Kursplan

Kulturgeografi, kandidatkurs, 30 högskolepoäng

Human Geography, Advanced Course, 30 Credits

Kurskod: KG003G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Kulturgeografi Fördjupning: G2E
    Senast ändrad: 2021-09-14
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-12-11 Litteraturlista fastställd: 2021-09-14
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2022 Revision: 3

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs visar den studerande kunskap om

  • de viktiga traditionerna inom vetenskapsteorin: positivism, hermeneutik, strukturella synsätt och paradigmteorin,
  • kulturgeografins idéhistoria och vilka uttryck olika vetenskapsteoretiska traditioner har tagit sig inom kulturgeografin, och
  • samhällsvetenskapliga metoder.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs visar den studerande färdighet och förmåga att

  • redogöra för och diskutera olika kulturgeografiska traditioner,
  • identifiera olika vetenskapsteoretiska influenser i kulturgeografiska texter,
  • identifiera olika kulturgeografiska traditioner i kulturgeografiska texter,
  • utifrån kunskaper om vetenskapsteori och kulturgeografins idéhistoria reflektera över det egna självständiga arbetet och ta ställning till inom vilket teoretiskt perspektiv arbetet ska skrivas, och
  • analysera samhälleliga förhållanden med hjälp av kulturgeografisk teori och metod och presentera detta i form av ett självständigt arbete.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att

  • inta ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt utifrån kunskaper om vetenskapsteori och kulturgeografins idéhistoria.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kulturgeografisk teori och metod, 15 högskolepoäng

I delkursen behandlas kulturgeografins idéhistoria, dess vetenskapsteoretiska grunder och metoder. Tonvikten läggs på de senaste decenniernas idéutveckling inom ämnet.

Självständigt arbete, 15 högskolepoäng

Studenterna ska självständigt planera, genomföra och redovisa en kulturgeografisk undersökning i form av ett självständigt arbete som ventileras vid ett seminarium med i förväg utsedd opponent.

Studieformer

I delkursen kulturgeografisk teori och metod kan undervisningen ske genom föreläsningar samt seminarier. I delkursen, självständigt arbete kan undervisningen ske genom föreläsningar, seminarier och handledning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Kulturgeografisk teori och metod, 15 högskolepoäng (Provkod: A001)
Hemtentamen och deltagande i obligatoriska undervisningsmoment i form av föreläsningar och seminarier.

Självständigt arbete, 15 högskolepoäng (Provkod: B001)
Ett självständigt arbete som försvaras vid ett seminarium och genom opposition på ett annat självständigt arbete samt obligatoriska moment i form av deltagande i handledningstillfällen.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom två veckor efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Om kursen genomgår förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt informerar institutionen berörda studenter.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kulturgeografisk teori och metod
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Självständigt arbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på delkursen, Självständigt arbete, 15 högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

Kulturgeografi, grundkurs, 30 högskolepoäng och Kulturgeografi, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråket kan även vara engelska.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Tillägg och kommentarer som rör hela kursen

Följande tidskrift är också referenslitteratur:
Progress in Human Geography

Se också ämnesguiden för kulturgeografi på universitetsbibliotektets hemsida.

Kulturgeografisk teori och metod, 15 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Cloke, Paul J, & Johnston, Ron (red.) (2005)
Spaces of geographical thought (Elektronisk resurs) deconstructing human geography's binaries
London: SAGE Publications

Cresswell, Tim (2013)
Place: an introduction
Hoboken: John Wiley & Sons, Incorporated (e-bok)

Flowerdew, Robin & Martin, David (eds.) (2005)
Methods in Human Geography: A guide for students doing a research project
Harlow: Prentice Hall

Forsberg, Gunnel (2003)
Genusforskning inom kulturgeografi en rumslig utmaning
Högskoleverket och Nationella sekretariatet för genusforskning, (finns på www.genus.se)

Gilje, Nils & Grimen, Harald (1992)
Samhällsvetenskapernas förutsättningar
Göteborg: Daidalos, (valbar mot Thurén, Torsten: Vetenskapsteori för nybörjare)

