Kursplan

Framtidens måltider - trender och innovationer, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng

Meals for the Future - Trends and Innovations, Second Cycle, 7,5 Credits

Kurskod: MÅ600A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Måltidskunskap och värdskap Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2019-09-13
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2016-06-16 Litteraturlista fastställd: 2019-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2020 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • redogöra för ett tillämpat gastronomiskt perspektiv inom måltidsforskning med förankring i hantverk, estetiskt gestaltande och vetenskaplig kunskap,
  • förklara hur tvärvetenskaplig forskning om måltider och gastronomi kan ha betydelse för samhällsutveckling i olika branscher.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • samla in data och analysera innovationer och trender i måltidsutbud.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har studenten förmåga att

  • visa ett vetenskapligt förhållningssätt och kritiskt granska innovationer och trender inom ett brett gastronomiskt fält av måltidsutbud.

Kursens huvudsakliga innehåll

Måltidsforskning ur ett tillämpat gastronomiskt perspektiv, 3 högskolepoäng

Forskning om måltider innebär ett tvärvetenskapligt tänkande. Med utgångspunkt i det vetenskapliga perspektivet Culinary Arts & Meal Science (CAMS) är det grundläggande att lyfta fram tre kunskapsformer: praktiskt hantverk, estetisk gestaltning och vetenskap/teori. För att både förstå och förklara måltiden som fenomen krävs kunskaper från andra vetenskapliga discipliner kombinerat med gastronomisk kunskap, här definierat som mat och måltidsgestaltningar med högt kunskapsinnehåll i syfte att stimulera måltidsdeltagarens välbefinnande.

Granskning av gastronomiska innovationer och trender, 4,5 högskolepoäng

Måltider utanför hemmet spänner över ett brett fält i ständig omvandling med restauranger, hotell, som street food, på caféer, i saluhallar, food tucks, etc vidare i livsmedelshandeln och för Sverige den stora offentliga sektorn med barnomsorg, skola till sjukhus, omsorgsboenden och äldreomsorg. Innovationer kan innebära att forsknings- och utvecklingsarbete kopplas till livsmedelsindustri, retail och offentlig eller privat måltidssektor för att utveckla framtidens mat och måltider. Ett nytt sätt att se på innovation är i termer av nytänkande lösningar på samhällsutmaningar - i vårt fall att utveckla hälsosamma, hållbara och säkra gastronomiska måltider med relevans för samhällssektorer som besöksnäringen, kreativa näringar och andra tjänstenäringar samt för offentlig och ideell sektor.

Studieformer

Kursen är organiserad som en distanskurs på heltid. Innehållet i kursen är uppdelat i två moment: Måltidsforskning ur ett tillämpat gastronomiskt perspektiv och Granskning av gastronomiska innovationer och trender. I anslutning till de båda delarna av kursen kommer det att finnas ett forum för diskussioner under hela kurstiden där både lärare och studenter är anslutna. Båda delmomenten examineras.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Måltidsforskning ur ett tillämpat gastronomiskt perspektiv

Måltidsforskning ur ett tillämpat gastronomiskt perspektiv, 3 högskolepoäng (Provkod: M100)
Examination sker genom en on-line quizz.

Granskning av gastronomiska innovationer och trender

Granskning av gastronomiska innovationer och trender, 4,5 högskolepoäng (Provkod: M200)
Examination sker individuellt genom skriftlig hemtentamen


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Måltidsforskning ur ett tillämpat gastronomiskt perspektiv
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Granskning av gastronomiska innovationer och trender
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För betyget G (godkänd) i hel kurs har betyget G uppnåtts för båda delkurserna: Måltidsforskning ur ett tillämpat gastronomiskt perspektiv samt Granskning av gastronomiska innovationer och trender. För betyget VG (väl godkänd) har betyget VG uppnåtts för båda delkurser: Måltidsforskning ur ett tillämpat gastronomiskt perspektiv samt Granskning av gastronomiska innovationer och trender.

Särskild behörighet och andra villkor

90 hp i ett huvudområde där ett självständigt arbete om 15 hp ingår. Dessutom krävs Engelska 6/Engelska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Måltidsforskning ur ett tillämpat gastronomiskt perspektiv, 3 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Magnusson Sporre, C., Jonsson I, M., Pipping Ekström, M. (2013)
The Five Aspects Meal Model, FAMM: From Michelin Guide to public meal sector, In: Culinary Arts and Sciences: Global, Local and National Perspectives
/ [ed] S. Rodrigues, H. Á. Marques, B. Franchini, D. Dias, Porto, 2013, 188-197 s.

