Kursplan
Medicin, avancerad nivå, Sjukdomstillstånd, farmakologi och funktionshinder hos barn och ungdom, 15 högskolepoäng
Medicine, Medical Conditions, Pharmacology and Disability in Children and Youth, Second Cycle, 15 Credits
Kurskod: | MC205A | Högskolepoäng: | 15 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Medicin | Fördjupning: | A1N |
Senast ändrad: | 2021-03-10 | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2020-02-14 | Litteraturlista fastställd: | 2021-03-10 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2021 | Revision: | 2 |
Mål
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kursens mål
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och aktuell forskning samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för barnsjuksköterskans yrkesutövning
- visa fördjupad kunskap om akuta och kroniska sjukdomstillstånd samt översiktlig kunskap om dess behandling hos barn och ungdomar
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- visa förmåga att bedöma, planera, genomföra, utvärdera och analysera vårdbehov och individuell omvårdnad utifrån sjukdomstillstånd och funktionshinder hos barn och ungdomar
- visa förmåga att integrera kunskap, analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer inom somatisk barnsjukvård
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- tillämpa aktuell forskning och kritiskt reflektera över normgivningen, samhälleliga och etiska aspekter kring barnet, ungdomen samt familjen.
Kursens huvudsakliga innehåll
- Neonatologi och neonatal neurologi
- Allergologi och lungsjukdomar
- Endokrinologi
- Vardagsortopedi
- Neurologi och funktionshinder
- Kardiologi
- Urologi
- Gastroenterologi
- Fetma
- Smärta/smärtbehandling
- Läkemedelsbehandling
- Aktuell forskning
Studieformer
Studieformerna har sin grund i studentaktivt lärande. I utbildningen ingår litteraturstudier, föreläsningar och seminarium. Muntliga och skriftliga presentationer förekommer.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Examinationsformer
Pediatrik, 10 högskolepoäng (Provkod: A001)
Individuell skriftlig tentamen. Omexamination sker inom tidsram för lokala bestämmelser inom Örebro universitet
Sjukdom och funktionshinder hos barn och ungdom, 5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Individuell skriftlig rapport. Om rapporten inte uppnår kriterier för betyget Godkänd (G) kan studenten komplettera till godkänd inom fem arbetsdagar efter att beslutet tillkännagivits studenten.
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Betyg
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Pediatrik
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Sjukdom och funktionshinder hos barn och ungdom
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kommentar till betyg
Kriterier för sammanvägningsbetyg.
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt Godkänd (G) på samtliga examinationsmoment.
Betygsskalan som används på kursen grundas på undantag från universitetets föreskrifter enligt prorektors beslut 2019-11-19, dnr ORU 2019/05686.
Särskild behörighet och andra villkor
Legitimation som sjuksköterska utfärdad av Socialstyrelsen. Vidare krävs att den sökande har sjuksköterskeexamen om 180 hp varav minst 15 hp vetenskaplig metod samt yrkeserfarenhet som sjuksköterska motsvarande minst ett års heltidstjänstgöring. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B och Engelska 6/Engelska A.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Tillgodoräknande av tidigare utbildning
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Övriga föreskrifter
Kursen är obligatorisk i Specialistsjuksköterskeprogrammet - Hälso- och sjukvård för barn och ungdom.
Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Referenslitteratur
Lagercrantz Hugo, Hellström-Westas Lena & Norman Mikael (red) (senaste upplagan)
Neonatologi
Lund: Studentlitteratur
Lagerkvist, Bengt (red) (senaste upplagan)
Barn med funktionsnedsättning
Lund: Studentlitteratur
Lindberg Tor & Lagerkrantz Hugo (senaste upplagan)
Barnmedicin
Stockholm: Studentlitteratur
Läkemedelsverket
Säkrare ordination och läkemedelshantering till barn
https://www.lakemedelsverket.se/sv/behandling-och-forskrivning/behandlingsrekommendationer/sok-behandlingsrekommendationer/sakrare-ordination-och-lakemedelshantering-till-barn--kunskapsdokument
Utrikesdepartementet (senaste upplagan)
Konventionen om barnets rättigheter
Stockholm: Utrikesdepartementet https://www.regeringen.se/49d199/globalassets/regeringen/dokument/socialdepartementet/barnets-rattigheter/konventionen-om-barnets-rattigheter-svenska-2018.pdf
Tillägg och kommentarer till litteraturlistan
Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Artiklar och vetenskapliga publikationer tillkommer
Publikationer om aktuella lagar, förordningar och författningar tillkommer.