Kursplan

Medicin, avancerad nivå, Simuleringspedagogik för hälsoprofessioners utbildningar, 1,5 högskolepoäng

Medicine, Simulation Pedagogy for Health Professions Training, Second Cycle, 1,5 Credits

Kurskod: MC301A Högskolepoäng: 1,5
Huvudområde: Medicin Fördjupning: A1N
Senast ändrad: 2024-03-12    
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2023-12-21 Litteraturlista fastställd: 2024-03-12
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2024 Revision: 1

Mål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

• planera simuleringsbaserade läraktiviteter inom hälsoprofessionernas utbildningar
• beskriva principer för lärande och dess konsekvenser för simulering utifrån teorier om erfarenhetsbaserat lärande
• visa kunskap om och diskutera olika simuleringsteknikers funktion och bidrag i simuleringsbaserade lärandeaktiviteter
• reflektera över betydelsen av realism i simulering i relation till olika lärandemål
• reflektera över lärarens roll i simuleringsbaserat lärande

Innehåll

Kursen motsvarar 40 arbetstimmar, dvs en veckas heltidsstudier. Den ger en introduktion till simuleringsbaserat lärande inom hälsoprofessionernas utbildningar; dess principer, begrepp och tekniska redskap. Den genomförs under två schemalagda campusdagar som inkluderar studiebesök på ett kliniskt träningscentrum. Däremellan sker studieuppgifter enskilt och i par. Som studieformer används presentationer, seminarier, forumdiskussioner och individuella studier.
Innehållet baseras på litteratur om simulering inom medicin och hälsa samt presentationer baserat på erfarenheter och exempel från simulering inom grund- och avancerad utbildning samt professionell fortbildning. Deltagares egna kontexter och erfarenheter tillvaratas för erfarenhetsutbyte och nätverkande.

Examinationer och betyg

Arbetande seminarium med pedagogisk simuleringsdesign, 1 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Pedagogiska principer i simulering, 0,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Kommentar till betyg

Betyg på hel kurs
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs betyget Godkänd på samtliga examinationer.

Examinationsformer

Arbetande seminarium med pedagogisk simuleringsdesign, 1hp
Muntlig examination.

Pedagogiska principer i simulering, 0,5hp
Skriftlig inlämningsuppgift.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Arbetsterapeutexamen, Biomedicinsk analytikerexamen, Fysioterapeutexamen, Läkarexamen, Röntgensjuksköterskeexamen eller Sjuksköterskeexamen. Vidare krävs minst 2 års yrkeslivserfarenhet på minst halvtid efter avlagd examen. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Allvin, R., Berndtzon, M., Carlzon, L., Edelbring, S., Hult, H., Hultin, M. & Tamás, É. (2017)
Confident but not theoretically grounded–experienced simulation educators’ perceptions of their own professional development
Advances in Medical Education and Practice, 99-108

Dieckmann, P. (2009)
Simulation is more than technology-the simulation setting
http://www.laerdaltraining.com/sun/enable/PDF/dieckman_article. pdf

Edelbring, S., Allvin, R., Karlsson, K., Hjelmqvist, H., Hjelm, C., Brandt, J. & Tamás, É. (2019)
Interprofessionell simulering är engagerande och relevant
Läkartidningen, 116
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/temaartikel/2019/05/interprofessionell-simulering-ar-engagerande-och-relevant/

Film med exempel på simuleringsaktivitet:
https://www.youtube.com/watch?v=WJOL-PnmmGA

Referenslitteratur

Becker, L. R. & Hermosura, B. A. (2019)
Simulation education theory. Comprehensive healthcare simulation
Obstetrics and gynecology, 11-24

Escher, C., Rystedt, H., Creutzfeldt, J., Meurling, L., Nyström, S., Dahlberg, J. & Abrandt-Dahlgren, M. (2017)
Method matters: impact of in-scenario instruction on simulation-based teamwork training
Advances in Simulation, 2, 1-8

Hamstra, S. J., Brydges, R., Hatala, R., Zendejas, B., & Cook, D. A. (2014)
Reconsidering fidelity in simulation-based training
Academic medicine, 89(3), 387-392

Tamás, É., Källestedt, M. L. S., Hult, H., Carlzon, L., Karlgren, K., Berndtzon, M. & Allvin, R. (2020)
Simulation educators in clinical work: the manager's perspective
Journal of Health Organization and Management, 34(2), 181-191

Watts, P. I., McDermott, D. S., Alinier, G., Charnetski, M., Ludlow, J., Horsley, E., & Nawathe, P. A. (2021)
Healthcare simulation standards of best practiceTM simulation design
Clinical Simulation in Nursing, 58, 14-21

Cheng, A., Grant, V., Robinson, T., Catena, H., Lachapelle, K., Kim, J. & Eppich, W. (2016)
The Promoting Excellence and Reflective Learning in Simulation (PEARLS) approach to health care debriefing: a faculty development guide
Clinical Simulation in Nursing, 12(10), 419-428

Richardson, C. L., Thompson, J. & Jacklin, S. (2022)
An orange will do: Suspending learner disbelief in simulations
Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 14(11), 1337-1339

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Litteratur tillkommer främst i form av artiklar