UTBILDNINGSPLAN

Förskollärarprogrammet, 210 högskolepoäng

Early Years Education Programme, 210 Credits

Programkod: LFÖ1Y
Utbildningsnivå: Grundnivå och avancerad nivå
Inrättat: 2011-03-17 (CF 52-743/2010)
Fastställd: 2020-08-27 (ORU 2020/04195)
Ikraftträdande: Höstterminen 2021
Beslutad av: Fakultetsnämnden för humaniora och socialvetenskap
Institution: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå och avancerad nivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

FÖRSKOLLÄRAREXAMEN

För förskollärarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som förskollärare i den verksamhet som utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet.

Kunskap och förståelse
För förskollärarexamen ska studenten

  • visa sådana kunskaper inom det förskolepedagogiska området och sådana ämneskunskaper, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen,
  • Visa sådana kunskaper i förskoledidaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det förskolepedagogiska området och inom de ämnesområden som utbildningen avser samt för yrkesutövningen i övrigt,
  • visa fördjupad kunskap om barns kommunikation och språkutveckling,
  • visa kunskap om grundläggande läs-, skriv- och matematikinlärning,
  • visa kännedom om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen,
  • visa sådan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen,
  • visa kunskap om praktiska och estetiska läroprocesser,
  • visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, och
  • visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia.

Färdighet och förmåga
För förskollärarexamen ska studenten

  • visa fördjupad förmåga att möta barnens behov av omsorg och att skapa förutsättningar, inbegripet genom lek och skapande verksamhet, för alla barn att lära och utvecklas,
  • visa förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet,
  • visa förmåga att tillämpa sådan förskoledidaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det förskolepedagogiska området och inom de ämnesområden som utbildningen avser samt för yrkesutövningen i övrigt,
  • visa förmåga att ta tillvara barns kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje barns lärande och utveckling,
  • visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje barns lärande och utveckling,
  • visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov,
  • visa förmåga att observera, dokumentera och analysera barns allsidiga lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och informera och samarbeta med vårdnadshavare,
  • visa förmåga att kommunicera och förankra förskolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna,
  • visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av barn,
  • visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
  • visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
  • visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna, och
  • visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten tillägna sig färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För förskollärarexamen ska studenten

  • visa självkännedom och empatisk förmåga,
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot barn och deras vårdnadshavare,
  • visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

KURSER

  • Utbildningsvetenskaplig kärna I, inriktning förskola, 30 högskolepoäng (Pedagogik, GXX)
  • Utbildningsvetenskaplig kärna II, inriktning förskola, 30 högskolepoäng (Pedagogik, GXX)
  • Utbildningsvetenskaplig kärna III, inriktning förskola, 15 högskolepoäng, (Pedagogik, GXX)
  • Förskolepedagogik I, 15 högskolepoäng (Pedagogik, GXX)
  • Förskolepedagogik II, 7,5 högskolepoäng (Idrott och hälsa, GXX)
  • Förskolepedagogik IIIa, 7,5 högskolepoäng (Naturvetenskapernas och teknikens didaktik, GXX)
  • Förskolepedagogik IIIb, 7,5 högskolepoäng (Naturvetenskapernas och teknikens didaktik, GXX)
  • Förskolepedagogik IV, 7,5 högskolepoäng (Musikpedagogik, GXX)
  • Förskolepedagogik V, 7,5 högskolepoäng (Matematik, GXX)
  • Förskolepedagogik VI, 7,5 högskolepoäng (Pedagogik, GXX)
  • Förskolepedagogik VII, 22,5 högskolepoäng (Pedagogik, GXX)
  • Förskolepedagogik VIII, 7,5 högskolepoäng (Naturvetenskapernas och teknikens didaktik, GXX)
  • Förskolepedagogik IX, 15 högskolepoäng (Naturvetenskapernas och teknikens didaktik, AXX)
  • Förskolepedagogik X, 15 högskolepoäng (Pedagogik, AXX)
  • Förskolepedagogik XI, självständigt arbete, 15 högskolepoäng, (Pedagogik, GXX)

UTBILDNINGENS HUVUDSAKLIGA UPPLÄGG

Förskollärarprogrammet leder till en examen som förskollärare och omfattar studier inom följande områden:
- utbildningsvetenskaplig kärna (UVK), 60 högskolepoäng,
- förskolepedagogik, 120 högskolepoäng och
- verksamhetsförlagd utbildning (VFU), 30 högskolepoäng, förlagd inom relevant verksamhet.

