Kursplan

Miljö- och utvecklingsgeografi, 7,5 högskolepoäng

Environmental and Development Geography, 7,5 Credits

Kurskod: KG011G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Kulturgeografi Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2022-09-13
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2020-12-08 Litteraturlista fastställd: 2022-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2023 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs visar den studerande

  • grundläggande kunskaper och förståelse för samband mellan tillstånd i miljö och samhällsutveckling ur olika teoretiska perspektiv,
  • grundläggande kunskaper om och förståelse för olika utvecklingsteorier och det samtida samhälle som dessa vuxit fram ur,
  • grundläggande kunskaper och förståelse för kritiska perspektiv på utveckling och utvecklingsteori, och
  • grundläggande kunskaper och förståelse för det samtida bi- och multilaterala biståndets organisation och funktioner.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs visar den studerande på förmåga att

  • använda olika utvecklingsteorier för att förstå och problematisera en samhällsutveckling över tid,
  • tolka och analysera biståndsrelaterade policys och strategier i relation till utvecklingsteori, och
  • formulera och kommunicera sina kunskaper.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande

  • förmåga att kritiskt reflektera över rumsliga sammanhang och olika faktorers påverkan på miljö- och samhällsutveckling i globala Syd, och
  • förmåga att kritiskt diskutera och värdera olika former av bistånd för att lösa miljöutmaningar i globala Syd.

Kursens huvudsakliga innehåll

I kursen studeras samband mellan miljöutmaningar och samhällsutveckling i stad och landsbygd i det globala Syd, och lokala och globala samhälleliga processer som påverkar dessa förhållanden. I kursen belyses och diskuteras utifrån kritiska perspektiv samband mellan utveckling och miljö.. Vidare studeras hur olika utvecklingsteorier vuxit fram över tid och effekter av dessa på olika former av miljörelaterat biståndsarbete. Utveckling som begrepp och utvecklingsteori kommer att behandlas utifrån kritiska perspektiv för att belysa såväl motstånd som alternativ till ledande utvecklingsdiskurser.

Studieformer

Undervisningen sker i form av seminarier, gruppövningar och föreläsningar.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Examination, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Muntlig och skriftlig presentation av ett projektarbete, samt deltagande i obligatoriska undervisningsmoment.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examination
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Minst 30 högskolepoäng från det samhällsvetenskapliga utbildningsområdet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråket kan även vara engelska.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt informerar institutionen berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Benjaminsen, Tor A. & Svarstad, Hanne (2021)
Political Ecology. A Critical Engagement with Global Environmental Issues
Switzerland: Palgrave Macmillan [Finns som e-bok]

Moseley, William G., Perramond, Eric, Hapke, Holly M. & Laris, Paul (2014)
An Introduction to Human-Environment Geography. Local Dynamics and Global Processes
UK: Wiley Blackwell [Finns som e-bok]

Willis, Katie (2020)
Theories and Practices of Development
Routledge [Finns som e-bok]