Kursplan

Interpretation I, Musikalisk gestaltning, avancerad nivå, 30 högskolepoäng

Music Performance, Classical Music - Interpretation I, Second Cycle, 30 Credits

Kurskod: MG019A Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Musikalisk gestaltning Fördjupning: AXX
    Senast ändrad: 2021-10-14
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2019-11-21 Litteraturlista fastställd: 2021-10-14
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2022 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten ha

  • kunskap om och förståelse för möjligheter och begränsningar i relationen mellan interpret och notbild,
  • utökad kunskap om den solistiska och kammarmusikaliska repertoaren för sitt instrument/sång, och
  • god förståelse för de olika stämmornas funktion och interaktion i en kammarmusikensemble.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten ha

  • förmåga att med en hög grad av självständighet studera in, repetera och framföra musik från olika epoker,
  • förmåga att fatta underbyggda konstnärliga beslut, och
  • förmåga att formulera och skriftligt reflektera över en frågeställning relevant för den egna konstnärliga praktiken.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • förhålla sig till sitt eget och andras konstnärliga uttryck på ett reflekterande sätt,
  • konstruktivt värdera och reflektera över sin egen instrumentala och konstnärliga utveckling, och
  • värdera olika interpretatoriska möjligheter i såväl solo- som ensemblespel.

Kursens huvudsakliga innehåll

Huvudinstrument, 15 högskolepoäng

  • Individuella lektioner
  • Instudering med pianist
  • Konserter
  • Inspelningsteknik
  • Scenisk kommunikation

Kammarmusik, 7,5 högskolepoäng

  • Kammarmusiklektioner i olika ensemblekonstellationer
  • Interpretationsseminarier
  • Konserter

Svensk kammarmusik från Stenhammar till idag, 7,5 högskolepoäng

  • Verk- och interpretationsseminarier
  • Analys
  • Den svenska kammarmusikens historia och utveckling under 1900-talet
  • Skriftlig reflektion

Studieformer

Undervisningen bedrivs genom individuell undervisning, gruppundervisning, ensembleundervisning och seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Huvudinstrument

Huvudinstrument, 15 högskolepoäng (Provkod: A001)
Examination sker genom muntlig presentation, klingande redovisningar samt klingande redovisning i konsertform.

Kammarmusik

Kammarmusik, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Examination sker genom muntlig presentation, klingande redovisningar samt klingande redovisning i konsertform.

Svensk kammarmusik från Stenhammar till idag

Svensk kammarmusik från Stenhammar till idag, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Examination sker genom muntlig presentation, klingande redovisningar samt skriftlig inlämningsuppgift.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Huvudinstrument
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Kammarmusik
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Svensk kammarmusik från Stenhammar till idag
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För godkänt kursbetyg krävs minst betyget E på samtliga examinationer.

Bokstavsbetygen A-E omvandlas till siffrorna 5-1 och sammanräknas till ett medelbetyg där man också väger in det antal högskolepoäng som respektive betygsgrundade moment består av. Kursbetyget sätts således genom ett viktat genomsnitt av kursdelarna.

Betyg A ges om betygsmedelvärdet är minst 4,5.
Betyg B ges om betygsmedelvärdet är minst 3,5 men mindre än 4,5.
Betyg C ges ombetygsmedelvärdet är minst 2,5 men mindre än 3,5.
Betyg D ges om betygsmedelvärdet är minst 1,5 men mindre än 2,5.
Betyg E ges om betygsmedelvärdet är mindre än 1,5.

För att erhålla slutbetyget A eller B krävs betyg A eller B på examinationsmomentet i Huvudinstrument och minst betyg E på övriga examinationer.

Särskild behörighet och andra villkor

Konstnärlig kandidatexamen i musik eller musiklärarexamen samt godkänt färdighetsprov som prövar musikaliska kunskaper och färdigheter alternativt konstnärlig masterexamen i musik. Dessutom krävs Engelska 6/Engelska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Västerländsk konstmusik i samråd med undervisande lärare.

Williamon, Aaron (2004).
Musical excellence: strategies and techniques to enhance performance
Oxford : Oxford University Press, ISBN/ISSN: 0-19-852534-6, 300 sidor, valda kapitel läses.

Referenslitteratur

Barenboim, Daniel (2008).
Everything is connected : the power of music
London : Weidenfeld & Nicolson, ISBN/ISSN: 0-297-85544-1, 216 sidor

Bernstein, Leonard (1976).
The unanswered question : six talks at Harvard
Cambridge, Mass : Harvard Univ. Press, ISBN/ISSN: 0-674-92000-7, 428 sidor

Hambraeus, Bengt (1997).
Aspects of twentieth century performance practice: memories and reflections
Stockholm: Kungliga Musikaliska Akademin, valda kapitel läses.

Nachmanovitch, Stephen (1991).
Free play: Improvosation in life and art
USA Tarcher/Putnam, ISBN: 9780874776317, 224 sidor

Werner, Kenny (1996).
Effortless mastery: liberating the master musician within
New Albany, Ind. : Jamey Aebersold Jazz, cop., ISBN/ISSN: 1-56224-003-X, 192 sidor