Kursplan

Det svenska samhällets geografi, 7,5 högskolepoäng

The Geography of Sweden, 7,5 Credits

Kurskod: KG007G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Kulturgeografi Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2020-03-12
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2018-12-04 Litteraturlista fastställd: 2020-03-12
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2020 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa grundläggande kunskap om

  • geografiska särdrag i befolkningens utveckling i Sverige,
  • regionala skillnader i ekonomisk utveckling och struktur i Sverige, och
  • svensk planering och svensk regionalpolitik.

Färdigheter och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • identifiera och analysera geografiska skillnader, och
  • skriftligen och muntligen analysera en geografisk problemställning.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att

  • jämföra och utvärdera geografiska skillnader i Sverige med motsvarande skillnader i det egna landet.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen ger en grundläggande introduktion till svensk samhällsutveckling utifrån ett geografiskt perspektiv. I kursen behandlas den historiska, sociala, ekonomiska och demografiska utvecklingen i olika delar av landet, med fokus på frågor som befolkningsstruktur, rörlighet och migration, boendesegregation, regional utveckling och strukturomvandling, samt samhällsplanering i en svensk kontext.

Studieformer

Undervisningen sker dels i form av problembaserat lärande, dels i form av föreläsningar och seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Examination, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Individuell skriftlig inlämningsuppgift samt deltagande i obligatoriska undervisningsmoment.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom två veckor efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Examination
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Helmfrid, Staffan, Syrén, Märta, Arnberg, Ulla & Elg, Margareta (Eds.1996) (1996)
The Geography of Sweden

National Atlas of Sweden
Stockholm: Almqvist & Wiksell International.

Hermelin, Brita &Jansson, Ulf. (Eds. 2010) (2010)
Placing Human Geography. Sweden through Time and Space Ymer 2010
Stockholm: Svenska Sällskapet för Antropologi och Geografi

NORDREGIO Policy Brief 2016:2
Can planning combat segregation and strengthen social sustainability?

NORDREGIO Working paper authored by Tunström, Moa, Anderson, Timothy & Perjo, Liisa 2016:3
Segregated cities and planning for social sustainability - a Nordic perspective

Tillägg och kommentarer
Ytterligare litteratur på ca 200 sidor om aktuella geografiska frågor och problem tillkommer.