Kursplan

Matematik Ia, inriktning gymnasieskolan, 30 högskolepoäng

Mathematics Ia, with a Specialisation in Upper Secondary School Teaching, 30 Credits

Kurskod: MA701G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Matematik Fördjupning: GXX
Senast ändrad: 2023-09-14    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2015-08-31 Litteraturlista fastställd: 2023-09-14
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 5

Mål

Delkurs 1: (Matematik/Matematikdidaktik)
Efter kursen ska studenten kunna

  • följa och föra geometriska och algebraiska resonemang,
  • motivera och bevisa grundläggande formler och satser inom geometri och algebra,
  • hantera metoder och procedurer samt lösa problem inom geometri och algebra,
  • värdera given information avseende relevans för lösningen av ett problem och värdera rimligheten i erhållna resultat,
  • värdera didaktiska val gällande undervisning i geometri och algebra,
  • diskutera problemlösning av den didaktiska principen guided reinvention,
  • planera ett undervisningsmoment inom geometri med avseende på begrepps- och kommunikationsförmåga utifrån gällande ämnesplan,
  • beskriva och analysera ämnesdidaktiska aspekter av centrala matematiska begrepp,
  • tillämpa ämnesdidaktik i planering av undervisning i matematik,
  • utföra en didaktiskt fenomenologisk analys av matematiskt innehåll i läro- och kursplan,
  • förhålla sig etiskt och professionellt till yrkesrelevanta problemställningar utifrån olika perspektiv,
  • värdera pedagogisk verksamhet och undervisningssituationer utifrån jämställdhet,
  • kritiskt värdera bedömningars roll samt deras tänkbara konsekvenser för undervisning och lärande,
  • utveckla elevuppgifter med tillhörande bedömningspraktik,
  • bedöma elevarbeten, och
  • identifiera möjligheter att arbeta med de matematiska förmågorna, så som de beskrivs i gymnasieskolans styrdokument, i olika klassrumssituationer.

Delkurs 2: (Verksamhetsförlagd utbildning 2)
Efter kursen ska studenten

  • ha grundläggande kunskaper om relation mellan teori och praktik och kunna problematisera de matematikdidaktiska studiernas innehåll i teori och praktik.
  • självständigt kunna planera, genomföra och utvärdera undervisning av minst ett matematikmoment i skolan.
  • kunna utveckla förmåga att omsätta begrepp och värdegrundsfrågor utifrån ett didaktiskt perspektiv när det gäller teorier om lärande och i skolans praktik, och
  • kunna visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap i det pedagogiska arbetet.

Innehåll

Delkurs 1: Matematik/Matematikdidaktik, 22,5 högskolepoäng

Algebra för gymnasielärare: Mängdlära och kombinatorik. Grundläggande talteori, rekursion och induktion. Komplexa tal. Linjära ekvationssystem.

Bedömning: Bedömning med stöd av styrdokument, uppgiftskonstruktion.

Geometri 1: Axiom. Punkter. Linjer. Vinklar. Kongruens. Likformighet. Trianglar. Fyrhörningar. Cirklar. Pythagoras sats och dess invers. Randvinkelsatsen. Kordasatsen. Trigonometriska funktioner. Areasatsen. Sinussatsen. Cosinussatsen. Ekvationer för räta linjer och cirklar. Normal till linje.

Geometri 2: Geometri med utgångspunkt i didaktisk fenomenologisk analys. Kommunikationsförmåga, begreppsförmåga och representationsformer.

Matematikens didaktik 1: Jämställdhetsperspektiv, förmågeperspektiv samt sociala och sociomatematiska normperspektiv.

Problemlösning 1: Problemlösning som didaktiskt medel. Guided reinvention.

Didaktiskt fenomenologisk analys 1: Didaktiskt fenomenologisk analys av matematiska strukturer.

Delkurs 2: Verksamhetsförlagd utbildning 2, 7,5 högskolepoäng

Delkursen är verksamhetsförlagd och nära kopplad till de ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska studierna. Den studerande ska under kursen utveckla ett fördjupat synsätt på förhållandet mellan teori och praktik. Den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs inom relevant verksamhet och ämne.

Examinationer och betyg

Delkurs 1: Matematik/Matematikdidaktik

Algebra för gymnasielärare, 5 högskolepoäng (Provkod: A007)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Bedömning, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A008)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Geometri 1, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Geometri 2, 1 högskolepoäng (Provkod: A009)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Matematikens didaktik 1, 5 högskolepoäng (Provkod: A004)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Problemlösning 1, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A005)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Didaktisk fenomenologisk analys 1, 2 högskolepoäng (Provkod: A006)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Delkurs 2: Verksamhetsförlagd utbildning 2

Verksamhetsförlagd utbildning 2, 7,5 högskolepoäng (Provkod: B001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

Betyg på hel kurs
För att få betyget Väl Godkänd (VG) på kursen som helhet krävs VG på examinationsmoment om minst 22,5 högskolepoäng.

