Kursplan

Kulturgeografi, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng

Human Geography, Intermediate Course, 30 Credits

Kurskod: KG002G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Kulturgeografi Fördjupning: G1E
    Senast ändrad: 2020-09-14
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-12-11 Litteraturlista fastställd: 2020-09-14
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2021 Revision: 3

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs visar den studerande

  • kunskaper om centrala teorier inom kursens olika delområden,
  • kunskaper som krävs för att i grundläggande avseende kunna analysera samhälleliga förhållanden med hjälp av kulturgeografisk teori och metod, och
  • grundläggande kunskaper om metoder inom Geografiska Informationssystem (GIS), kvantitativ och kvalitativ analys.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs visar den studerande färdighet och förmåga att

  • diskutera och tillämpa kulturgeografiska teorier och metoder på globala, regionala och lokala förändringsprocesser,
  • tillämpa kulturgeografiska teorier och metoder utifrån en egen formulerad problemställning,
  • formulera problem utifrån ett givet fall,
  • formulera och kommunicera sina kunskaper,
  • visualisera och kommunicera med hjälp av GIS, kvantitativa och kvalitativa metoder, och
  • söka och samla information och kunskap i universitetsbibliotekets databaser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmåga att

  • värdera information och kunskap som framkommer i ämnessökningar i universitetsbibliotekets katalog, i LIBRIS och i ämnesdatabaser, och
  • inta ett utvecklat vetenskapligt förhållningsrätt i relation till tidigare studier i ämnet.

Kursens huvudsakliga innehåll

Social geografi, 7,5 högskolepoäng

I delkursen behandlas aktuella teoretiska och metodologiska perspektiv på studiet av det urbana livet. Urbana socialgeografiska processer studeras genom exempelvis boendesegregation, kriminalitet och andra sociala förhållanden i staden. Städers förändring i förhållande till samhällsekonomisk strukturomvandling behandlas. Delkursens innehåll relateras till olika aspekter av stadsplanering.

Ekonomisk geografi, 7,5 högskolepoäng

I delkursen utvecklas studiet av den ekonomiska geografins teoretiska och metodologiska grunder. Lokaliseringsteorins kärna och moderna tendenser diskuteras. Olika aspekter och teoribildningar kring regional utveckling, regionala problem och regional planering presenteras och analyseras. Teorier om den internationella ekonomins utveckling behandlas. På varje geografisk nivå sker anknytning till empiriska exempel och orienteringar. Särskild uppmärksamhet får den europeiska regionala utvecklingspolitiken.

GIS och kvantitativ metod, 7,5 högskolepoäng

I delkursen studeras hur man med GIS och olika kvantitativa metoder kan beskriva, analysera och tolka olika samhällsvetenskapliga fenomen. Delkursen behandlar utöver GIS olika beskrivande statistiska metoder t.ex. enklare korrelationsberäkningar. Med hjälp av digitala kartor som grundas på statistiskt material och statistiska analyser kan sedan olika typer av rumsliga mönster och utvecklingsförlopp åskådliggöras och tolkas.

Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng

I delkursen ingår dels ett projektarbete i form av ett självständigt arbete, dels ett metodavsnitt med tonvikt på kvalitativa metoder.

Studieformer

Undervisningen ges huvudsakligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och exkursioner. På delkursen, GIS och kvantitativ metod, sker undervisningen framför allt i form av laborationer i datasal med GIS- och statistikprogram. På delkursen, självständigt arbete, sker undervisningen huvudsakligen genom seminarier och handledning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Social geografi

Social geografi, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Hemtentamen, deltagande i obligatoriska undervisningsmoment i form av seminarier samt planering, genomförande och skriftlig och muntlig presentation av en fältstudie.

Ekonomisk geografi

Ekonomisk geografi II, 7,5 högskolepoäng (Provkod: B001)
Salstentamen och deltagande i obligatoriska undervisningsmoment i form av seminarier och övningar.

GIS och kvantitativ metod

GIS och kvantitativ metod, 7,5 högskolepoäng (Provkod: C001)
Skriftlig laborationsrapport och deltagande i obligatoriska undervisningmoment i form av övningar.

