Kursplan

Måltidskunskap och värdskap, Examensarbete, kandidatkurs, 15 högskolepoäng

Culinary Arts and Hospitality Science, Degree Project, 15 Credits

Kurskod: MÅ024G Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Måltidskunskap och värdskap Fördjupning: G2E
    Senast ändrad: 2019-09-13
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2017-01-12 Litteraturlista fastställd: 2019-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2020 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska vid avslutad kurs kunna

  • identifiera ett område inom Måltidskunskap och värdskap med behov av ytterligare kunskap samt söka, värdera och bearbeta litteratur och vetenskapliga studier med relevans för det valda området,
  • välja relevant vetenskaplig metod samt motivera val av metod för att studera det valda området,
  • på ett fördjupat sätt, redogöra för samt problematisera det valda området för det självständiga arbetet,
  • beskriva och motivera betydelsen av att studera det valda området för Måltidskunskap och värdskap.

Färdighet och förmåga
Den studerande ska vid avslutad kurs kunna

  • planera, genomföra och presentera ett självständigt arbete i Måltidskunskap och värdskap, i form av en empirisk studie inom givna tidsramar,
  • genomföra en systematisk insamling och relevant analys av data, samt sammanställa och syntetisera insamlad data utifrån kriterier för den valda vetenskapliga metoden och teorin,
  • kritiskt diskutera och värdera styrkor och svagheter i metod och resultat samt relatera till tidigare forskning,
  • skriftligt presentera ett självständigt arbete som visar på fördjupad kunskap och förståelse av det valda området och som har med en sammanhängande logisk struktur och akribi,
  • självständigt muntligen diskutera och försvara det egna självständiga arbetet vid ett seminarium.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har studenten förmåga att

  • sammanfatta och diskutera ett annat självständigt arbete så att relevanta vetenskapliga aspekter belyses,
  • diskutera och värdera resultatet av eget och andras självständiga arbete i relation till teori och forskning inom Måltidskunskap och värdskap,
  • identifiera, tillämpa och diskutera grundläggande forskningsetiska principer i det egna självständiga arbetet,
  • identifiera och diskutera behov av vidare forskning inom området för det egna självständiga arbetet.

Kursens huvudsakliga innehåll

Inledningsvis på kursen skall ett problem inom området för Måltidskunskap och värdskap identifieras och preciseras i förhållande till kunskapsläget inom det valda ämnesområdet. Därefter skall en teoretisk bakgrund utvecklas, som möjliggör att problemet kan bearbetas. Särskilt betonas vikten av att söka, värdera och använda vetenskaplig kunskap i uppsatsarbetet. Arbetet förutsätter att vetenskapliga metoder används för insamling, bearbetning och analys av data. Kursen avslutas med ett offentligt seminarium vid vilket uppsatsförfattarna försvarar uppsatsen samt kritiskt granskar en annan uppsats.

Studieformer

Det självständiga arbetet genomförs parvis om inte särskilda skäl föreligger. Kursen bedrivs i form av grupphandledning vid seminarier samt individuell handledning. Uppföljning av uppsatsarbetet sker vid tre seminarier, vid samtliga seminarier sker presentation av eget arbete och opposition av annat arbete. Första seminariet behandlar bakgrundskapitlet, andra sker ungefär halvvägs i uppsatsprocessen och behandlar metod och resultat, sista seminariet är ett förgranskningsseminariumplaneringsseminarium. Avslutningsvis examineras det färdiga skriftliga självständiga arbetet genom muntligt försvar samt opposition av annat självständigt arbete.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Examensarbete, 15 högskolepoäng (Provkod: M200)
Examination sker genom skriftligt självständigt arbete

Muntligt försvar (Provkod: M300)
Examination sker genom muntligt försvar av eget självständigt arbete

Opposition (Provkod: M400)
Examination sker genom opposition på annat självständigt arbete

Förgranskningsseminarium (Provkod: M501)
Examination sker genom skriftligt utkast på och försvar av självständigt arbete, samt genom opponering på annat utkast.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examensarbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Muntligt försvar
Som betyg används Deltagit (DT).

Opposition
Som betyg används Deltagit (DT).

Förgranskningsseminarium
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För betyg på helkurs krävs DT på momenten M101, M300 och M400, samt G eller VG på Examensarbete (provkod M200). För VG på helkurs krävs VG på Examensarbete (provkod M200).

Kursen erbjuder tre examinationstillfällen, därefter hänvisas studenten till nästkommande kurstillfälle.

Vid examination av examensarbete och om studenten inte uppnått betyget G kan skriftlig komplettering lämnas inom tre veckor från att betyget meddelats. Komplettering gäller endast då examinator bedömer det troligt att studenten kan nå kraven för betyget G.

Särskild behörighet och andra villkor

30 högskolepoäng i måltidskunskap och värdskap G1F/G1E/G2F inklusive Måltidskunskap och värdskap, Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng samt Måltidskunskap och värdskap, Vetenskaplig metod, 3 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Åkerlund, Dan (2017)
Guide till akademiskt skrivande
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-62920

Vetenskapsrådet (2017)
God forskningssed
https://www.vr.se/analys-och-uppdrag/vi-analyserar-och-utvarderar/alla-publikationer/publikationer/2017-08-29-god-forskningssed.html

Referenslitteratur

Aspfors, Jessica och Eklund, Gunilla (2012)
Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar
Lund: Studentlitteratur, 355 sidor

Bryman, Alan (2018)
Samhällsvetenskapliga metoder
Malmö: Liber AB, 690

Tillägg och kommentarer

Dessutom tillkommer aktuell litteratur och vetenskapliga artiklar som väljs i samråd med handledare, samt metodlitteratur avseende vald metod.

Det kan förekomma aktuella vetenskapliga artiklar, populärvetenskapliga branschartiklar, hemsidor och annan litteratur som är relevanta för kursen.