Kursplan
Måltidskunskap och värdskap, Hotell- och restaurangbranschen idag, fortsättningskurs, 15 högskolepoäng
Culinary Arts and Hospitality Science, Contemporary Hospitality, Intermediate Course, 15 Credits
Kurskod: | MÅ027G | Högskolepoäng: | 15 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Måltidskunskap och värdskap | Fördjupning: | G1F |
Senast ändrad: | 2019-09-13 | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2018-09-11 | Litteraturlista fastställd: | 2019-09-13 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2020 | Revision: | 1 |
Mål
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kursens mål
Besöksnäringen, ledarskap och styrning, 7,5 hp
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- redogöra för grundläggande teorier och modeller för ledarskap
- redovisa principer kring ansvarsfullt och juridiskt godkänt hotell- och restaurangföretagande ( arbetsmiljö, livsmedelshygien och alkohollagen).
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- ta fram en väl underbyggd plan för arbetsmiljö, livsmedelshygien eller alkohollagen.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa förmåga att medvetengöra ansvar, etik, mångfald och diskriminering (sociala hållbarhetsaspekter) inom branschen.
Service och upplevelseekonomi, 7,5 hp
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- redogöra för grundläggande teorier och modeller för service- och upplevelseekonomi
- redogöra för begreppet perception (i ett beslutsfattande perspektiv)
- redogöra för grundläggande begrepp inom omvärldsbevakning
- identifiera olika teorier och modeller relaterade till service- och upplevelseekonomi.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- på en grundläggande nivå ta fram en relevant omvärldsanalys ett systematiskt och källkritiskt sätt
- identifiera utmaningar för företag/organisationer inom besöksnäringen kopplat till service och upplevelse
- kommunicera och presentera självständigt arbete i olika former (till exempel muntligt, skriftligt, medialt) på ett för mottagaren anpassat sätt
- genomföra ett arbete i grupp inom givna tidsramar.
- utveckla ett upplevelsekoncept (hospitality branschen) för en icke familjär marknad, dvs. företag eller organisation kopplat till landsbygd eller utvecklingsländer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- värdera näringsspecifika utmaningar, möjligheter och problem i relation till service och upplevelser ur ett miljö- och- samhällsperspektiv
- reflektera över servicens och upplevelsens betydelse inom företag/organisation och samhälle
- reflektera över perceptionens betydelse i ett beslutsfattande perspektiv
- reflektera över sitt egna behov av ytterligare kunskap och utveckling av kompetens för sin kommande ledarroll.
Kursens huvudsakliga innehåll
Besöksnäringen, ledarskap och styrning, 7,5 högskolepoäng
I kursen ges en introduktion till ledarskap och verksamhetsstyrning där stor vikt läggs vid de branschjuridiska aspekterna: arbetsmiljö, livsmedelshygien samt alkohollagen.
Service och upplevelseekonomi, 7,5 högskolepoäng
Kursen tar avstamp i servicekonceptet och dess teori och modeller, och bygger vidare på etablerade teorier om upplevelse och om perception kopplat till de fem sinnena. Metod för omvärldsanalys och omvärldsbevakning introduceras som verktyg får att erhålla internationella insikter och perspektiv. Coperate Social Responsibility (CSR) och social hållbarhet inklusive fokus på landsbygd och utvecklingsländer kopplat till hotell- och restaurangbranschen berörs. Vidare får studenterna utveckla sin vetenskapliga insikt inom teorier, modeller och akademiskt skrivande.
Studieformer
Undervisningen kan bestå av föreläsningar, seminarier, webinar, flipped class room, studiebesök, reflekterande team, grupparbete/workshop samt skriftliga och muntliga presentationsövningar.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Examinationsformer
Personlig utvecklingsplan 5 (Provkod: M300)
Examination sker genom personlig utvecklingsplan
Personlig portfölj 2 (Provkod: M400)
Examination sker genom personlig portfölj
Besöksnäringen, ledarskap och styrning
Besöksnäringen, ledarskap och styrning, 7,5 högskolepoäng (Provkod: M100)
Examination genom PM och opponering (ledarskap, arbetsmiljö, livsmedelshygien och/eller alkohollagen)
Service och upplevelseekonomi
Service- och upplevelseekonomi I, 3 högskolepoäng (Provkod: M200)
Examination genom salstentamen.