Självständigt arbete

Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng (Provkod: D001)
Självständigt arbete i form av projektrapport som seminariebehandlas och granskning av annan projektrapport samt deltagande i obligatoriska undervisningsmoment i form av seminarier och handledning.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Social geografi
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Ekonomisk geografi II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

GIS och kvantitativ metod
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Självständigt arbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

Godkänt resultat på delkurserna Introduktion till kulturgeografi, 7,5 högskolepoäng, Ekonomisk geografi I, 7,5 högskolepoäng, Befolkning, urbanisering och mobilitet, 7,5 högskolepoäng från Kulturgeografi, grundkurs, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Tillägg och kommentarer som rör hela kursen

Se ämnesguiden för kulturgeografi på universitetsbibliotektets hemsida: http://www.ub.oru.se/guider/kulturgeografi.

Det kan tillkomma kostnader i samband med undervisning, t ex omkostnader i samband med fältstudier.

Social geografi, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Forsberg, Gunnel (red) (2019)
Samhällsplaneringens teori och praktik
Stockholm: Liber förlag, (valda delar)

Gerell, Manne, Hallin, Per-Olof, Nilvall, Kim & Westerdal, Stig (2020)
Att vända utvecklingen – från utsatta områden till trygghet och delaktighet
Malmö University Publications in Urban Studies (MAIPUS 26)
Malmö: Malmö universitet
https://www.diva portal.org/smash/get/diva2:1422318/FULLTEXT01.pdf

Graninger, Göran & Knuthammar, Christer (red.) (2008)
Samhällsbyggande och integration. Frågor om assimilation, mångfald och boende
Stiftelsen Vadstena Forum för samhällsbyggande, http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:271603/FULLTEXT02.pdf

Hallin, Per-Olof (2013)
Sociala risker. En begrepps- och metoddiskussion
Malmö University Publications in Urban Studies (MAPIUS 15)
Malmö: Malmö högskola
https://muep.mau.se/bitstream/handle/2043/16581/Social%20risker%20Hallin%20Mapius%2015.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Knox, Paul L & Pinch, Steven (senaste upplagan)
Urban Social Geography: An Introduction
Harlow: Prentice Hall

Tillägg och kommentarer
Artiklar om 300 sidor tillkommer.

Ekonomisk geografi, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Dicken, Peter (senaste upplagan)
Global Shift: Mapping the Changing Contours of the World Economy
New York: Sage

Engström, Carl Johan (red.) (2014)
Den attraktiva regionen. En antologi om tillgänglighet och regional utveckling
Trafikverket: 2014:037, http://www.trafikverket.se/contentassets/086c7dd8c5cc45cebac4984025648c0a/den_attraktiva_regionen_en_antologi_om_tillganglighet-ochutveckling.pdf

Forsberg, Gunnel (red) (2019)
Samhällsplaneringens teori och praktik
Stockholm: Liber förlag, (valda delar)

Referenslitteratur

European Commission (2014)
A New Partnership for Cohesion. Third report on economic and social cohesion (Part I): Cohesion, competitiveness, employment and growth - situations and trends
http://europa.eu.int/comm/regional_policy/sources/docoffic/official/reports/cohesion3/cohesion3_en.htm

Tillägg och kommentarer
Artiklar om 100 sidor tillkommer.

GIS och kvantitativ metod, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Fekjær, Bringsrud, Silje (2016)
Att tolka och förstå statistik
Malmö: Gleerups Utbildning AB

Hjerm, Mikael, Lindgren, Simon & Nilsson, Marco (2014)
Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
Malmö: Gleerups utbildning AB

Referenslitteratur

Harrie, Lars (2013)
Geografisk informationsbehandling. Teori, metoder och tillämpningar
Lund: Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer
Artiklar om 100 sidor tillkommer.

Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Hjerm, Mikael, Lindgren, Simon & Nilsson, Marco (2014)
Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
Malmö: Gleerups utbildning AB

Monica, Dalen (2014)
Intervju som metod
Malmö: Gleerups Utbildning AB

Referenslitteratur

Esaiasson, Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson, Henrik & Wängnerud, Lena (red.) (2012)
Metodpraktikan: konsten att studera samhälle, individ och marknad. 4., (rev. uppl )
Stockholm: Norstedts juridik

Flowerdew, Robin & Martin, David (eds) (2005)
Methods in Human Geography: A Guide for Students Doing a Research Project
Harlow: Prentice Hall, (valda delar)

Tillägg och kommentarer
Artiklar om 100 sidor tillkommer.