Mäkelä, J. (2015)
Associations between Meal Complexity and Social Context in four Nordic Countries
Appetite 96, Pp 443-453 [Tidskriftsartikel]

Mäkelä, J. (2009)
Meals: the Social Perspective. In Meiselman, H.,L. (Eds) Meals in Science and Practice. Interdisciplinary Research and Business Applications
Cambridge: Woodhead publishing Limited, Pp. 37-49.

Santich, B. (2007)
The Study of Gastronomy: A Catalyst for Cultural Understanding
The International Journal of the Humanities 5 (6)Pp. 53-58., [Tidskriftsartikel]

Santich, B. (2004)
The study of Gastronomy and its Relevance to Hospitality Education and Training
International Journal of Hospitality Management 23 (1)Pp. 15-24., [Tidskriftsartikel]

Referenslitteratur

Anonymous (2013)
Gastronomy; or, The School for Good Living A Literary and Historical Essay on the European Kitchen, Beginning with Cadmus the Cook
Part of Cambridge Library Collection - British and Irish History, 19th Century.

Brillat-Savarin, J A. (2015)
Gastronomy as a Fine Art. Or, the Science of Good Living. a Translation of the Physiologie
Du Gout of Brillat-Savarin, Scholar's Choice Edition

Finkelstein, J. (2014)
Fashioning Appetite: Restaurants and the Making of Modern Identity
London: Tauris, I.B. & Co Ltd

Fishler, C. (2011)
Commensality, Society and Culture
Social Science Information, 50, Pp.528-548., [Tidskriftsartikel]

Gustafsson, Inga-Britt., Öström, Åsa., Annett, Judith (2009)
Culinary Arts and Meal Science as an Interdisciplinary University Curriculum. In Meiselman, H.,L. (Eds) Meals in Science and Practice. Interdisciplinary Research and Business Applications
Cambridge: Woodhead publishing Limited, Pp. 272-293.

Hjalager,A-M., Richards, G. (2003)
Tourism and Gastronomy
London: Routhledge., (e-bok )

Holm, L. (2001)
The social context of eating. In Kjærnes U.(Ed.)
Eating Patterns: A Day in the Lives of Nordic Peoples, Pp. 159-198.

Lugosi, P. (2008)
Hospitality spaces, hospitable moments: Consumer encounters and affective experiences in commercial settings.
Journal of Foodservice 19: 139-149, [Tidskriftsartikel]

Santich, B. (2006)
Hospitality and Gastronomy: Natural Allies. In Lashley, C., and Morrison, A. Hospitality: A Social Lens, (Eds.)
Amsterdam; Boston : Elsevier/Butterworth-Heinemann.

Granskning av gastronomiska innovationer och trender, 4,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Belasco, W. (2006)
Meals to Come. A History of the Future of Food. California Studies in Food and Culture
University of California Press, 358 sidor, ISBN: 9780520250352

Edwards., J.S.A (2013)
The foodservice industry: Eating out is more than just a meal
Food Quality and Preference 27, Pp.223-229., [Tidskriftsartikel]

Hjalager,A-M. (2010)
A review of innovation research in tourism
Tourism Management 31, Pp.1-12., [Tidskriftsartikel]

Referenslitteratur

Inwood,S M., Sharp, J S.,Moore, R H,.Stinner,D H. (2009)
Restaurants, chefs and local foods: insights drawn from application of a diffusion of innovation framework
Agriculture and Human Values 26 (3) Pp 177-191., [Tidskriftsartikel]

Meiselman, H.,L. (2000)
Dimensions of the meal. The science, culture, business, and art of eating
Gaitersburg, Maryland: Aspen Publications

Meiselman, H.,L. (Eds) (2009)
Meals in science and practice. Interdisciplinary research and business applications
Cambridge: Woodhead publishing Limited

Det kan förekomma aktuella vetenskapliga artiklar, populärvetenskapliga branschartiklar, hemsidor och annan litteratur som är relevanta för kursen.