Kursplan

Medicin, avancerad nivå, Arbetsmedicin, 15 högskolepoäng

Medicine, Occupational Medicine, Second Cycle, 15 Credits

Kurskod: MC206A Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Medicin Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2020-09-14
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2020-08-27 Litteraturlista fastställd: 2020-09-14
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2021 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs
- övergripande och i detalj kunna analysera och diskutera aktuella råd om prevention i arbetslivet
- självständigt kunna välja aktuella screeningmetoder för att mäta arbetsrelaterade hälsoproblem
- övergripande visa på kunskap om riskkommunikation.

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs
- analysera, bedöma och redogöra för arbetsexponeringars och riskfaktorers betydelse för olika folksjukdomar och i speciella fall avseende kön och åldersgrupp
- redogöra för obstruktiva och restriktiva lungfunktionsnedsättningar inklusive patofysiologi samt självständigt genomföra en spirometriundersökning och handläggning av ett avvikande resultat samt på ett pedagogiskt sätt redogöra för resultatet
- bedöma och identifiera risker för hudsjukdomar i relation till arbetslivet och redogöra för deras handläggning
- utifrån beprövad erfarenhet redogöra för risker, symtom och patofysiologi vid vibrationsrelaterade skador samt redogöra för handläggning av vibrationsrelaterade skador i arbetslivet
- självständigt och i enlighet med beprövad erfarenhet omhänderta akuta ögonskador
- urskilja risker relaterade till synergonomi i arbetslivet samt genomförande av synscreening och handläggning synrelaterade besvär i arbetslivet
- självständigt och i enlighet med beprövad erfarenhet identifiera arbetsrelaterad psykisk ohälsa samt redogöra för handläggning av arbetsrelaterad psykisk ohälsa
- självständigt identifiera risker i arbetslivet och tillämpa aktuella regelverk för den aktuella arbetsmiljön
- identifiera risker med hörselskadligt och icke hörselskadligt buller samt självständigt genomföra tonaudiometri och i enlighet med beprövad erfarenhet handlägga ett avvikande resultat samt på ett pedagogiskt sätt redogöra för resultatet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs
- kunna värdera, identifiera och reflektera över etiska dilemman som kan uppstå i företagshälsovårdens verksamhet
- med hänsyn till relevant forskning och ett vetenskapligt förhållningssätt kunna värdera risker och föreslå åtgärder inom olika arbetsmiljöer.

Kursens huvudsakliga innehåll

  • arbetsfysiologi
  • ergonomi och arbetsplatsbedömningar
  • fysikaliska arbetsmiljörisker
  • fysiologisk undersökningsmetodik
  • kemiska arbetsmiljörisker och toxikologi
  • principer för screening
  • arbetsdermatologi
  • lungfysiologi och lungsjukdomar
  • syn- och hörselproblematik i arbetslivet
  • riskkommunikation
  • ögonskador
  • stressrelaterad ohälsa
  • smärtproblematik
  • psykisk ohälsa i arbetslivet

Studieformer

Arbetssättet är studentcentrerat och inkluderar studentaktiva arbetsformer. Det studentcentrerade arbetssättet stimuleras genomgående i utbildningen och varieras med olika undervisningsformer som föreläsningar, praktiska övningar och studiebesök. Viss undervisning kan komma att genomföras på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Lungfunktion, 2 högskolepoäng (Provkod: A001)
Individuell skriftlig uppgift. Om studentens individuella skriftliga uppgift inte uppnår kriterier för betyget godkänd, kan studenten komplettera till godkänd inom 10 arbetsdagar efter att beslutet tillkännagivits studenten. Den kompletterade uppgiften är sedan underlag för betygsättning. Uppgift som inte lämnas in inom givna tidsramar bedöms som underkänd.