Service- och upplevelseekonomi II, 4,5 högskolepoäng (Provkod: M201)
Examination genom medial och skriftlig presentation av grupprapport
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kommentar till examinationsformer
Frånvaro från obligatoriska moment ersätts med likvärdiga moment vid angiven tidpunkt inom kurstiden därefter ersätts obligatoriska moment vid uppsamlingsexaminationstillfället.
Betyg
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Besöksnäringen, ledarskap och styrning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Service- och upplevelseekonomi I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Service- och upplevelseekonomi II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Personlig utvecklingsplan 5
Som betyg används Deltagit (DT).
Personlig portfölj 2
Som betyg används Deltagit (DT).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kommentar till betyg
För att få betyget VG i hela kursen krävs VG i Besöksnäringen, ledarskap och styrning, 7,5 högskolepoäng, Service- och upplevelseekonomi I och G och DT i resterande examinationer. För att få betyget G i hela kursen krävs betyget G eller DT i samtliga examinationer. För att få betyget U har ej kriterierna för G och DT uppnåtts. Vid examination av skriftliga inlämningsuppgifter då studenten inte uppnått betyget G kan komplettering lämnas in inom två veckor från att betyget meddelats om examinator bedömer det troligt att studenten kan nå kraven för betyget G.
Särskild behörighet och andra villkor
15 högskolepoäng i måltidskunskap och värdskap på G1N-nivå.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Tillgodoräknande av tidigare utbildning
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Restaurang- och hotellhögskolan Senaste upplagan
RHS skrivråd
Örebro universitet, PDF-fil [Kompendium]
Besöksnäringen, ledarskap och styrning, 7,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Northouse, Peter Guy, senaste upplagan
Leadership: theory and practice
Thousand Oaks : SAGE Publications, 493 sidor
Danielsson-Tham, Marie-Louise (2016)
Kompendium i livsmedelshygien
Örebro universitet: Restaurang- och hotellhögskolan, Läggs ut som pdf i Blackboard vid kursstart [Kompendium]
Lundin, Stefan (senaste upplagan)
Alkohollagen, kommentarer och rättsfall
Stockholm: Wolters Kluwer, 349 sidor
Norström, Thor; Sundin, Erica; Müller, Daniel & Leifman, Håkan (2012)
Hazardous drinking among restaurant workers
Scandinavian Journal of Public Health, 2012; 40: 591-595. Tillgänglig på Blackboard. [Tidskriftsartikel]
Visita (2014)
Visitas branschriktlinjer för restauranger
Visita, PDF-fil. Läggs ut som pdf i Blackboard vid kursstart.
Arbetsmiljöverket. Hemsida om den svenska arbetsmiljölagen:
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/arbeta-med-arbetsmiljon/systematiskt-arbetsmiljoarbete-sam/
https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/lagar-och-regler-om-arbetsmiljo/arbetsmiljolagen/
Folkhälsomyndigheten (2014). Hemsida om den svenska alkoholpolitiken:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/alkohol-narkotika-dopning-tobak-och-spel-andts/alkohol/
Service och upplevelseekonomi, 7,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Pine, B. J., Pine, J., & Gilmore, J. H. (senaste upplagan).
The experience economy: work is theatre & every business a stage.
Harvard Business Press.
Sustainable value creation in hospitality: guests on earth, senaste upplagan
Wolvercote, Oxford, UK: Goodfellow Publishers Limited, 256 sidor
FN-kompendium om FN:s hållbarhetsmål
Läggs ut i Blackboard vid kursstart
Vetenskapliga artiklar enligt specifikation
Läggs ut i Blackboard vid kursstart
Det kan förekomma aktuella vetenskapliga artiklar, populärvetenskapliga branschartiklar, hemsidor och annan litteratur som är relevanta för kursen.