Holme, Idar Magne & Krohn Solvang, Bernt (1997)
Forskningsmetodik. Om kvalitativa och kvantitativa metoder
Lund: Studentlitteratur

Hägerstrand, Torsten (1982)
"Diorama, Path and Project" I Agnew, John, Livingstone, N. David & Rogers, Alisdair (1996)
Human Geography An Essential Anthology
Oxford: Blackwell

Massey, Doreen (1992)
"Space, Place and Gender" LSE Magazine
sidorna 32-34, (finns på Blackboard)

Massey, Doreen (1979)
"In What Sense a Regional Problem?" I Agnew, John, Livingstone, N. David & Rogers, Alisdair (1996). Human Geography. An Essential Anthology
Oxford: Blackwell

McDowell, Linda & Massey, Doreen (1984)
"A Women's Place?" I Agnew, John, Livingstone, N. David & Rogers, Alisdair (1996). Human Geography. An Essential Anthology
Oxford: Blackwell

Nayak, Anoop & Jeffrey, Alex (2011)
Geographical Thought. An Introduction to Ideas in Human Geography
Harlow: Prentice Hall

Nelson, Helge (1913)
"En bergslagsbygd" Ymer
sidorna 279-352, (finns på Blackboard)

Thurén, Torsten (2007)
Vetenskapsteori för nybörjare
Malmö: Liber, (valbar mot Giljes & Grimens: Samhällsvetenskapernas förutsättningar)

Tuan, Yi-Fu (1974)
"Space and Place: humanistic perspective" I Agnew, John, Livingstone, N. David & Rogers, Alisdair (1996)
Human Geography. An Essential Anthology
Oxford: Blackwell

Åquist, Ann-Cathrine (1994)
"Kuhns paradigmteori" I Öhman Jan (red)
Traditioner i nordisk kulturgeografi
Uppsala: NST, (finns på Blackboard)

Referenslitteratur

Agnew, John, Livingstone, N. David & Rogers, Alisdair (1996)
Human Geography. An Essential Anthology
Oxford: Blackwell, (valda delar läses)

Douglas, Ian et.al (1996)
Companion Encyclopedia of Geography. The Environment and Humankind
London: Routledge

Hall, Stuart, Evans, Jessica & Nixon, Sean (2013)
Representation
London: Sage, (2 upplagan)

Hägerstrand, Torsten (2009)
Tillvaroväven
Stockholm: Forskningsrådet Formas

Johansson, Lars-Göran (2016)
Philosophy of Science for Scientists. (1st ed.)
Cham: Springer International Publishing, (1 upplagan)

Johnston, R,J.et.al
The Dictionary of Human Geography
Oxford: Blackwell, (senaste upplagan)

McDowell, Linda & Sharp, P. Joanne (1999)
A Feminist Glossary of Human Geography
London: Arnolds

Thrift, Nigel & Kitchin, Rob (red.) (2009)
International encyclopedia of human geography
Amsterdam: Elsevier, (e-bok)

Widerberg, Karin (2003)
Vetenskapligt skrivande - kreativa genvägar
Lund: Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer
Artiklar i anslutning till undervisningen om ca 200 sidor tillkommer.

Självständigt arbete, 15 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Litteraturen väljs i samråd med handledare.

Referenslitteratur

Andersson, Jonas & Hammarlund, Johan(2016) Kontextförlust och kontextkollaps. Metodproblem vid innehållsanalys av sociala medier
Nordicom-Information. 38(3): 41-55

Alvehus, Johan (2018)
Problemformulering
Lund: Studentlitteratur

Berg, Martin (2015)
Netnografi. Att forska om och med internet
Lund: Studentlitteratur

Boréus, Kristina & Bergström, Johan (2018)
Textens mening och makt: metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
Lund: Studentlitteratur

Fors, Vaike & Bäckström, Åsa (2015)
Visuella metoder
Lund: Studentlitteratur

Svensson, Peter (2019)
Diskursanalys
Lund: Studentlitteratur