, 15 högskolepoäng

Analytical Methods in Environmental Forensics I, Second Cycle, 15 Credits

Kurskod: KE302A Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Kemi Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2022-03-11
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2019-12-02 Litteraturlista fastställd: 2022-03-11
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2022 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • beskriva och förklara teoretiska begrepp inom kemiska och bioanalytiska metoder inom miljöforensik,
  • diskutera hur kemiska egenskaper påverkar ämnens analys med avseende på provtagning, provhantering, provberedning och kemisk analys,
  • beskriva varför och hur metodvalidering används för kvalitetssäkring och kvalitetskontroll,
  • jämföra analysresultat inom ramen av miljötoxikologi och internationella miljöfördrag, och
  • beskriva olika metoder som används för beskrivande statistik och grafiska visualiseringar för explorativ dataanalys.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande ha förmågan att

  • motivera valet av metod, planering och genomförande av miljöforensiska undersökningar,
  • planera, validera och kvalitetssäkra metoder,
  • tillämpa relevanta metoder för att generera data som kopplar samman förorening med toxicitet och källursprung,
  • tolka analysresultat av komplexa kemiska blandningar,
  • använda olika grundläggande statistiska analyser för att beskriva och utforska olika miljöforensiska data, och
  • kunna presentera och diskutera resultat (skriftligt och muntligt) från miljöforensiska undersökningar.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande ha förmågan att

  • identifiera och definiera ett vetenskapligt problem,
  • söka och kritiskt granska vetenskaplig information,
  • utvärdera analysresultat tillsammans med metodvalidering och kvalitetssäkring,
  • jämföra olika grundläggande statistiska analyser och tester för olika miljöforensiska data, och
  • planera och genomföra miljöforensiska undersökningar och presentera resultaten både muntligt och skriftligt i enlighet med instruktionerna på ett språkligt korrekt, välstrukturerat och förståeligt sätt.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen behandlar analysmetoder för bioanalytiska och kemiska analyser och tolkning av analysdata från komplexa kemiska blandningar. Kursen beskriver kompletterande metoder och tekniker för att sammanlänka kemisk identifiering, källidentifiering, toxicitet och transformation av miljöföroreningar. Tyngdpunkt kommer att läggas på provtagningstekniker och analys av miljöprov eftersom dessa är väsentliga inom miljöforensiska undersökningar. Kvantitativ analys med masspektrometri (MS) för både organiska och oorganiska ämnen kommer att studeras. Även standardiserade bioanalytiska metoder kommer att behandlas, huvudsakligen cellbaserade metoder för att mäta mekanismsspecifika effekter av organiska ämnen och fiskembryotester för att studera utvecklingstoxikologiska effekter. Studenter lär sig och tillämpar relevanta kvalitetssäkrings- och kvalitetskontrollåtgärder i en miljöforensisk undersökning samt projektledning. Kursen behandlar även sannolikhetslära och beskrivande statistik med kemiska och biologiska data inklusive grafiska visualiseringstekniker för att förmedla information på ett tydligt och koncist sätt. Ämnen i relation till hållbar utveckling kommer att diskuteras.

Delkurs 1: Avancerad analytisk kemi I, 7,5 högskolepoäng

Delkursen innehåller både teoretiska och praktiska inslag för miljöprovtagning och riktade kemiska analyser, huvudsakligen med hjälp av masspektrometri (MS) för både organiska och oorganiska ämnen. Delkursen behandlar också kvalitetssäkring och kvalitetskontroll samt projektledning.

Delkurs 2: Beskrivande statistik, 3,5 högskolepoäng

Delkursen behandlar sannolikhet, grundläggande statistik och beskrivande statistik. Resultat från andra moduler och tilldelade data kommer att användas. Teoretisk kunskap blandas med praktiska inslag för att undersöka och statistiskt beskriva resultat från analysvetenskapliga experiment. Dessutom kommer olika grafiska visualiseringstekniker att introduceras för studenterna för att förmedla information på ett tydligt och koncist sätt.

Delkurs 3: Bioanalytiska metoder I, 4 högskolepoäng

Delkursen innehåller både teoretiska och praktiska delar för standardiserade bioanalytiska metoder, främst cellbaserade metoder för att mäta mekanismspecifika effekter av organiska ämnen och fiskembryotest för att studera toxikologiska effekter. Kursen behandlar också tolkning av data, kvalitetssäkring och kvalitetskontroll. Användningen av bioanalytiska metoder för identifiering av miljögifter kommer att diskuteras.

