Kursplan

Global hållbarhet, säkra kemikalier och riskbedömning, 15 högskolepoäng

Global Sustainability, Safe Chemicals and Risk Assessment, Second Cycle, 15 Credits

Kurskod: KE304A Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Kemi Fördjupning: A1N
Senast ändrad: 2024-03-14    
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2021-11-30 Litteraturlista fastställd: 2024-03-14
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2024 Revision: 2

Mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • redogöra för ekologiska, ekonomiska och sociala aspekter på hållbarhet,
  • förklara sambandet mellan kemiska föroreningar och andra centrala miljö- och samhällsproblem,
  • beskriva viktig lagstiftning och olika myndigheters roller för riskbedömning,
  • redogöra för toxikologiska testmetoder, exponeringsmätningar, modell-beräkningar samt riskvärderingsmetoder,
  • redogöra för samtliga steg inom modern kemisk riskbedömning,
  • redogöra för de processer som är av betydelse för framväxten av multilaterala miljöavtal, och
  • förstå och beskriva intresseorganisationers och myndigheters (t.ex. politiska partier, akademi, enskilda medborgare/samhälle, näringsliv och kanslier för de aktuella konventionerna) ansvar för genomförandet av multilaterala miljöavtal.


Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande ha förmågan att

  • tillämpa ett tvärvetenskapligt systemperspektiv för att finna lösningar för hållbar utveckling,
  • utvärdera olika verktyg för att mäta hållbar utveckling,
  • genomföra en vetenskapligt grundad riskbedömning av kemikalier,
  • tillämpa det språkbruk som är av betydelse för utformning av multilaterala miljöavtal i tal och skrift, och
  • tolka den lagtext som grundas på en konvention för att följa upp när den implementeras av en myndighet eller intresseorganisation.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande ha förmågan att

  • värdera olika lösningar på centrala miljöproblem utifrån ett hållbarhetsperspektiv,
  • reflektera över värderingar och principer för att uppnå ett kemikaliesäkert samhälle,
  • kunna söka och värdera relevant vetenskaplig information om riskbedömningar,
  • värdera och kritiskt granska mätdata och teoretiska tolkningar av riskbedömningar, och
  • utvärdera arbetet med och måluppfyllelsen för multilaterala miljöavtal.

Innehåll

Kursen tar upp samband mellan människors och djurs hälsa och den globala utvecklingen när det gäller hållbarhet och miljö ur ett ekonomiskt, ekologiskt och socialt perspektiv. Riskbedömning av kemikalier, samt nationella och internationella överenskommelser rörande miljöföroreningar behandlas för att ge en förståelse för hur miljöfarliga ämnen på olika sätt regleras för att på så sätt skydda människa och miljö. Kursen ger en tydlig koppling mellan nationell och internationell kemikaliereglering och effekter på miljö och människors hälsa med utgångspunkt i globala mål för hållbar utveckling.

Delkurs 1: Global hållbar utveckling, 6 högskolepoäng

I den första delkursen introduceras hållbar utveckling som begrepp och en översikt ges över dess ekologiska, ekonomiska och sociala dimensioner. Hållbarhetsfrågor lyfts ur ett etiskt perspektiv och placeras i en historisk kontext, och ger vidare kunskap om aktuella och framtida utmaningar för att nå en hållbar utveckling. Kursen behandlar även kemiska föroreningar i förhållande till andra planetära gränser, samt olika sätt att mäta och utvärdera hållbar utveckling. Delkursen tar också upp teorier för systemtänkande för att lösa dagens och morgondagens miljöproproblem.

Delkurs 2: Riskbedömning, 5 högskolepoäng

Delkursen fokuserar på hur en vetenskapligt grundad riskbedömning av kemikalier genomförs. I delkursen ingår praktiskt bedömningsarbete med grund i aktuella principer och praxis avseende riskklassificeringsmetod, inklusive kvalitativa, kvantitativa och kumulativa metoder. Delkursen tar upp vetenskapliga metoder för generering av data och experimentella tester, epidemiologi, exponeringsbedömning och kemisk karakterisering. Inkluderat är också en översikt över de vetenskapliga källorna för toxikologiska uppgifter, viktig lagstiftning och de olika myndigheterna som arbetar inom området.

Delkurs 3: Multilaterala miljöavtal, 4 högskolepoäng

I den avslutande delkursen ges kunskap om förhållandet mellan vetenskap och politik på en internationell nivå och vilken roll de multilaterala miljöavtalen spelar för uppfyllandet av de globala hållbarhetsmålen. Tyngdpunkt ligger på tekniker för upprätthållande av miljöavtal och global kemikaliehantering. Ytterligare fördjupning ges kring kunskap om globala miljöföroreningar samt metoder för eliminering och minskad produktion av miljöfarliga kemikalier.