Examinationsformer

Delkurs 1: Matematik/Matematikdidaktik

  • Algebra för gymnasielärare (provkod A007): Skriftlig tentamen
  • Bedömning (provkod A008): Skriftlig inlämningsuppgift och muntlig examination
  • Geometri 1 (provkod A002): Skriftlig tentamen
  • Geometri 2 (provkod A009): Skriftlig inlämningsuppgift
  • Matematikens didaktik 1 (provkod A004): Skriftlig inlämningsuppgift och muntlig examination
  • Problemlösning 1 (provkod A005): Skriftlig inlämningsuppgift och muntlig examination
  • Didaktisk fenomenologisk analys 1 (provkod A006): Skriftlig inlämningsuppgift och muntlig examination

Delkurs 2: Verksamhetsförlagd utbildning 2

  • Verksamhetsförlagd utbildning 2 (provkod B001): Verksamhetsförlagd utbildning

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid frånvaro från obligatoriskt utbildningsmoment avgör examinator om momentet kan tas igen vid annat schemalagt undervisningstillfälle av samma slag. I annat fall hänvisas den studerande till nästa kurstillfälle. Examinator kan besluta om ersättningsuppgifter. Dessa skall i så fall genomföras före eller i nära anslutning till kursens slut.

Frånvaro vid verksamhetsförlagd utbildning
Vid frånvaro från den verksamhetsförlagda utbildningen ska den studerande i samråd med VFU-lärare/arbetslag komplettera frånvaron inom kursens ram.

Begränsning av antal provtillfällen
För kurser inom lärarprogrammen som innehåller verksamhetsförlagd utbildning (VFU) begränsas antalet tillfällen för den verksamhetsförlagda utbildningen till två (Dnr ORU 2018/01721). Studenter har rätt till stöd i samband med pågående VFU där det finns tveksamhet om VFU kommer fullgöras. Studenten har även rätt till stöd inför en eventuell förnyad prövning i enlighet med dokumentet ”Vid tveksamhet om fullgjord VFU” (Dnr ORU 2018/04263).

Examinator kan besluta om att med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas i enlighet med institutionens riktlinjer.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Verksamhetsförlagd utbildning 1, I, 4,5 högskolepoäng från Utbildningsvetenskaplig kärna I, inriktning gymnasieskolan, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Innan påbörjad VFU ska utdrag ur belastningsregistret överlämnas till rektor eller motsvarande vid den skola där den studerande har sin VFU-placering.

Örebro universitet har tecknat avtal avseende verksamhetsförlagd utbildning (VFU) med skolhuvudmän i Örebroregionen och dess närområde. Studenten anmäler önskemål om placering enligt universitetets rutiner. Slutlig VFU-placering görs av Örebro universitet och kan avvika från önskemålen.

Den verksamhetsförlagda utbildningen fullgörs inom ramen för en arbetsvecka enligt lärares arbetstidsavtal.

Utbildningsort
Kursen är förlagd till Campus Örebro. Den verksamhetsförlagda utbildningen i kursen förläggs enligt ovanstående föreskrifter om verksamhetsförlagd utbildning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Diehl, Stefan (Senaste upplagan)
Inledande geometri för högskolestudier
Studentlitteratur

Freudenthal, Hans (1983)
Didactical Phenomenology of Mathematical Structures
Dordrecht (NL): Kluwer Academic Publishers, Sidorna 1-27 [Elektronisk resurs]

Freudenthal, Hans (1991)
Revisiting Mathematics Education
Dordrecht (NL): Kluwer, Sidorna 45-57 [Elektronisk resurs]

Gustafsson, Birgit (2019)
Algebrasvårigheter ur elev- och lärarperspektiv (avhandling)
Mittuniversitetet (s.5-28)

Nordlund, Maria & Pettersson, Astrid (2019)
Bedömning i matematik: i lärandets och undervisningens tjänst (Matematikdidaktiska texter del 7)
Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik, Stockholms universitet [Elektronisk resurs]

Referenslitteratur

Szabo, Attila, et al. (2013)
Matematik Origo 5
Sanoma Utbildning

Tillägg och kommentarer tilll litteraturlistan

Gällande ämnesplan för matematik och annat material från Skolverket.

Artiklar och annat elektroniskt material om högst 300 sidor tillkommer.