Kursplan

Medicin, avancerad nivå, Forskningsöversikt & design, 15 högskolepoäng

Medicine, Research Overview & Design, Second Cycle, 15 Credits

Kurskod: MC098A Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Medicin Fördjupning: A1F
    Senast ändrad: 2021-03-10
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2020-12-15 Litteraturlista fastställd: 2021-03-10
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2021 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

För godkänt betyg skall studenten visa:

Kunskap och förståelse

  • Förmåga att redogöra för etiska aspekter och studiedesign i relation till ett vetenskapligt projekt

Färdighet och förmåga

  • Förmåga att självständigt planera, beskriva och diskutera en vetenskaplig studie inklusive forskningsetiska aspekter
  • Förmåga att självständigt planera och skriva en forskningsanslagsansökan för en vetenskaplig studie
  • Förmåga att självständigt utföra adekvata informationssökningar och hantera referenser enligt instruktion
  • Förmåga att informera vetenskapssamhället och allmänheten på ett för målgruppen adekvat sätt

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Förmåga att diskutera och bedöma studiedesign och etiska överväganden inom medicinsk forskning
  • Förmåga att diskutera och bedöma forskningsanslagsansökningar
  • Förmåga att diskutera aspekter på vetenskaplig kommunikation

Kursens huvudsakliga innehåll

  • Forskningsdesign
  • Forskningsanslagsansökning
  • Forskningsetik
  • Statistik
  • Vetenskaplig kommunikation

Studieformer

Undervisningen bedrivs dagtid på distans.
Arbetssättet är studentaktivt och inkluderar studentens aktiva ansvarstagande för sitt lärande.
Det studentaktiva arbetssättet stimuleras genomgående och varieras med olika undervisningsformer. Undervisning sker i form av bl.a föreläsningar och seminarier.
Undervisningen sker på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Forskningsdesign, 5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Examinationen sker genom individuell skriftlig rapport och muntlig diskussion vid seminarium. Vid frånvaro från alternativt underkänd examination vid seminarium genomförs momentet vid av kursansvarig planerat uppsamlingstillfälle, alternativt när kursen ges nästa gång. Underkänd rapport kompletteras och lämnas in vid ett nytt, av kursansvarig planerat, inlämningstillfälle för ny bedömning. Två tillfällen för komplettering erbjuds, därefter gäller nästa kurstillfälles inlämningstider.

Anslagsansökan, 5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Examinationen sker genom individuell skriftlig rapport och muntlig diskussion vid seminarium. Vid frånvaro från alternativt underkänd examination vid seminarium genomförs momentet vid av kursansvarig planerat uppsamlingstillfälle, alternativt när kursen ges nästa gång. Underkänd rapport kompletteras och lämnas in vid ett nytt, av kursansvarig planerat, inlämningstillfälle för ny bedömning. Två tillfällen för komplettering erbjuds, därefter gäller nästa kurstillfälles inlämningstider.

Forskningspresentation, 2 högskolepoäng (Provkod: A003)
Examinationen sker genom individuell skriftlig uppgift och muntlig diskussion vid seminarium. Vid frånvaro från alternativt underkänd examination vid seminarium genomförs momentet vid av kursansvarig planerat uppsamlingstillfälle, alternativt när kursen ges nästa gång. Underkänd skriftlig uppgift kompletteras och lämnas in vid ett nytt, av kursansvarig planerat, inlämningstillfälle för ny bedömning. Två tillfällen för komplettering erbjuds, därefter gäller nästa kurstillfälles inlämningsti

Basgruppsarbete, 3 högskolepoäng (Provkod: A004)
Aktiv medverkan vid basgruppsarbete. Vid frånvaro från alternativt underkänd examination genomförs momentet vid av kursansvarig planerat uppsamlingstillfälle, alternativt när kursen ges nästa gång.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Forskningsdesign
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Anslagsansökan
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Forskningspresentation
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Basgruppsarbete
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Betyg som används på kursen är Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). För att få betyget Väl Godkänd (VG) på hel kurs krävs att 10 av 15 högskolepoäng är betygsatta med betyget VG.

Särskild behörighet och andra villkor

Medicin, avancerad nivå, Forskningsprocessen 15 hp eller motsvarande.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen är obligatorisk i programmet Metoder inom medicinsk diagnostik.

Undervisningen sker på engelska.

Kursen avslutas med en kursutvärdering.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

CODEX - regler och riktlinjer för forskning (CODEX - rules and guidelines for research)
http://www.codex.vr.se

World medical association declaration of Helsinki
http://www.wma.net/en/20activities/10ethics/10helsinki/

Ämnesguide i medicin (Subject Guide in Medicine)
http://oru.se/ub/Soka/Amnesguider/

Bland, Martin (senaste upplagan)
An introduction to medical statistics
Oxford University Press

Day, Robert A & Gastel, Barbara (senaste upplagan)
How to write and publish a scientific paper
Cambridge University Press

European Medicines Agency
ICH Topic E6 (R1) Guideline for Good Clinical Practice
http://www.emea.europa.eu/docs/en_GB/document_library/Scientific_guideline/2009/09/WC500002874.pdf

Vetenskapsrådet. (2011)
Good research practice.
Vetenskapsrådets rapportserie 3:2011

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Vetenskapliga publikationer tillkommer.
Viss litteratur används ej i sin helhet.
Individuell informationssökning av vetenskapliga publikationer och annat relevant material.
Litteraturen utgörs alltid av senaste upplagan.