Examinationer och betyg

Delkurs 1: Global hållbar utveckling

Global hållbar utveckling, Teori, 4 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Global hållbar utveckling, Praktisk del, 2 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Delkurs 2: Riskbedömning

Riskbedömning, Teori, 3 högskolepoäng (Provkod: B001)
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Riskbedömning, Praktisk del, 2 högskolepoäng (Provkod: B002)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Delkurs 3: Multilaterala miljöavtal

Multilaterala miljöavtal, Teori, 2,5 högskolepoäng (Provkod: C001)
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Multilaterala miljöavtal, Praktisk del, 1,5 högskolepoäng (Provkod: C002)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Kommentar till betyg

För att få ett godkänt betyg på hela kursen krävs lägst betyget E på samtliga ingående teoretiska moment samt Godkänd på de praktiska momenten. Sammanvägningen av examinationsmomentens betyg sker genom att bokstavsbetygen A-E från de teoretiska momenten omvandlas till siffrorna 5-1 och sammanräknas till ett medelbetyg där man också väger in det antal poäng som respektive moment utgör av hela kursens poängantal. Betyget på hela kursen sätts således genom ett viktat genomsnitt av de teoretiska kursmomenten. I de fall det viktade medelbetyget ligger exakt mellan två betygssteg, ges det högre betyget.

Examinationsformer

Delkurs 1: Global hållbar utveckling

  • Global hållbar utveckling, Teori (provkod A001): Skriftlig inlämningsuppgift
  • Global hållbar utveckling, Praktisk del (provkod A002): Muntlig examination, skriftlig inlämningsuppgift och Löpande examination

Delkurs 2: Riskbedömning

  • Riskbedömning, Teori (provkod B001): Skriftlig tentamen
  • Riskbedömning, Praktisk (provkod B002): Muntlig examination, skriftlig inlämningsuppgift och Löpande examination

Delkurs 3: Multilaterala miljöavtal

  • Multilaterala miljöavtal, Teori (provkod C001): Skriftlig inlämningsuppgift
  • Multilaterala miljöavtal, Praktisk del (provkod C002): Muntlig examination, skriftlig inlämningsuppgift och Löpande examination

Vid frånvaro från obligatoriskt utbildningsmoment avgör examinator om momentet kan tas igen vid annat schemalagt undervisningstillfälle av samma slag. I annat fall hänvisas den studerande till nästa kurstillfälle. Undantagsvis kan examinator besluta om ersättningsuppgifter. Dessa ska i så fall genomföras före eller i nära anslutning till kursens slut.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

90 hp med successiv fördjupning inom ett naturvetenskapligt huvudområde med 60 hp med successiv fördjupning i kemi. Dessutom krävs Engelska 6/Engelska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråket är engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Delkurs 1: Global hållbar utveckling, 6 högskolepoäng

Referenslitteratur

Kaplan, Jed O et al (2009)
The prehistoric and preindustrial deforestation of Europe
Quaternary Science Reviews 28 (2009) 3016–3034

Klöpffer, Walter et al. (2014)
Life Cycle Assessment (LCA) : A Guide to Best Practice
John Wiley & Sons, Incorporated, 396 sidor

Meadows, Donella H. (2009)
Thinking in Systems
Earthscan, 210 sidor

Steffen, Will et al. (2011)
The Anthropocene: conceptual and historical perspectives
Philosophical Transactions of the Royal Society A 369: 842–867

Stenmark, Mikael (2016)
Environmental Ethics and Policy-Making
Routledge, 161 sidor

White, Lynn (1967)
The Historical Roots of Our Ecologic Crisis
Science 155 (3767):1203-1207

Delkurs 2: Riskbedömning, 5 högskolepoäng

Referenslitteratur

REACH Förordning (EC) No 1907/2006
Hämtad från http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006R1907&from=SV

World Health Organization (2010)
WHO Human Health Risk Assessment Toolkit: Chemical Hazards
ISBN 978 92 4 154807 6, Fritt nedladdningsbar från WHO:s hemsida

Delkurs 3: Multilaterala miljöavtal, 4 högskolepoäng

Referenslitteratur

UNEP, Basel Convention
Basel Convention on Transboundary Movements of Hazardous Waste
Hämtad från https://www.basel.int/Portals/4/Basel%20Convention/docs/text/BaselConventionText-e.pdf

UNEP, Food and Agriculture Organization of the United Nations
Rotterdam Convention on the Prior Informed Consent Procedure for Certain Hazardous Chemicals and Pesticides in International Trade
Hämtad från https://www.pic.int/Portals/5/download.aspx?d=UNEP-FAO-RC-CONVTEXT-2015.English.pdf

UNEP, Stockholm Convention
Stockholm Convention on Persistent Organic Pollutants
Hämtad från chm.pops.int/Portals/0/download.aspx?d=UNEP-POPS-COP-CONVTEXT-2009.En.pdf

UNEP, Minamata Convention on Mercury
Minamata Convention on Mercury
Hämtad från http://www.mercuryconvention.org/Portals/11/documents/conventionText/Minamata%20Convention%20on%20Mercury_e.pdf

UNEP, SAICM, World Health Organization
Strategic Approach to International Chemicals Management
Hämtad från https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/SAICM_publication_ENG.pdf

Wexler, P et al (2011)
Chemicals, Environment, Health : A Global Management Perspective
Taylor & Francis Group

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Kompendier, artiklar och annat material tillkommer.