Kursplan

Sensorik - metoder för bedömning av komplexa måltidssituationer, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng

Sensory Quality - Complex Meal Situations, Second Cycle, 7,5 Credits

Kurskod: MÅ601A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Måltidskunskap och värdskap Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2019-09-13
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2016-06-16 Litteraturlista fastställd: 2019-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2020 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • redogöra för utvecklingen av metoder för sensorisk profilbedömning,
  • förklara fördelar och nackdelar med att använda alternativa sensoriska metoder för profilbedömning.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • använda metoder för snabb sensorisk profileringsteknik i design av försöksuppläggning utifrån en given problemställning inom området mat och dryck i kombination,
  • bearbeta, analysera och tolka sensoriska data insamlade med metoder för snabb sensorisk profileringsteknik.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har studenten förmåga att

  • visa ett vetenskapligt förhållningssätt och kritiskt granska sensoriska bedömningar av komplexa måltidssituationer.

Kursens huvudsakliga innehåll

Det ligger en stor utmaning i att välja sensoriska metoder för att kunna genomföra bedömningar av komplexa måltidssituationer. Traditionellt inom sensoriken bedöms en produkt i taget. I kursen ges möjlighet att utforma förslag på sensoriska försöksuppläggningar för komplexa måltidssituationer där flera produkter bedöms samtidigt.
Under de senaste decennierna har det skett en radikal förändring av hur sensoriska metoder används, det gäller både inom industri och inom forskning. Metoderna har utvecklats så att de genomförs på kortare tid och faktorer som val av paneler och sensorisk träning har förändrats. I kursen behandlas alternativa metoder för sensorisk bedömning. Studenterna får i uppgift att beskriva de mer traditionella metoderna inom sensorisk profilbedömning och relatera dem till metoder för snabb profileringsteknik.
Metoder för bearbetning, analys och tolkning av data prövas genom övningar. Under kursen används ett webbaserat dataprogram (EyeQuestion) för bearbetning av tilldelade sensoriska data.

Studieformer

Kursen ges på heltid. Studierna bedrivs genom egna studier per distans online.
Innehållet i kursen är uppdelade i 3 moment: metoder, fallbeskrivningar och räkneövningar. I anslutning till respektive moment finns ett pågående diskussionsforum där både lärare och studenter är involverade. Varje moment avslutas med en examination.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Quizz - Metodutveckling, 2 högskolepoäng (Provkod: M100)
Examinationen sker individuellt genom onlinetest

Laborationsrapport - Fallbeskrivningar, 3 högskolepoäng (Provkod: M200)
Examinationen sker individuellt genom skriftlig presentation av försöksuppläggning utifrån olika problemställningar.

Laborationsrapport - Statistisk räkneövning, 2,5 högskolepoäng (Provkod: M300)
Examination sker individuellt genom skriftlig presentation av statistisk beräkning av ett tilldelat datamaterial


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Quizz - Metodutveckling
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Laborationsrapport - Fallbeskrivningar
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Laborationsrapport - Statistisk räkneövning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För betyget Godkänd krävs minst betyget G i samtliga examinationsmoment. För betyget VG krävs godkänt i examinationen Quizz samt väl godkänt i de båda laborationsrapporterna.

Särskild behörighet och andra villkor

90 hp i ett huvudområde där ett självständigt arbete om 15 hp ingår. Dessutom krävs Engelska 6/Engelska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Delarue, Julien, Lawlor, Ben J. and Rogeaux, Michel (2015)
Rapid Sensory Profiling Techniques and Related Methods. Applications in New Product Development and Consumer Research.
United Kingdom: Woodhead Publishing

Det kan förekomma aktuella vetenskapliga artiklar, populärvetenskapliga branschartiklar, hemsidor och annan litteratur som är relevanta för kursen.