Kursplan

Inspiration, imitation, konfrontation - att gå i dialog med klassikerna, 7,5 högskolepoäng

Inspiration, Imitation, Confrontation - in Dialogue with the Classics, 7,5 Credits

Kurskod: LI003G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Litteraturvetenskap Fördjupning: G1N
    Senast ändrad: 2021-03-11
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2018-12-04 Litteraturlista fastställd: 2021-03-11
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2021 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • redogöra för huvuddragen i valda inflytelserika litterära verk och de skiftande roller de spelat i olika epoker och kontexter,
  • diskutera olika sätt på vilka författare har förhållit sig till eller omarbetat klassiska litterära verk,
  • i en skriftlig analys tillämpa relevanta teoretiska begrepp som introducerats under kursen,
  • presentera en sammanhängande och underbyggd tolkning av ett konstnärligt verk utifrån dess förhållande till en eller flera litterära föregångare, och
  • hantera vetenskapligt skrivande på grundläggande nivå.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen närmar sig den västerländska litteraturhistorien som en ständigt pågående dialog över tid och rum snarare än som en linjär historia där en epok avlöser en annan. Studenten får möta ett antal av den västerländska litteraturens klassiska verk och, utifrån olika teoretiska perspektiv och frågeställningar, sätta dem i relation till hur senare författare har svarat på deras tilltal. Kursen ger en bred litteraturhistorisk översikt med begrepp som dialogicitet och intertextualitet i centrum.

Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar och seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Inspiration, imitation, konfrontation – att gå i dialog med klassikerna I, 1 högskolepoäng (Provkod: A001)
Muntlig presentation.

Inspiration, imitation, konfrontation – att gå i dialog med klassikerna II, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Skriftlig inlämningsuppgift.

Inspiration, imitation, konfrontation – att gå i dialog med klassikerna III, 1 högskolepoäng (Provkod: A003)
Muntlig presentation.

Inspiration, imitation, konfrontation – att gå i dialog med klassikerna IV, 4 högskolepoäng (Provkod: A004)
Skriftlig inlämningsuppgift.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Inspiration, imitation, konfrontation – att gå i dialog med klassikerna I
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Inspiration, imitation, konfrontation – att gå i dialog med klassikerna II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Inspiration, imitation, konfrontation – att gå i dialog med klassikerna III
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Inspiration, imitation, konfrontation – att gå i dialog med klassikerna IV
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 4 högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt informerar institutionen berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Bergsten, Staffan & Elleström, Lars (senaste upplagan)
Litteraturhistoriens grundbegrepp
Lund: Studentlitteratur

Borges, Jorge Luis
“Pierre Menard, författare till Don Quijote” övers. Johan Laserna. Texten finns i flera volymer, bl.a. Jorge Luis Borges 1923–1944 (Tranan förlag) och Fiktioner (Albert Bonniers Förlag)

Calvino, Italo
”Varför läsa klassikerna" i Varför läsa klassikerna (2011)
Stockholm: Italienska Kulturinstitutet

Espmark, Kjell (1985)
”Dikt i dialog” i Dialoger
Borås: Norstedts

Tillägg och kommentarer

Homeros, utdrag ur Odysséen (Odyssues besök i Hades) och några exempel på hur senare texter hanterar samma episod (t.ex. Vergilius Aeneiden, Joyces Ulysses, Johnsons Strändernas svall, Kyrklunds Elpënor).

Euripides, Medea samt ytterligare ett antal Medea-dramer (t.ex. Sara Stridsberg, Franca Rame, Willy Kyrklund, Susanne Osten/Per Lysander).

Sapfo, valda dikter samt exempel på senare lyrik som förhåller sig till Sapfo.

Shakespeare, William, ett drama och 1-2 dramer som förhåller sig till detta.

Två folksagor samt noveller eller konstsagor som förhåller sig till dessa.

Bibeln, valda delar och ett antal senare verk som förhåller sig till dessa.

En västerländsk roman och ett exempel på postkolonial "writing back".

Ytterligare ett antal klassiska verk, delvis i urval, och senare reaktioner på dessa tillkommer.