Hörsel, 2 högskolepoäng (Provkod: A002)
Individuell skriftlig uppgift. Om studentens individuella skriftliga uppgift inte uppnår kriterier för betyget godkänd, kan studenten komplettera till godkänd inom 10 arbetsdagar efter att beslutet tillkännagivits studenten. Den kompletterade uppgiften är sedan underlag för betygsättning. Uppgift som inte lämnas in inom givna tidsramar bedöms som underkänd.

Arbetsmiljöns regelverk, 2 högskolepoäng (Provkod: A003)
Muntlig examination i grupp vid ett seminarium samt individuell skriftlig uppgift. Vid frånvaro i samband med seminariet deltar studenten vid ett nytt tillfälle under terminstid. Om studentens individuella skriftliga uppgift inte uppnår kriterier för betyget godkänd, kan studenten komplettera till godkänd inom 10 arbetsdagar efter att beslutet tillkännagivits studenten. Den kompletterade uppgiften är sedan underlag för betygsättning.
Uppgift som inte lämnas in inom givna tidsramar bedöms som underkänd.

Ergonomi- och belastningsskador samt synergonomi, 2 högskolepoäng (Provkod: A004)
Individuell skriftlig uppgift. Om studentens individuella skriftliga uppgift inte uppnår kriterier för betyget godkänd, kan studenten komplettera till godkänd inom 10 arbetsdagar efter att beslutet tillkännagivits studenten. Den kompletterade uppgiften är sedan underlag för betygsättning.Uppgift som inte lämnas in inom givna tidsramar bedöms som underkänd.

Arbetsmedicin, 5 högskolepoäng (Provkod: A005)
Individuell skriftlig salstentamen. Omexamination sker inom tidsramen för lokala bestämmelser inom Örebro universitet.

Praktisk examination i spirometri, 1 högskolepoäng (Provkod: A006)
Praktiskt genomförande av spirometri. Vid frånvaro genomförs momentet vid annat tillfälle under terminstid, i samråd med examinator.

Praktisk examination i audiometri, 1 högskolepoäng (Provkod: A007)
Praktiskt genomförande av audiometri. Vid frånvaro genomförs momentet vid annat tillfälle under terminstid, i samråd med examinator.

Spirometri (Provkod: A008)
Praktisk individuell metodövning i spirometri. Vid frånvaro genomförs momentet vid annat tillfälle under terminstid, i samråd med examinator.

Audiometri (Provkod: A009)
Praktisk individuell metodövning i audiometri. Vid frånvaro genomförs momentet vid annat tillfälle under terminstid, i samråd med examinator.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Lungfunktion
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Hörsel
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Arbetsmiljöns regelverk
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Ergonomi- och belastningsskador samt synergonomi
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Arbetsmedicin
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Praktisk examination i spirometri
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Praktisk examination i audiometri
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Spirometri
Som betyg används Deltagit (DT).

Audiometri
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkänt på samtliga examinationsmoment.
Betygsskalan som används på kursen grundas på undantag från universitetets föreskrifter enligt prorektors beslut 2020-04-07, dnr ORU 2019/05686.

Särskild behörighet och andra villkor

Kandidatexamen i biomedicinsk laboratorievetenskap eller medicin. Alternativt biomedicinsk analytikerexamen, läkarexamen, sjuksköterskeexamen, röntgensjuksköterskeexamen, tandläkarexamen eller veterinärexamen. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen är obligatorisk i Specialistsjuksköterskeprogrammet- Företagssjuksköterska, 60 högskolepoäng

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur

AFS
Arbetsmiljöverkets författningssamling
Stockholm. Arbetsmiljöverket, https://www.av.se

Andersson, Gerhard & Arlinger, Stig (senaste upplagan)
Nordisk lärobok i audiologi
Bromma: CA Tegnér

Arbetsmiljöverket (2007)
Hur påverkas våra muskler vid stress - om sambandet mellan fysisk belastning och psykisk påfrestning
56 sidor

Arbetsmiljöverket (senaste upplagan)
Vibrationer: Hur du minskar risken för skador
Solna: Arbetsmiljöverket, 138 sidor