Studierna inleds med kursen Utbildningsvetenskaplig kärna I, 30 högskolepoäng, som bland annat innehåller fem veckors VFU. Utveckling av yrkesrollen och yrkesidentiteten samt vetenskapligt förhållningssätt är två spår som löper kontinuerligt och som successivt fördjupas under utbildningen. Studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan ska anknyta till kommande yrkesutövning och har ett brett innehåll som sträcker sig från skolväsendets historia och organisation till utvecklingsarbete.

Det förskolepedagogiska området omfattar ämnesstudier och ämnesdidaktiska studier med fokus på barns lek, utveckling, omsorg och lärande. Kurserna bygger på varandra och breddar såväl som fördjupar kunskaper, förmågor och förhållningssätt med avseende på förskollärares professionella yrkesutövande. Ämnes- och innehållsområden som omfattas är språk och kommunikation; naturvetenskap och teknik; matematik; lek och rörelse; estetiska lärprocesser som musik, rytmik, drama och bildskapande; mat, hälsa och hållbar utveckling; mångfald och interkulturalitet samt föräldrasamverkan.

Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 30 högskolepoäng och återkommer regelbundet under utbildningen. Den knyts innehållsligt till omgivande kurser inom den utbildningsvetenskapliga kärnan respektive det förskolepedagogiska området.

Möjlighet till utbytesstudier ges under en av utbildningens terminer.

EXAMEN

Förskollärarexamen
Förskollärarexamen avläggs på grundnivå och uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 210 högskolepoäng. För förskollärarexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom det förskolepedagogiska området.

För examen krävs att utbildningen omfattar följande områden: studier inom det förskolepedagogiska området om 120 högskolepoäng, utbildningsvetenskaplig kärna om 60 högskolepoäng och verksamhetsförlagd utbildning om 30 högskolepoäng, förlagd inom relevant verksamhet.
Studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan ska anknyta till kommande yrkesutövning och omfatta följande:

  • skolväsendets historia, organisation och villkor samt förskolans värdegrund, innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna,
  • läroplansteori och didaktik,
  • vetenskapsteori och forskningsmetodik,
  • utveckling, lärande och specialpedagogik,
  • sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
  • uppföljning och analys av lärande och utveckling, och
  • utvärdering och utvecklingsarbete.

BEHÖRIGHETSVILLKOR

Grundläggande behörighet samt Naturkunskap 1b / 1a1+1a2 och Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2 (områdesbehörighet A6a)

eller

Grundläggande behörighet samt Engelska B, Naturkunskap A och Samhällskunskap A (områdesbehörighet 6A)

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (66 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (34 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Undervisningen bedrivs normalt på svenska, men undervisning på engelska kan förekomma.

Örebro universitet har tecknat avtal om verksamhetsförlagd utbildning (VFU) med skolhuvudmän i Örebro län och dess närområde. Avtalen innebär att VFU ska göras inom den verksamhet dessa bedriver. Den studerande ska söka VFU-placering i enlighet med universitetets rutiner. VFU-placering ska ske så att jäv inte kan uppstå i samband med genomförande eller bedömning av VFU.

Inom programmet kan vissa kostnader för studenten tillkomma. Exempel på detta är resor i samband med VFU och i vissa kurser även utrustning samt tillfälligt högre levnadsomkostnader vid förläggning av vissa moment på annan studieort.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

Information

Den som antagits till och registrerats på programmet har rätt att genomföra utbildningen enligt den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället och i enlighet med den studietakt som gällde vid antagningstillfället.

Den som har beviljats att fortsätta studierna efter ett studieuppehåll har rätt att fortsätta utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället.

Rätten att examineras på kurser som reviderats eller avvecklats regleras i respektive kursplan eller i särskilt beslut.