UTBILDNINGSPLAN

Kompletterande pedagogisk utbildning, 90 högskolepoäng

Teacher Education Bridging Programme, 90 Credits

Programkod: LKP1Y
Utbildningsnivå: Grundnivå
Inrättat: 2014-04-25 (ORU 4.1-1398/2014)
Fastställd: 2021-09-09 (ORU 2021/04979)
Ikraftträdande: Höstterminen 2022
Beslutad av: Fakultetsnämnden för humaniora och socialvetenskap
Institution: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

ÄMNESLÄRAREXAMEN

För ämneslärarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som ämneslärare i den verksamhet som utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet.

Kunskap och förståelse

För ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i årskurs 7-9 ska studenten

  • visa sådana ämneskunskaper som krävs för yrkesutövningen, inbegripet såväl överblick över ämnesstudiernas huvudområde som fördjupade kunskaper inom vissa delar av detta område och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete.

För ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan ska studenten

  • visa sådana ämneskunskaper som krävs för yrkesutövningen, inbegripet såväl brett kunnande inom ämnesstudiernas huvudområde som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av detta område och fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete.

För ämneslärarexamen ska studenten också

  • visa sådana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser samt visa kännedom om vuxnas lärande,
  • visa fördjupad kunskap om vetenskapsteori samt kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, och visa kunskap om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen,
  • visa sådan kunskap om barns och ungdomars utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för den verksamhet som utbildningen avser,
  • visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
  • visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia, och
  • visa fördjupad kunskap om bedömning och betygsättning.

Färdighet och förmåga

För ämneslärarexamen ska studenten

  • visa fördjupad förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas,
  • visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom ämnen, ämnesområden och ämnesdidaktik,
  • visa förmåga att ta till vara elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling,
  • visa förmåga att tillämpa sådan didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för den verksamhet i övrigt som utbildningen avser,
  • visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
  • visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra tillgodose elevers behov av specialpedagogiska insatser, inbegripet specialpedagogiska insatser för elever med neuropsykiatriska svårigheter,
  • visa förmåga att observera, dokumentera och analysera elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och att informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare,
  • visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna,
  • visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever,
  • visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
  • visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer,
  • visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
  • visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna, och
  • visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer,
  • visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten utveckla färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För ämneslärarexamen ska studenten

  • visa självkännedom och empatisk förmåga,
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare,
  • visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

KURSER

  • Kompletterande pedagogisk utbildning I, 30 högskolepoäng, (pedagogik, GXX)
  • Kompletterande pedagogisk utbildning II, 30 högskolepoäng, (pedagogik, GXX)
  • Kompletterande pedagogisk utbildning III, 30 högskolepoäng, (pedagogik, GXX)

UTBILDNINGENS HUVUDSAKLIGA UPPLÄGG

Utbildningen består av utbildningsvetenskaplig kärna, 60 högskolepoäng (hp) och verksamhetsförlagd utbildning, 30 hp.

Studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan ska anknyta till kommande yrkesutövning och omfatta följande:

  • sociala relationer, konflikthantering och pedagogiskt ledarskap,
  • läroplansteori och allmän ämnesdidaktik
  • skolväsendets historia, organisation och villkor samt skolans värdegrund, innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna,
  • bedömning och betygsättning,
  • specialpedagogik,
  • vetenskapsteori och forskningsmetodik,
  • självständigt arbete

Termin 1 innebär studier i kursen Kompletterande pedagogisk utbildning I, 30 hp, som bland annat innehåller 7.5 hp verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och 22.5 hp utbildningsvetenskaplig kärna.

Under termin 2 läses kursen Kompletterande pedagogisk utbildning II, 30 högskolepoäng som innehåller 15 hp verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och 15 hp utbildningsvetenskaplig kärna.

Termin 3 innebär studier i kursen Kompletterande pedagogisk utbildning III, 30 hp, och innehåller 7,5 hp verksamhetsförlagd utbildning och 22.5 hp Utbildningsvetenskaplig kärna.

