Kursplan

Medicin, Handledning i klinisk verksamhet, grund, 1,5 högskolepoäng

Medicine, Supervision in Clinical Activities Basic, 1,5 Credits

Kurskod: MC800G Högskolepoäng: 1,5
Huvudområde: Medicin Fördjupning: GXX
Senast ändrad: 2024-03-14    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2024-01-12 Litteraturlista fastställd: 2024-03-14
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2024 Revision: 1

Mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • redogöra för och diskutera kring pedagogiska grundläggande principer för handledning i klinisk verksamhet inom det egna ämnesområdet utifrån utbildningsvetenskaplig och/eller ämnesdidaktisk forskning med relevans för undervisning i högskolan,

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • resonera kring och planera för handledningsuppdrag samt utvärdering av detsamma,
  • möta studenter på ett inkluderande sätt samt visa förmåga att tillämpa regelverk och stöd för studenter med funktionsnedsättningar,
  • ge återkoppling till adept inom ett handledaruppdrag i klinisk verksamhet inom det egna kunskapsområdet,
  • tillvarata, analysera och kommunicera egna och andras erfarenheter från handledning i klinisk verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • visa ett reflekterande förhållningssätt till det egna handledarskapet.

Innehåll

Syftet med Handledning i klinisk verksamhet, grund, är att ge kunskap och färdigheter gällande handledaruppdraget. Under kursen behandlas pedagogiska och teoretiska grundprinciper för lärande med speciellt fokus på handledning i klinisk verksamhet. Kursen bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet om handledarens pedagogiska och formella roll gällande bedömning och återkoppling.

Examinationer och betyg

Klinisk handledning, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A100)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Kommentar till betyg

Som betyg på kursen används Underkänd (U) eller Godkänd (G) enligt rektors beslut 2021-08-31, dnr ORU 2024/01123.

Examinationsformer

Klinisk handledning, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A100)
Muntlig och skriftlig examination. Vid första obligatoriska seminariet skall en inlämningsuppgift samt svar på seminarieförberedande frågor lämnas in.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Arbetsterapeutexamen, audionomexamen, biomedicinsk analytikerexamen, läkarexamen, röntgensjuksköterskeexamen, sjuksköterskeexamen eller socionomexamen.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur
Silén, C. & Bolander Laksov, K. (red.) Att skapa pedagogiska möten i medicin och vård. (Senaste uppl.) Lund: Studentlitteratur.

Frivillig litteratur
Cajvert, L. Studenthandledning: under verksamhetsförlagd utbildning. (Senaste uppl.) Lund: Studentlitteratur.

T veiten, S. Yrkesmässig handledning: mer än ord. (Senaste uppl.). Lund: Studentlitteratur.

Bjørndal, C.R.P. Konstruktiva stödsamtal: perspektiv och redskap vid handledning, rådgivning, mentorskap och coachning. (Senaste uppl.). Stockholm: Liber.

Guerrasio, J. Remediation of the struggling medical learner. Irwin, Pa.: Association for Hospital Medical Education.

Benjamin, B.E., Yeager, A. & Simon, A. Klar kommunikation - SAVI®. (Senaste uppl.) Lund: Studentlitteratur. Jelinek, Raz (Senaste upplagan)
Biomimetics: A Molecular Perspective
De Gruyter

Hoffman, William & Furcht, Leo (Senaste upplagan) The Biologist’s Imagination; Innovation in the biosciences, Oxford University Press

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan
Boktitlarna finns tillgängliga online på biblioteket.
Översiktsartiklar kopplade till föreläsningarna och kompendier tillkommer.