Kursplan

Matematikinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass, 15 högskolepoäng

Mathematics Education for Pre-School Teachers in Primary Education, 15 Credits

Kurskod: MA102U Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Matematik Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2022-03-03
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2022-03-03 Litteraturlista fastställd: 2022-03-03
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2022 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna

  • bedöma aspekter av kvalitet i matematikundervisning
  • föra matematikdidaktiska resonemang med stöd av relevanta referenser,
  • förklara, motivera och använda grundläggande begrepp, lagar och metoder inom de matematiska områden som finns i aktuell läroplan,
  • kommunicera matematiska resonemang med hjälp av olika representationsformer,
  • granska och bedöma elevers matematiska förmågor och resonemang samt kunna formulera och kommunicera resultatet av en bedömning.
  • redogöra för och problematisera barns utveckling och lärande i matematik,
  • redogöra för olika sätt att organisera matematisk kunskap och reflektera över vilka konsekvenser de olika sätten kan få för matematikundervisning,
  • reflektera över betydelsen av problemlösning, representationsformer, formativ undervisning och kommunikation för undervisning och lärande i matematik i förskoleklass och årskurs 1-3,
  • reflektera över olika beräkningsstrategier och representationsformer och deras betydelse för lärande i matematik för elever i förskoleklass och årskurs 1-3,
  • planera för och motivera hur undervisning i matematik kan möta elevers olikheter i förskoleklass och årskurs 1-3,
  • planera och utvärdera matematikundervisning utifrån aktuella styrdokument och stödmaterial för förskoleklass och årskurs 1-3, och
  • problematisera normer för interaktion i ett matematikklassrum samt deras betydelse för undervisning och lärande i matematik i förskoleklass och årskurs 1-3.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen fokuserar den matematikdidaktik som behövs för undervisning inom förskoleklass och årskurs 1-3 med utgångspunkt i de ämneskunskaper som krävs för att förstå relevanta didaktiska modeller och bedömningspraktiker.

I momentet Undervisning och specialpedagogik i matematik får kursdeltagarna möta matematikdidaktiska teorier om lärande och undervisning i matematik. Kursdeltagarna får också möta teman som kvalitet i matematikundervisning, läromedel, spel, realistic math och elevers olikheter utifrån begrepp som inkludering, särskilt stöd, särskild begåvning, neuropsykiatriska svårigheter och flerspråkighet. Kursdeltagarna får sedan arbeta med att designa läraktiviteter för elever i förskoleklass och årskurs 1-3 utifrån de teorier de mött och med fokus på de teman som varit aktuella.

I momentet Normer, interaktion och bedömning får kursdeltagarna möta teorier och ramverk som handlar om det sociala sammanhangets betydelse för lärande i matematik samt mer specifikt hur interaktionsmönster i matematikundervisning påverkar detta lärande. De får utifrån dessa matematikdidaktiska teorier designa en egen empirisk undersökning som syftar till att identifiera och analysera normer som implicit reglerar interaktionen i ett matematikklassrum. Kursdeltagarna får också möta olika perspektiv på och modeller för bedömning i matematik och de får arbeta praktiskt med att bedöma matematiska underlag producerade av elever i förskoleklass.

I momentet Lära och undervisa matematik diskuteras hur goda förutsättningar skapas för att ge elever i förskoleklass och årskurs 1-3 möjlighet att utveckla sina matematiska förmågor. Här diskuteras olika sätt att se på och organisera matematik i förskola, förskoleklass och årskurs 1-3 och vilka konsekvenser det får för undervisning i matematik. Metodik för undervisning i matematik i förskoleklass och årskurs 1-3 diskuteras och praktiseras. Här beaktas vanliga svårigheter och missuppfattningar, användning av olika representationsformer, kommunikationens roll för lärande i matematik samt problemlösning som centralt innehåll, förmåga och undervisningsmetod. Undervisningsaktiviteter för bedömning i förskoleklass och årskurs 1-3 diskuteras och styrdokument för förskoleklass och årskurs 1-3 används för planering av matematikundervisning.

