Kursplan

Kriminologi, avancerad nivå, Vetenskaplig metod och nutida teoretiska perspektiv, 30 högskolepoäng

Criminology, Second Cycle, Research Methods and Contemporary Theoretical Perspectives, 30 Credits

Kurskod: KR103A Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Kriminologi Fördjupning: A1N
Senast ändrad: 2024-03-13    
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2021-12-17 Litteraturlista fastställd: 2024-03-28
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2024 Revision: 2.1

Mål

Delkurs 1: kvantitativ och kvalitativ metod i kriminologi, 15 hp

Efter avslutad kurs ska studenten med hög grad av självständighet kunna:

  • Genomföra och reflektera över de olika stegen i forskningsprocessen.
  • Jämföra och kritiskt bedöma den vetenskapliga relevansen och kvaliten i kvalitativa och kvantitativa kriminologiska studier.
  • Identifiera, förhålla sig till och reflektera över vanligt förekommande forskningsetiska problem inom kriminologisk forskning.
  • Framställa texter som uppfyller krav på vetenskapligt skrivande.

Delkurs 2: Nutida teoretiska perspektiv i kriminologi

Efter avslutad kurs ska studenten med hög grad av självständighet kunna:

  • Tillämpa och kritiskt granska begrepp och teorier som förklarar brottslighet på individ- och samhällsnivå.
  • Analysera och kritiskt granska teorins roll i forskningsprocessen och kunskapsproduktion inom kriminologi.
  • Reflektera över hur teori och forskning inom kriminologi kan användas i och påverka praktiskt arbete inom det kriminologiska fältet.

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska förvärva fördjupad förmåga i vetenskaplig metod samt fördjupad kunskap i nutida teoretiska perspektiv inom kriminologi.

Första delkursen syftar till att studenten fördjupar sin förmåga och kunskap i hur kvantitativ och kvalitativ metod kan användas för att besvara kriminologiska frågeställningar. I kursen tränas studenten i forskningsprocessen, det vill säga från problemformulering, till design och metodval samt att analysera, värdera och presentera resultat.

Den andra delkursen syftar till att studenten fördjupar sin förståelse för centrala nutida teoretiska perspektiv inom kriminologisk forskning. Utifrån ett tvärvetenskapligt perspektiv kommer olika teoretiska förklaringsmodeller till brottslighetens orsaker att diskuteras med utgångspunkt i vetenskapliga artiklar och litteratur.

Kursen är relevant för dig som vill ha fördjupad kunskap i hur olika kriminologiska problem vetenskapligt kan undersökas, såväl som hur olika teoretiska perspektiv kan hjälpa oss förstå och förklara brottslighet.

Examinationer och betyg

Kvantitativ metod och analys, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Kvalitativ metod och analys, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Nutida teoretiska perspektiv och forskning i kriminologi I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: B001)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Nutida teoretiska perspektiv och forskning i kriminologi II, 7,5 högskolepoäng (Provkod: B002)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

För betyget VG på hela kursen krävs betyget VG i totalt 7,5hp av kursens examinationer samt betyget G på samtliga andra examinationer. För betyget G på hela kursen krävs betyget G i samtliga examinationer och att alla obligatoriska moment genomförts. Betyget U innebär att en eller flera examinationer bedömts med U och/eller att alla obligatoriska moment ej genomförts.

Examinationsformer

Kvantitativ metod och analys, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Muntlig examination och skriftlig inlämningsuppgift

Kvalitativ metod och analys, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Muntlig examination och skriftlig inlämningsuppgift

Nutida teoretiska perspektiv och forskning i kriminologi I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: B001)
Artikelgranskning och muntlig examination

Nutida teoretiska perspektiv och forskning i kriminologi II, 7,5 högskolepoäng (Provkod: B002)
Muntlig examination och skriftlig inlämningsuppgift

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

180 hp varav 90 hp successiv fördjupning inom kriminologi eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B och Engelska 6/Engelska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Hela eller delar av kursen kan komma att ges på engelska.

Om tidsgräns angivits för inlämning av skriftlig tentamen/skriftlig inlämningsuppgift kommer för sent inlämnade svar ej att bedömas och studenten hänvisas till omexaminationen.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Delkurs 1: kvantitativ och kvalitativ metod i kriminologi

Alvesson, Mats & Sköldberg, Kaj (2017)
Tolkning och reflektion: Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod.
Lund: Studentlitteratur

Christensen, Larry B., Johnson, Burt R. & Turner, Lisa A.
(11:e upplagan eller senare upplaga).
Research Methods, Design, and Analysis.
Upper Saddle River: Pearson.

Rennstam, Jens & Wästerfors, David (2015)
Från stoff till studie: om analysarbete i kvalitativ forskning.
Lund: Studentlitteratur

Artiklar och annat material, max 500 sidor, tillkommer som obligatorisk litteratur.

Delkurs 2: Nutida teoretiska perspektiv i kriminologi

Piquero, Alex R. (2015)
The Handbook of Criminological Theory
Chichester, West Sussex, England: Wiley-Blackwell

Artiklar och annat material, max 1000 sidor, tillkommer som obligatorisk litteratur.

Om en nyare utgåva av angiven bok/böcker finns kan antingen den angivna utgåvan eller den nyare utgåvan användas.

Referenslitteratur

Delkurs 1: kvantitativ och kvalitativ metod i kriminologi

Navarro, D. J. & Foxcroft, D. R. (2022)
Learning statistics with jamovi: a tutorial for psychology students and other
beginners
DOI: 10.24384/hgc3-7p15 (https://davidfoxcroft.github.io/lsj-book/)

Pallant, Julie (2020)
SPSS survival manual. A step by step guide to data analysis using the SPSS
program
Berkshire: Open University Press