Kursplan

Lean Grundkurs, distans, 7,5 högskolepoäng

Lean Basics, Distance Learning Course, 7,5 Credits

Kurskod: KV102G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: - Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2021-09-14
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-12-09 Litteraturlista fastställd: 2021-09-14
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2022 Revision: 3

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska den studerande

  • ha kännedom om bakgrunden till Lean och varför Lean har fått en stor betydelse för dagens organisationer,
  • ha en god förståelse för de grundläggande principer som Lean bygger på och hur de samverkar till en helhetssyn,
  • ha en god förståelse för kopplingen mellan kvalitetsutveckling och Lean,
  • ha kunskap om hur man kan införa Lean i olika organisationer,
  • ha kunskap om hur ekonomistyrning och logistik påverkas vid en framgångsrik implementering av Lean, och
  • få inblick i fördelarna med samverkan mellan Lean och Sex Sigma, spridning av Lean till nya områden och framtiden.

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska den studerande

  • ha förmåga att genomföra några steg i ett införande av Lean i det dagliga arbetet,
  • ha förmåga att använda de grundläggande metoderna inom Lean för att till exempel analysera värdeflöden, reducera slöserier samt organisera arbetsplatsen genom att ta bort det som är onödigt och göra den effektiv, säker och trivsam, och
  • ha färdighet att använda några verktyg som är vanliga inom Lean och förstå när de är lämpliga att använda, hur de används och vilket resultatet kan bli vid rätt användning.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska den studerande

  • kunna värdera de fördelar som Lean kan medföra för en organisation och hur de kan nås,
  • kunna analysera och värdera en organisation utgående från de kriterier som är viktiga för framgång med Lean,
  • förstå varför motstånd kan uppstå under införandet av Lean och värdera hur de förändrade förhållandena för medarbetare och ledare påverkar möjligheterna till framgång samt hur man konkret kan hantera dessa förändringar, och
  • kunna analysera och värdera hur Lean kan ge fördelar inom ekonomistyrning, logistik och för hela försörjningskedjan.

Kursens huvudsakliga innehåll

Följande moment behandlas

  • historik, bakgrund, utveckling,
  • Lean principer,
  • Lean begrepp,
  • införande av Lean,
  • grundläggande metoder,
  • lean och lärande organisation,
  • verktyg,
  • koppling till ekonomistyrning och logistik,
  • koppling till digitalsering och hållbarhet.

Studieformer

Undervisningen består av föreläsningar, individuellt arbete och grupparbete kopplat till praktikfall och webbmaterialet. Vilket kan följas och genomföras på distans.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Teori, 3,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Individuell hemtentamen.

Inlämningsuppgifter, 4 högskolepoäng (Provkod: A002)
Grupparbete med uppgifter och praktikfall, som redovisas skriftligt.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), 3, 4 eller 5.

Teori
Som betyg används Underkänd (U), 3, 4 eller 5.

Inlämningsuppgifter
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Som betyg på kursen ges betyget från A001 givet att A002 är godkända.

Enligt rektorsbeslut, dnr 4.3.1-3289/2013 har avsteg medgivits från den tregradiga betygsskalan.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Peterson, Per et.al. (senaste upplagan)
Lean - Gör avvikelser till framgång
Part Media

Ett urval av vetenskapliga artiklar samt övrigt kursmaterial som görs tillgängligt på kursens hemsida tillkommer.