Kursplan

Europeisk samhällsplanering, 7,5 högskolepoäng

Urban and Regional Planning in Europe, 7,5 Credits

Kurskod: KG009G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Kulturgeografi Fördjupning: GXX
Senast ändrad: 2023-09-12    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2020-12-08 Litteraturlista fastställd: 2023-09-12
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 3

Mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs visar den studerande på kunskap och förståelse för

  • grundläggande kunskaper och förståelse för en självdefinierad fältstudie kan planeras och genomföras inom samhällsplanering,
  • goda kunskaper om och förståelse för olika planeringsteorier inom stadsutveckling, planeringsideologier och planering med fokus på städer och regioner, och
  • grundläggande kunskaper om tillämpningar av planeringsteorier inom samhällsplanering i en fältstudie och analysera dessa utifrån aktuell forskning

 

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs visar den studerande på förmåga att

  • genomföra ett fältprojekt utifrån en självdefinierad fallstudie inom samhällsplanering,
  • förbereda, genomföra och kritiskt reflektera över datainsamling och professionella samtal med planeringspraktiker och andra lokala intressenter, och
  • muntligt och skriftligt formulera och sammanställa resultat från fältprojekt.

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande

  • Förmåga att kritiskt reflektera över planeringsteori och tillämpad praktik i en självdefinierad fallstudie inom samhällsplanering, och
  • förmåga att kritiskt reflektera, diskutera och värdera olika former av datainsamling och samtal med professionella aktörer inom samhällsplanering.

Innehåll

Kursen fokuserar på att analysera utmaningar, metoder och tillämpningar inom samhällsplanering på plats i en utvald stad eller region i Europa. Kursen innehåller en omkring fem dagar lång fältkurs vilken kommer att förberedas under övningar och seminarier innan avresa. Efter fältkursen sker analys, sammanställning och presentation.

Kursen undersöker hur urbana och regionala planeringspolicyer, -agendor och -projekt diskuteras, förhandlas och genomförs på plats. För detta samlar studenten in information i fält, träffar beslutsfattare, praktiker och andra yrkesverksamma planerare i en utvald stad eller region utomlands (företrädesvis inom Europa) för att på plats analysera planering och utvecklingsutmaningar på lokal eller regional nivå. Kursen ger kursdeltagaren avancerad kunskap om och ett kritiskt förhållningssätt till faktisk aktivitet inom samhällsplanering och förbereder därigenom för framtida yrkesverksamhet. Det internationella perspektivet ska hjälpa studenten att bli mer mottaglig för olika synsätt på planering, olika koncept och tendenser inom och utom Europa och att jämföra egna erfarenheter från nationella, regionala eller lokala sammanhang. Dessutom blir studenten kompetent att genomföra kvalificerat fältarbete, inom en för denne innan kursen okänd nationell, regional och lokal kontext.

Examinationer och betyg

Examination, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examinationsformer

Examination, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Muntlig och skriftlig presentation av ett fältarbete, samt deltagande i obligatoriska undervisningsmoment.

Kommentar till examinationsformer
Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

Komplettering av frånvaro vid obligatoriska undervisningsmoment kan endast uppgå till 30% av samtliga tillfällen under en delkurs.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

30 högskolepoäng från det samhällsvetenskapliga utbildningsområdet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Kostnader för resa och/eller logi i samband med fältarbete kan tillkomma för studenten.

Undervisningsspråket kan även vara engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Bonds, G. C. (1990)
“Fieldnotes: Research into Past Occurrences” i Sanjek (ed) Fieldnotes: The Makings of Anthropology, Cornell University Press

Dydia DeLyser, & Paul F. Starrs. (2001)
Doing Fieldwork: Editors’ Introduction
Geographical Review, 91(1/2), iv–viii

Friess, D.A., Oliver, G.J.H., Qual, M.S.Y., & Lau, A.Y.A. (2016)
Incorporating “virtual” and “real world” field trips into introductory geography modules
Journal of Geography in Higher Education, 40(4), 546-564

Holgerson, Ståle (2020)
How to incorporate theory in (urban) field trips: the built environment as concrete abstraction, Journal of Geography in Higher Education https://doi.org/10.1080/03098265.2020.1833317

Hope, M. (2009)
The importance of Direct Experience: A Philosophical Defense of Fieldwork in Human Geography. Journal of Geography in Higher Education, 33 (2), 169-182.

Latour, Bruno (2005)
“Back to basics: a list of notebooks”, utdrag ur Reassembling the Social, sid. 133-135
Oxford University Press

Parr, H (2001)
Feeling, reading and making bodies in space
Geographical Review, 91(1/2),158-167

Phillips, R. & Johns, J. (2012)
Fieldwork for Human Geography
Sage publication Ltd: London

Simpson, Alex (2016)
A Fours-Step Process to study the field through the City of London
Cities 51, 96-105

Till, K.E (2001)
Returning Home and to the field
Geographical review. 91(1/2). 46-56

Trygg, K & Köhler, H (2015)
'Exkursion -varför då?'
Geografiska Notiser, 1 (73), s 16-22. http://geografitorget.se.levonlinepreview.net/gn/nr/2015/bil/1-06.pdf

Tuan, Y.-F. (2001)
Life as a Field Trip
Geographical Review, 91(1/2), 41-45.

Tillägg och kommentarer
Kurslitteratur kan komma att ändras under kursens gång.
Litteratur tillkommer inför seminarier och grupparbete.

Referenslitteratur

Clifford, Cope, Gillespie och French (Ed) (2015)
Key Methods in Geography
Sage: (3e upplagan)

Geographical Review, 2001 volym 91 innehåller alla artiklar om att göra fältarbete. https://www.jstor.org/stable/i363338

Moore-Cherry, N., & Tomaney, J. (2018)
Spatial planning, metropolitan governance and territorial politics in Europe: Dublin as a case of metro-phobia? European Urban and Regional Studies, 1-17

Moore-Cherry, N., & Bonnin, C. (2018)
Playing with time in Moore Street, Dublin: Urban redevelopment, temporal politics and the governance of space-time
Urban Geography, 1-20

Pole, Chris, Hillyard, Sam (2016)
Doing Fieldwork
Sage: publication Ltd. London

Ward, Kevin (Ed) (2020)
Researching the city
Sage: London (2a upplagan)