EXAMEN

Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 och som omfattar ämnesstudier i ett undervisningsämne avläggs på grundnivå och uppnås efter att studenten har fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng. För examen krävs att

  1. studenten har gått igenom kompletterande pedagogisk utbildning,
  2. kursfordringarna omfattar ämnesstudier om 90 högskolepoäng i ett undervisningsämne, och
  3. studenten inom ramen för kursfordringarna har fullgjort minst ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan och som omfattar ämnesstudier i ett undervisningsämne avläggs på grundnivå och uppnås efter att studenten har fullgjort kursfordringar om 210 högskolepoäng. För examen krävs att

  1. studenten har gått igenom kompletterande pedagogisk utbildning,
  2. kursfordringarna omfattar ämnesstudier om 120 högskolepoäng i ett undervisningsämne, och
  3. studenten inom ramen för kursfordringarna har fullgjort minst ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

BEHÖRIGHETSVILLKOR

Ämneslärare, grundskolans årskurs 7-9, ett undervisningsämne

Grundläggande behörighet.
Grundläggande behörighet samt ämnesstudier motsvarande sammanlagt 90 högskolepoäng. Se vidare Förordning SFS 2011:686.

Behörighetskrav för respektive ämne:

  • Biologi - 90 högskolepoäng i biologi där fysiologi/humanbiologi, ekologi, evolution, cellbiologi, genetik eller motsvarande ska ingå.
  • Kemi - 90 högskolepoäng i kemi där oorganisk kemi, organisk kemi, biokemi eller motsvarande ska ingå.
  • Matematik - 90 högskolepoäng i matematik där analys i en variabel, linjär algebra och matematisk statistik eller motsvarande ska ingå.

Ämneslärare gymnasieskolan, ett undervisningsämne

Grundläggande behörighet.
Grundläggande behörighet samt ämnesstudier motsvarande sammanlagt 120 högskolepoäng. Se vidare Förordning SFS 2011:686.

Behörighetskrav för respektive ämne:

  • Biologi - 120 högskolepoäng i biologi där fysiologi/humanbiologi, ekologi, evolution, cellbiologi, genetik eller motsvarande ska ingå.
  • Kemi - 120 högskolepoäng i kemi där oorganisk kemi, organisk kemi, biokemi eller motsvarande ska ingå.
  • Matematik - 120 högskolepoäng i matematik där analys i en och flera variabler, linjär algebra, kombinatorik, matematisk statistik och programmering eller motsvarande ska ingå.
  • Naturkunskap - 120 högskolepoäng i minst tre ämnen med relevans för undervisning i undervisningsämnet naturkunskap. Följande områden ska ingå: 30 högskolepoäng i biologi, 30 högskolepoäng i kemi samt 15 högskolepoäng i fysik och/eller geovetenskap.

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Ämneslärare, grundskolans årskurs 7-9, ett undervisningsämne

Antal högskolepoäng tagna sista anmälningsdag.

Ämneslärare gymnasieskolan, ett undervisningsämne

Antal högskolepoäng tagna sista anmälningsdag.

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Undervisningen bedrivs normalt på svenska, men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisningen bedrivs på distans med fyra campusförlagda träffar per termin.

Den studerande ska söka VFU-placering i enlighet med universitetets rutiner för VFU i samband med KPU. VFU-placering ska ske så att jäv inte kan uppstå i samband med genomförande eller bedömning av VFU.

Inom programmet kan vissa kostnader för studenten tillkomma. Exempel på detta är resor i samband med VFU och i vissa kurser även utrustning samt tillfälligt högre levnadsomkostnader vid förläggning av vissa moment på annan studieort.

Vid ansökan till programmet väljs undervisningsämne. Undervisningsämnen kan komma att ställas in vid för få sökande.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

Information

Den som antagits till och registrerats på programmet har rätt att genomföra utbildningen enligt den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället och i enlighet med den studietakt som gällde vid antagningstillfället.

Den som har beviljats att fortsätta studierna efter ett studieuppehåll har rätt att fortsätta utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället.

Rätten att examineras på kurser som reviderats eller avvecklats regleras i respektive kursplan eller i särskilt beslut.