I momentet Lärande inom aritmetik och algebra behandlas matematikdidaktiska modeller samt metoder och strategier inom aritmetik, algebra och utvalda delar av geometri och statistik. Stor vikt läggs vid fördjupad förståelse för det mest grundläggande i matematiken då denna kunskap ses som en förutsättning för att kunna förstå och använda didaktiska modeller. Fokus ligger på det decimala talsystemet och de fyra räknesätten samt hur de kan undervisas och konkretiseras genom väl valda representationsformer. Därutöver behandlas bland annat symmetri, längdmätning och andelar av helhet.
Momentet Matematikdidaktisk självreflektion löper över hela kursen och syftar till att utveckla kursdeltagarnas förmåga att systematiskt tillvarata egna och andras erfarenheter och med detta som utgångspunkt identifiera sina behov av ytterligare matematikdidaktisk kompetens.

Studieformer

Förinspelade föreläsningar, webbaserade seminarier, fältstudie och workshops.

Examinationsformer

Undervisning och specialpedagogik i matematik, 3 högskolepoäng (Provkod: A001)
Deltagande i seminarier och gruppvis hemtentamen.

Normer, interaktion och bedömning, 2 högskolepoäng (Provkod: A002)
Gruppvis skriftlig inlämningsuppgift, deltagande i seminarier samt muntlig presentation av fältstudie.

Lära och undervisa matematik, 2 högskolepoäng (Provkod: A003)
Skriftlig och muntlig redovisning i grupp samt deltagande i didaktiska seminarier.

Lärande inom aritmetik och algebra, 5 högskolepoäng (Provkod: A004)
Salstentamen.

Matematikdidaktisk självreflektion, 3 högskolepoäng (Provkod: A005)
Enskild skriftlig inlämningsuppgift.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Undervisning och specialpedagogik i matematik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Normer, interaktion och bedömning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Lära och undervisa matematik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Lärande inom aritmetik och algebra
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Matematikdidaktisk självreflektion
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 8 högskolepoäng.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Boaler, Jo (Senaste upplagan)
Elefanten i klassrummet
Liber

Brandell, Gerd & Pettersson, Astrid (red) (2011)
Matematikundervisning: Vetenskapliga perspektiv
Stockholms universitets förlag

Heidberg Solhem, Ida, Alseth, Bjørnar & Nordberg, Gunnar (Senaste upplagan)
Tal och tanke – matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3
Studentlitteratur

Helenius, Ola & Johansson, Maria (red) (Senaste upplagan)
Att bli lärare i matematik
Liber

Löwing, Madeleine & Kilborn, Wiggo (Senaste upplagan)
Huvudräkning: En inkörsport till matematiken
Studentlitteratur

McIntosh, Alistair (Senaste upplagan)
Förstå och använda tal - en handbok
Nationellt centrum för Matematikutbildning, NCM

Roos, Helena (2020)
Inkluderande matematikundervisning - Tidiga insatser i FK-6
Natur och Kultur

Skolverket (2019)
Hitta matematiken: Nationellt kartläggningsmaterial i matematiskt tänkande i förskoleklass
Skolverket

Skolverket (2022)
Lgr22 - Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket

Skolverket (2019)
Nationellt bedömningsstöd i taluppfattning
Skolverket

Skolverket (2021)
Kommentarmaterial till kursplanen i matematik. Grundskolan
Skolverket

Smith, Margaret S. & Stein, Mary Kay (Senaste upplagan)
5 undervisningspraktiker i matematik - för att planera och leda rika matematiska diskussioner
Natur och kultur

Sollervall, Håkan (Senaste upplagan)
Aritmetik för lärare
Studentlitteratur

Litteraturen kompletteras med online-material från Skolverkets Lärportal, material från Institutionen för naturvetenskap och teknik samt artiklar som distribueras via Blackboard.