Kursplan

Interpretation I, Musikalisk gestaltning, avancerad nivå, 30 högskolepoäng

Musical Interpretation I, Second Cycle, 30 Credits

Kurskod: MG013A Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Musikalisk gestaltning Fördjupning: AXX
    Senast ändrad: 2019-03-12
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2016-08-30 Litteraturlista fastställd: 2019-03-12
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten ha

  • kunskap om och förståelse för interpretation, dess förutsättningar och olika metoder,
  • utvecklad kunskap om och förståelse för sambandet mellan noterad musik och det klingande resultatet,
  • utökad kunskap om repertoaren för sitt instrument, inom både det solistiska och kammarmusikaliska fältet och
  • utvecklad kunskap om hur man behandlar en konstnärlig forskningsfråga.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten ha

  • fördjupad förmåga att studera in, repetera och framföra musik från olika epoker,
  • utvecklad färdighet och förmåga till musikalisk kommunikation i olika ensemblesituationer,
  • utvecklad förmåga till scenisk kommunikation,
  • utvecklad förmåga att behandla en konstnärlig forskningsfråga och
  • förmåga att fatta självständiga och underbyggda konstnärliga beslut.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten ha

  • förmåga att beskriva och värdera det konstnärliga uttrycket i eget och andras arbete,
  • förmåga att reflektera över sin egen konstnärliga och tekniska utveckling,
  • förmåga att reflektera över och förhålla sig till egna konstnärliga ställningstaganden och
  • förmåga att värdera och kommunicera betydelsen av konstnärliga forskningsfrågor.

Kursens huvudsakliga innehåll

Huvudinstrument, 15 högskolepoäng

  • Huvudinstrument
  • Instudering
  • Konstnärlig gestaltning
  • Konserter

Kammarmusik, 7,5 högskolepoäng

  • Kammarmusik
  • Konstnärlig gestaltning
  • Instuderings- och repetitionsteknik
  • Verk-, interpretations- och litteraturseminarier
  • Scenisk kommunikation
  • Konserter

Projektförberedelse, 7,5 högskolepoäng

  • Planering och utformning av konstnärligt projekt
  • Skriftlig reflektion

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av individuell undervisning, gruppundervisning, föreläsningar och seminarier.
Samt i ensembleform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Huvudinstrument

Huvudinstrument, 15 högskolepoäng (Provkod: A001)
Examination sker genom muntlig presentation, klingande redovisningar samt klingande redovisning i konsertform.

Kammarmusik

Kammarmusik, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Examination sker genom muntlig presentation, klingande redovisningar samt klingande redovisning i konsertform.

Projektförberedelse

Projektförberedelse, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Klingande och muntlig redovisning samt skriftlig reflektion genom en inlämningsuppgift.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Huvudinstrument
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kammarmusik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Projektförberedelse
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För slutbetyget Väl Godkänd krävs Väl Godkänd i examinationsmomentet Huvudinstrument samt minst Godkänd i momenten Kammarmusik och Projektförberedelse.

Särskild behörighet och andra villkor

Konstnärlig kandidatexamen i musik eller musiklärarexamen samt godkänt färdighetsprov alternativt Konstnärlig masterexamen i Musik. Dessutom krävs Engelska 6/Engelska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Barenboim, Daniel (2008)
Everything is connected : the power of music
London : Weidenfeld & Nicolson, ISBN/ISSN: 0-297-85544-1, 216 sidor, The chapters 'Sound and Thought' and 'Listening and Hearing' to be read

Hambraeus, Bengt (1997)
Aspects of twentieth century performance practice: memories and reflections
Stockholm: Kungliga Musikaliska Akademin, selected chapters to be read

Williamon, Aaron (2004)
Musical excellence: strategies and techniques to enhance performance
Oxford : Oxford University Press, ISBN/ISSN: 0-19-852534-6, 300 sidor, selected chapters to be read

Referenslitteratur

Fagéus, Kjell (2013)
Musikaliskt flöde - Artistisk mental träning för scen och undervisning
Stockholm : Gehrmans Musikförlag, ISBN/ISSN: 978-91-774-8349-6

Gould, Glenn (1999)
Bort med applåderna! och andra texter om musik
Göteborg: Bo Ejebys förlag

Johnson, Lena (2014)
I mellanrummet - En hermeneutisk studie i musikalisk gestaltning
Uppsatser på avancerad nivå vid Musikhögskolan, Örebro universitet - Magisteruppsats, http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:760297/FULLTEXT01.pdf

Ricker, Ramon (2011)
Lessons from a Street-Wise Professor: What You Wont Learn at Most Music Schools
ISBN/ISSN: 978-0-9828639-0-9, 255 sidor, http://www.amazon.com

Stålhammar, Börje (2015)
Sätta visionen i verket - tanken bakom musikskapandet
Gidlunds förlag, ISBN/ISSN: 978-91-7844-928-6

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Till den obligatoriska litteraturen kan tillkomma urval ur referenslitteraturen i samråd med undervisande lärare samt ytterligare litteratur utifrån vilket huvudinstrument studenten har och innehållet i de planerade verkseminarierna.