Kursplan

Det svenska samhällets geografi, 7,5 högskolepoäng

The Geography of Sweden, 7,5 Credits

Kurskod: KG007G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Kulturgeografi Fördjupning: GXX
Senast ändrad: 2024-03-13    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2018-12-04 Litteraturlista fastställd: 2024-03-13
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2024 Revision: 6

Mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa grundläggande kunskap om

  • geografiska särdrag i Sverige,
  • regionala skillnader och struktur i Sverige, och
  • svensk planering och svenska landskap.

Färdigheter och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • identifiera och analysera geografiska skillnader, och
  • skriftligen och muntligen analysera en geografisk problemställning.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att

  • jämföra och utvärdera geografiska skillnader i Sverige med motsvarande skillnader i det egna landet.

Innehåll

Kursen ger en grundläggande introduktion till svensk samhällsutveckling utifrån ett geografiskt perspektiv. I kursen behandlas den historiska, sociala, ekonomiska och demografiska utvecklingen i olika delar av landet, med fokus på frågor som befolkningsstruktur, rörlighet och migration, boendesegregation, regional utveckling och strukturomvandling, samt samhällsplanering i en svensk kontext.

Examinationer och betyg

Examination, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Examinationsformer

Examination, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftlig inlämningsuppgift samt deltagande i obligatoriska undervisningsmoment.

Kommentarer till examinationsformer
Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom två veckor efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt informerar institutionen berörda studenter.

Litteratur och övriga lärresurser

Tillägg och kommentarer som rör hela kursen

Det kan tillkomma kostnader i samband med undervisningsmoment, t.ex. i samband med exkursion.

Obligatorisk litteratur

Agius, C., & Edenborg, E. (2019)
Gendered bordering practices in Swedish and Russian foreign and security policy
Political Geography, 71, 56–66
https://doi.org/10.1016/j.polgeo.2019.02.012

Buttimer, A., & Mels, T. (2017)
By Northern Lights: On the Making of Geography in Sweden
Routledge https://doi.org/10.4324/9781315261065
Chapters 1(From Vasa Empire to Patriot Nation) & 2 (Modernity and Modern Welfare State)

Carson, D.B., Argent, N. (2020)
Who Lives in the Inland North? Dynamic, Diverse, Fragile, Robust. In: Lundmark, L., Carson, D.B., Eimermann, M. (eds) Dipping in to the North
Palgrave Macmillan, Singapore
https://doi-org.db.ub.oru.se/10.1007/978-981-15-6623-3_

Green, C., Singleton, B.E., Gaini, F. (2020)
Tradition Is Essential: Clashing Articulations of Sami Identity, Past and Present. In: Lundmark, L., Carson, D.B., Eimermann, M. (eds)Dipping in to the North
Palgrave Macmillan, Singapore
https://doi-org.db.ub.oru.se/10.1007/978-981-15-6623-3_9

Hedberg, C., Axelsson, L., & Abella, M. (2019)
Thai berry pickers in Sweden?: A migration corridor to a low-wage sector. Delmi Report 2019:3 (FULLTEXT01.pdf (diva-portal.org)) Chapters 1, 3 and 10

Lagerqvist, Maja. (2013)
'I much rather be still here and travel in time': The intertwinedness of mobility and stillness in cottage living
Fennia. 191
. 92-105. 10.11143/8287

Lidskog, R., Johansson, J., & Sjödin, D. (2019)
Wildfires, responsibility and trust: Public understanding of Sweden’s largest wildfire. Scandinavian Journal of Forest Research, 34(4), 319–328 https://doi.org/10.1080/02827581.2019.1598483

Wimark, T., and Östh, J. (2014),
The City as a Single Gay Male Magnet? Gay and Lesbian Geographical Concentration in Sweden, Popul. Space Place, 20; pages 739– 752, doi: 10.1002/psp.1825

Tillägg och kommentarer
Ytterligare litteratur på ca 200 sidor om aktuella geografiska frågor och problem tillkommer.