Kursplan

Medicin, avancerad nivå, Sjukdomstillstånd, farmakologi och funktionshinder hos barn och ungdom, 15 högskolepoäng

Medicine, Medical Conditions, Pharmacology and Disability in Children and Youth, Second Cycle, 15 Credits

Kurskod: MC2054 Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Medicin Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2020-03-11
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2012-11-06 Litteraturlista fastställd: 2020-03-11
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2020 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
• visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och aktuell forskning samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för barnsjuksköterskans yrkesutövning
• visa fördjupad kunskap om akuta och kroniska sjukdomstillstånd samt översiktlig kunskap om dess behandling hos barn och ungdomar


Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
• visa förmåga att bedöma, planera, genomföra, utvärdera och analysera vårdbehov och individuell omvårdnad utifrån sjukdomstillstånd och funktionshinder hos barn och ungdomar
• visa förmåga att integrera kunskap, analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer inom somatisk barnsjukvård


Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
• tillämpa aktuell forskning och kritiskt reflektera över normgivningen, samhälleliga och etiska aspekter kring barnet, ungdomen samt familjen.

Kursens huvudsakliga innehåll

• Neonatologi och neonatal neurologi
• Allergologi och lungsjukdomar
• Endokrinologi
• Vardagsortopedi
• Neurologi och funktionshinder
• Kardiologi
• Urologi
• Gastroenterologi
• Fetma
• Smärta/smärtbehandling
• Läkemedelsbehandling
• Aktuell forskning

Studieformer

Studieformerna har sin grund i studentaktivt lärande. I utbildningen ingår litteraturstudier, föreläsningar och seminarium. Muntliga och skriftliga presentationer förekommer.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Pediatrik, 10 högskolepoäng (Provkod: A001)
Individuell skriftlig tentamen. Omexamination sker inom tidsram för lokala bestämmelser inom Örebro universitet

Sjukdom och funktionshinder hos barn och ungdom, 5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Individuell uppgift som redovisas muntligt vid seminarium. Vid frånvaro i samband med redovisningen deltar studenten vid ett nytt redovisningstillfälle under terminstid, i samråd med examinator.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Pediatrik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Sjukdom och funktionshinder hos barn och ungdom
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Kriterier för sammanvägningsbetyg.
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt Godkänd (G) på samtliga examinationsmoment. För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs Väl Godkänd (VG) på samtliga examinationsmoment

Särskild behörighet och andra villkor

Kandidatexamen i biomedicinsk laboratorievetenskap eller medicin. Alternativt biomedicinsk analytikerexamen, läkarexamen, sjuksköterskeexamen, röntgensjuksköterskeexamen, tandläkarexamen eller veterinärexamen. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen är obligatorisk i Specialistsjuksköterskeprogrammet – Hälso- och sjukvård för barn och ungdom.

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur

Lagercrantz Hugo, Hellström-Westas Lena & Norman Mikael (red) (senaste upplagan)
Neonatologi
Lund: Studentlitteratur

Lagerkvist, Bengt (red) (senaste upplagan)
Barn med funktionsnedsättning
Lund: Studentlitteratur

Lindberg Tor & Lagerkrantz Hugo (senaste upplagan)
Barnmedicin
Stockholm: Studentlitteratur

Läkemedelsverket
Säkrare ordination och läkemedelshantering till barn
https://utbildning.lakemedelsverket.se/lakemedelsverket-barn/sakrare-ordination-och-lakemedelshantering-till-barn/#start

Utrikesdepartementet (senaste upplagan)
Konventionen om barnets rättigheter
Stockholm: Utrikesdepartementet

https://www.regeringen.se/49d199/globalassets/regeringen/dokument/socialdepartementet/barnets-rattigheter/konventionen-om-barnets-rattigheter-svenska-2018.pdf

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan
Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Viss litteratur används inte i sin helhet.
Artiklar och vetenskaplig publikationer tillkommer.
Publikationer om aktuella lagar, förordningar och författningar tillkommer: http://www.regeringen.se
http://kunskapsguiden.se (http://www.kunskapsguiden.se/foreskrifter/Sidor/default.aspx) http://www.av.se