Kursplan

Medicin, avancerad nivå, Akutsjukvårdens diagnostik och behandling, 7,5 högskolepoäng

Medicine, Diagnostics and Treatment within Emergency Care, Second Cycle, 7,5 Credits

Kurskod: MC069A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Medicin Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2019-03-14
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2015-12-11 Litteraturlista fastställd: 2019-03-14
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande ha

  • fördjupad kunskap i patofysiologi för att identifiera och åtgärda snabba fysiologiska förändringar vid akuta, kritiska och/eller kroniska komplexa tillstånd
  • kunskap i differentialdiagnostik
  • fördjupad kunskap i farmakokinetik och farmakodynamik inom specifika områden
  • kunskap i analys och tolkning av diagnostiska undersökningar inom röntgenologisk bild- och ultraljudsteknik, laborationsresultat och EKG kopplat till patofysiologiska orsaker

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • analysera och åtgärda tillstånd av olika allvarlighetsgrader hos skadad eller sjuk patient
  • visa förmåga att tolka och värdera vissa diagnostiska undersökningar inom röntgen, ultraljud, elektrokardiogram och laborationsprover
  • genomföra sårförslutning vid mindre sårskador

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att

  • värdera allvarlighetsgraden vid olika tillstånd för korrekta prioriteringar, i samarbete med teamet kring skadad eller sjuk patient, utifrån ett patientsäkerhetsperspektiv.
  • med helhetssyn på människan göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna
  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap samt fortlöpande utveckla sin kompetens inom området

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen innehåller fördjupade studier inom patofysiologi, farmakologi och behandlingsmetodik utifrån ett omvårdnads- och medicinsk perspektiv. Fokus är de kunskaper och färdigheter som den avancerade specialistsjuksköterskan behöver för att självständigt genomföra avancerade bedömningar och åtgärder utifrån de riktlinjer som styr respektive verksamhet. Kunskap inom differentialdiagnostik är viktigt för att självständigt genomföra bedömningar. Det utvecklade arbetsfältet kan exempelvis utgöras av självständiga bedömningar, ordination av röntgenologiska och laboratoriemässiga undersökningar och sårrevisioner eller sårförslutningar i hud.

Studieformer

Arbetssättet är problemorienterat och baserat på studentens aktiva ansvarstagande för planering av innehåll och tidsåtgång. Litteratur samt instuderingsmaterial och inspelade föreläsningar på utbildningsplattformen, Blackboard Learn, stimulerar egna studier för att nå lärandemålen. I kursen ingår campusförlagda träffar för examinationer och metodikövningar. Föreläsningar, laborationer, grupparbeten, skriftliga tentamina och kliniska examinationer ingår.

Undervisning kan komma att genomföras på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Patofysiologi med differentialdiagnostik, 2 högskolepoäng (Provkod: A001)
Individuell skriftlig rapport. Studenterna ges möjlighet till eventuella revideringar av den skriftliga rapporten, som skall inlämnas till lärare inom fyra veckor. Den reviderade rapporten är underlag för betygsättning.

Specifik farmakologi, 2 högskolepoäng (Provkod: A002)
Individuell tentamen. Omexamination sker vid lämpligt tillfälle under terminstid, vilket bestäms i samråd med examinator.

Diagnostiska metoder, 2 högskolepoäng (Provkod: A003)
Individuell tentamen. Omexamination sker vid lämpligt tillfälle under terminstid, vilket bestäms i samråd med examinator.

Klinisk behandlingsmetodik, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A004)
Klinisk examination. Vid underkännande eller frånvaro i samband med den kliniska examinationen, ska studenten genomföra omexaminationen vid annat tillfälle under terminstid. Omexamination sker inom tidsram för lokala bestämmelser för Örebro universitet.

Laborationer- sårrevision, förslutning (Provkod: A005)
Obligatoriskt deltagande. Vid frånvaro i samband med laboration ska studenten genomföra denna vid lämpligt tillfälle under terminstid, vilket bestäms i samråd med examinator. Omexamination sker enligt lokala bestämmelser för Örebro universitet.

Laboration- röntgendiagnostik (Provkod: A006)
Obligatoriskt deltagande. Vid frånvaro i samband med laboration ska studenten genomföra denna vid lämpligt tillfälle under terminstid, vilket bestäms i samråd med examinator. Omexamination sker enligt lokala bestämmelser för Örebro universitet.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Patofysiologi med differentialdiagnostik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Specifik farmakologi
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Diagnostiska metoder
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Klinisk behandlingsmetodik
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Laborationer- sårrevision, förslutning
Som betyg används Deltagit (DT).

Laboration- röntgendiagnostik
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Kriterier för sammanvägningsbetyg:
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment (DT) samt godkänt (G) på samtliga examinationsmoment.
För betyget Väl Godkänd (VG) på hel kurs krävs fullgjorda obligatoriska moment (DT), godkänt (G) på kliniska behandlingsmetodik samt väl godkänt (VG) på minst två av examinationerna patofysiologi med differentialdiagnostik, specifik farmakologi eller diagnostiska metoder.

Särskild behörighet och andra villkor

Kandidatexamen i biomedicinsk laboratorievetenskap eller medicin. Alternativt biomedicinsk analytikerexamen, läkarexamen, sjuksköterskeexamen, röntgensjuksköterskeexamen, tandläkarexamen eller veterinärexamen. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Morris, Francis & Fletcher, Alan (2009)
ABC - Emergency Differential Diagnosis
http://med.utq.edu.iq/images/books/ABC%20Of%20Emergency%20Differential%20Diagnosis%202009.pdf
Norlén, Per & Lindström, Erik (senaste upplagan)
Farmakologi
Stockholm: Liber

Referenslitteratur

Dalton, Alice (senaste upplagan)
Advanced medical life support: a practical approach to adult medical emergencies
Upper Saddle River: Brady/Prentice Hall Health
Hård af Segerstad, C. & Järhult, S.J. (senaste upplagan). Akutsjukvård från A till Ö. Lund: Studentlitteratur, (Upplaga 1) Jern, Sverker (senaste upplagan)
Klinisk EKG-diagnostik
Sverker Jern Utbildning AB
Jevon, Philip & Ewens, Beverly (red.) (Senaste upplagan)
Att övervaka patienter med livshotande sjukdom
Studentlitteratur
Lind Ylva & Lind Lars (2010)
EKG-boken
Stockholm: Liber, 223 sidor
McGee, Steven (senaste upplagan)
Evidence-based physical diagnosis
Philadelphia, PA: Elsevier Saunders
Simel, David & Rennie, Drummond (senaste upplagan)
The Rational Clinical Examination
USA: JAMA & Archives Journals and McGraw-Hill Professionals

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Viss litteratur används ej i sin helhet. Artiklar och aktuella vetenskapliga publikationer tillkommer.
Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om en senare upplaga än den angivna finns, läses denna.