Arbetsmiljöverket, Stockholm (senaste upplagan)
Utvärdering av hörselvårdsprogram
https://www.av.se/globalassets/filer/halsa-och-sakerhet/utvardering-av-horselvardsprogram-buller-2008.pdf

Edling Christer, Nordberg Gunnar, Albin Maria & Nordberg Monica (senaste upplagan)
Arbets- och miljömedicin - en lärobok om hälsa och miljlö
Lund: Studentlitteratur

Hansson T. & Westerholm P. Arbete och hälsa 2011:12
Arbete och besvär i rörelseorganen: En vetenskaplig värdering av frågor om samband
Solna: Arbetslivsinstitutet, 203 sidor, www.ub.gu.se

Hedenström Hans, Albin Maria, Aringer Leif, Underskog Rune & Wålinder Robert (2008)
Spirometriundersökningar inom företagshälsovården vid medicinska kontroller av arbetsmiljöskäl
Arbetsmiljöverket, 12 sidor, http://www.av.se/dokument/teman/diverse

Jonson Björn & Wollmer Per (senaste upplagan)
Klinisk fysiologi
Stockholm: Liber

Lönwe Bo, Tornqvist Kristina & Bengtsson-Stigmar Elisabeth (senaste upplagan)
Ögonsjukdomar i primärvården
Malmö: Leo Pharma Nordic, http://www2.neuro.uu.se/ophthalmology/Teaching/MedicalStudents/OgonsjukdomarLonwe.pdf

Prevent (senaste upplagan)
Ergonomi för ett gott arbete
Stockholm: Prevent

Prevent (senaste upplagan)
Syn och belysning i arbetslivet
Stockholm: Prevent

Statens beredning för medicinsk utvärdering (2012)
Arbetets betydelse för uppkoms av besvär och sjukdomar. Nacken och övre rörelseapparaten. En systematisk litteraturöversikt (SBU-rapport, nr 210)
Stockholm: Statens beredning för medicinsk utvärdering, 721 sidor, http://www.sbu.se/upload/Publikationer/Content0/1/Arbetets betydelse del 1 fulltext.pdf

Statens beredning för medicinsk utvärdering (2014)
Arbetsmiljöns betydelse för ryggbesvär. En systematisk litteraturöversikt (SBU-rapport, nr 227)
Stockholm: Statens beredning för medicinsk utvärdering, 643 sidor, http://www.sbu.se/227

Theorell Töres (senaste upplagan)
Psykosocial miljö och stress
Lund: Studentlitteratur

Toomingas Allan, Mathiassen Svend Erik & Wigaeus Tornqvist Ewa (senaste upplagan)
Arbetslivsfysiologi
Lund: Studentlitteratur

Vahlquist Anders, Lindberg Magnus, Enerbäck Charlotta, Lundqvist Katarina & Nylander Elisabet (senaste upplagan)
Rorsmans Dermatologi Venerologi
Lund: Studentlitteratur

Westerholm P. (Red). (senaste upplagan)
Arbetssjukdom: Skadlig inverkan: Samband med arbete (Arbete och hälsa 2002:15)
Stockholm: Arbetslivsinstitutet, 274 sidor, http://www.ub.gu.se

https://www.swenurse.se/globalassets/sektioner--natverk/astma--allergi--och-kolsjukskoterskeforeningen/spirometri--ett-metod-och-omvardnadsdokument.pdf

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.
Viss litteratur används inte i sin helhet.
Artiklar och vetenskaplig publikationer tillkommer.
Publikationer om aktuella lagar, förordningar och författningar tillkommer:
http://www.regeringen.se
http://kunskapsguiden.se (http://www.kunskapsguiden.se/foreskrifter/Sidor/default.aspx)
http://www.av.se
http://www.socialstyrelsen.se/
https://www.msb.se/
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/
http://www.scb.se/