Kursplan

Måltidskunskap och värdskap, Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng

Culinary Arts and Hospitality Science, Independent Project, 7,5 Credits

Kurskod: MÅ013G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Måltidskunskap och värdskap Fördjupning: G1E
    Senast ändrad: 2021-09-13
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2016-01-18 Litteraturlista fastställd: 2021-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2022 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • redogöra för ett akademiskt förhållningssätt baserat på läsande av vetenskapliga artiklar och skrivande av akademiska uppsatser,
  • beskriva vad som utmärker en vetenskaplig text gällande struktur och språk.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • planera och genomföra ett akademiskt självständigt arbete,
  • skriva källhänvisningar i enlighet med ett referenssystem samt ha förmåga att i text redogöra för olika positioner
  • söka artiklar och litteratur i vetenskapliga databaser,
  • redogöra för och problematisera det självständiga arbetets utvalda område
  • opponera på medstudenters självständiga arbete.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har studenten förmåga att

  • värdera vetenskapliga texter,
  • värdera vetenskapliga metoder.

Kursens huvudsakliga innehåll

I denna delkurs skrivs ett självständigt arbete som ska ha en tydlig koppling till ämnet Måltidskunskap och värdskap. Kursens syfte är att utveckla studentens förmåga att söka och analysera vetenskaplig information samt att skriva en vetenskaplig text enligt en given struktur.

Det självständiga arbetet skrivs i grupp. Skrivgrupperna tilldelas en handledare och ingår i en handledargrupp. Handledargrupperna träffar sin tilldelade handledare vid tre schemalagda tillfällen. Därutöver erbjuds alla grupper också möjlighet att diskutera sina arbeten under ett så kallat lärarlöst textseminarium.

Studieformer

Självständigt arbete inleds med föreläsningar om akademiskt skrivande samt om databassökning. Delkursen inbegriper handledningsseminarier och ett obligatoriskt opponeringsseminarium. Under delkursen förväntas studenterna att självständigt planera och genomföra skrivarbetet med stöd från handledare.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng (Provkod: M101)
Examination genom självständigt arbete

Slutseminarium (Provkod: M201)
Examination genom opponeringsseminarium


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Självständigt arbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Slutseminarium
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

45 hp i måltidskunskap och värdskap alternativt 30 hp i måltidskunskap och värdskap och 15 hp i företagsekonomi. Dessutom krävs Vetenskapliga perspektiv och metoder, 7,5 hp från Måltidskunskap och värdskap, grundkurs, 30 hp.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Bryman, Alan Senaste upplagan
Samhällsvetenskapliga metoder
Malmö: Liber, 690 sidor

Patel, Runa, Davidson, Bo (senaste upplagan) Forskningsmetodikens grunder:
Att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Lund: Studentlitteratur, 143 sidor

Restaurang- och hotellhögskolan Senaste upplagan
RHS skrivråd
Örebro universitet, [Kompendium]

Referenslitteratur

Gustafsson, Inga-Britt & Öström, Åsa & Johansson, Jesper & Mossberg, Lena (2006)
Five aspects meal model; a tool for development of meal service in teh restaurant field?
Under tryckning, Journal of Foodservice, 17:84-93. [Tidskriftsartikel]

Tillägg och kommentarer

Det obligatoriskt för studenterna att, utöver kurslitteraturen, söka upp, läsa och värdera vetenskapliga texter såsom böcker, forskningsartiklar och rapporter.

Det kan förekomma aktuella vetenskapliga artiklar, populärvetenskapliga branschartiklar, hemsidor och annan litteratur som är relevanta för kursen.