Studieformer

Undervisningen består av föreläsningar, laborationer, fallstudier, datorbaserade övningar och praktiska moment i fält. I kursen används problembaserat lärande (PBL).

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Delkurs 1: Avancerad analytisk kemi I

Avancerad analytisk kemi I, Teori 1, 2 högskolepoäng (Provkod: A003)
Salstentamen.

Avancerad analytisk kemi I, Teori 2, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A004)
Skriftlig uppgift.

Avancerad analytisk kemi I, Praktiska moment, 4 högskolepoäng (Provkod: A005)
Muntlig och skriftlig rapportering enskilt eller i grupp (beslutas av kursansvarig) samt aktivt deltagande vid basgruppsträffar, laborationer och seminarier.

Delkurs 2: Beskrivande statistik

Beskrivande statistik, Teori, 2,5 högskolepoäng (Provkod: B001)
Skriftlig uppgift och muntlig tentamen.

Beskrivande statistik, Praktiska moment, 1 högskolepoäng (Provkod: B002)
Muntlig och skriftlig rapportering enskilt eller i grupp (beslutas av kursansvarig) samt aktivt deltagande vid basgruppsträffar, laborationer och seminarier.

Delkurs 3: Bioanalytiska metoder I

Bioanalytiska metoder I, Teori, 2 högskolepoäng (Provkod: C001)
Skriftlig uppgift.

Bioanalytiska metoder I, Praktiska moment, 2 högskolepoäng (Provkod: C002)
Muntlig och skriftlig rapportering enskilt eller i grupp (beslutas av kursansvarig) samt aktivt deltagande vid basgruppsträffar, laborationer och seminarier.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Avancerad analytisk kemi I, Teori 1
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Avancerad analytisk kemi I, Teori 2
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Avancerad analytisk kemi I, Praktiska moment
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Beskrivande statistik, Teori
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Beskrivande statistik, Praktiska moment
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Bioanalytiska metoder I, Teori
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Bioanalytiska metoder I, Praktiska moment
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att få ett godkänt betyg på hela kursen krävs lägst betyg E på momenten A004, B001 och C001 samt Godkänt på alla övriga moment. Sammanvägningen av examinationsmomentens betyg sker genom att bokstavsbetygen A-E från moment A004, B001 och C001 omvandlas till siffrorna 5-1 och sammanräknas till ett medelbetyg där man också väger in det antal poäng som respektive moment utgör av hela kursens poängantal. Betyget på hela kursen sätts således genom ett viktat genomsnitt av momenten A004, B001 och C001. I de fall det viktade medelbetyget ligger exakt mellan två betygssteg, ges det högre betyget.

Särskild behörighet och andra villkor

90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom ett naturvetenskapligt huvudområde samt 60 högskolepoäng med successiv fördjupning i kemi. Dessutom krävs Engelska 6/Engelska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråket är engelska.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Avancerad analytisk kemi I, 7,5 högskolepoäng

Referenslitteratur

Lebedev, Albert T. (Senaste upplagan)
Comprehensive Environmental Mass Spectrometry
Hertfordshire: ILM Publications

O'Sullivan, Gwen & Sandau, Court (Senaste upplagan)
Environmental Forensics for Persistent Organic Pollutants
Amsterdam: Elsevier

Petrisor, Ioana Gloria (Senaste upplagan)
Environmental Forensics Fundamentals - A Practical Guide
New York: CRC Press

Delkurs 2: Beskrivande statistik, 3,5 högskolepoäng

Referenslitteratur

Venables, W.N., Smith, D.M., R Development Core Team (Senaste upplagan)
An Introduction to R: Notes on R, A Programming Environment for Data Analysis and Graphics

Delkurs 3: Bioanalytiska metoder I, 4 högskolepoäng

Referenslitteratur

Escher, B., Neale, P. & Leusch, L. (Senaste upplagan)
Bioanalytical tools in water quality assessment
IWA publishing, London, UK
ISBN: 9781789061987 (eBook)

Förslag på litteratur och relevanta tidskrifter tillkommer.

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan
Studenten ska även välja ytterligare litteratur till kursen. Förslag på litteratur, relevanta tidskrifter och databaser tillkommer, liksom laboratorieinstruktioner.