Kursplan

Interpretation I, Musikalisk gestaltning, avancerad nivå, 30 högskolepoäng

Music Performance, Classical Music - Interpretation I, Second Cycle, 30 Credits

Kurskod: MG019A Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Musikalisk gestaltning Fördjupning: AXX
Senast ändrad: 2023-09-12    
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2019-11-21 Litteraturlista fastställd: 2023-09-12
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 3

Mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten ha

  • kunskap om och förståelse för möjligheter och begränsningar i relationen mellan interpret och notbild
  • utökad kunskap om den solistiska och kammarmusikaliska repertoaren för sitt instrument/sång
  • god förståelse för de olika stämmornas funktion och interaktion i en kammarmusikensemble.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten ha

  • förmåga att med en hög grad av självständighet studera in, repetera och framföra musik från olika epoker
  • förmåga att fatta underbyggda konstnärliga beslut
  • förmåga att formulera och skriftligt reflektera över en frågeställning relevant för den egna konstnärliga praktiken.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • förhålla sig till sitt eget och andras konstnärliga uttryck på ett reflekterande sätt
  • konstruktivt värdera och reflektera över sin egen instrumentala och konstnärliga utveckling
  • värdera olika interpretatoriska möjligheter i såväl solo- som ensemblespel.

Innehåll

Undervisningen bedrivs genom individuell undervisning, gruppundervisning, ensembleundervisning och seminarier.

Huvudinstrument, 15 högskolepoäng

  • Individuella lektioner
  • Instudering med pianist
  • Konserter
  • Inspelningsteknik
  • Scenisk kommunikation

Kammarmusik, 7,5 högskolepoäng

  • Kammarmusiklektioner i olika ensemblekonstellationer
  • Interpretationsseminarier
  • Konserter

Svensk kammarmusik från Stenhammar till idag, 7,5 högskolepoäng

  • Verk- och interpretationsseminarier
  • Analys
  • Den svenska kammarmusikens historia och utveckling under 1900-talet
  • Skriftlig reflektion

Examinationer och betyg

Huvudinstrument

Huvudinstrument, 15 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Kammarmusik

Kammarmusik, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Svensk kammarmusik från Stenhammar till idag

Svensk kammarmusik från Stenhammar till idag, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Kommentar till betyg

För godkänt kursbetyg krävs minst betyget E på samtliga examinationer.

Bokstavsbetygen A-E omvandlas till siffrorna 5-1 och sammanräknas till ett medelbetyg där man också väger in det antal högskolepoäng som respektive betygsgrundade moment består av. Kursbetyget sätts således genom ett viktat genomsnitt av kursdelarna.

Betyg A ges om betygsmedelvärdet är minst 4,5.
Betyg B ges om betygsmedelvärdet är minst 3,5 men mindre än 4,5.
Betyg C ges ombetygsmedelvärdet är minst 2,5 men mindre än 3,5.
Betyg D ges om betygsmedelvärdet är minst 1,5 men mindre än 2,5.
Betyg E ges om betygsmedelvärdet är mindre än 1,5.

För att erhålla slutbetyget A eller B krävs betyg A eller B på examinationsmomentet i Huvudinstrument och minst betyg E på övriga examinationer.

Examinationsformer

Huvudinstrument, 15 högskolepoäng (Provkod: A001)
Muntlig och praktisk examination.

Kammarmusik, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Muntlig och praktisk examination.

Svensk kammarmusik från Stenhammar till idag, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Muntlig och praktisk examination och skriftlig inlämningsuppgift.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Konstnärlig kandidatexamen i musik eller musiklärarexamen samt godkänt färdighetsprov som prövar musikaliska kunskaper och färdigheter alternativt konstnärlig masterexamen i musik. Dessutom krävs Engelska 6/Engelska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Västerländsk konstmusik i samråd med undervisande lärare.

Williamon, Aaron (2004).
Musical excellence: strategies and techniques to enhance performance
Oxford : Oxford University Press, ISBN/ISSN: 0-19-852534-6, 300 sidor, valda kapitel läses.

Referenslitteratur

Barenboim, Daniel (2008).
Everything is connected : the power of music
London : Weidenfeld & Nicolson, ISBN/ISSN: 0-297-85544-1, 216 sidor

Bernstein, Leonard (1976).
The unanswered question : six talks at Harvard
Cambridge, Mass : Harvard Univ. Press, ISBN/ISSN: 0-674-92000-7, 428 sidor

Hambraeus, Bengt (1997).
Aspects of twentieth century performance practice: memories and reflections
Stockholm: Kungliga Musikaliska Akademin, valda kapitel läses.

Nachmanovitch, Stephen (1991).
Free play: Improvosation in life and art
USA Tarcher/Putnam, ISBN: 9780874776317, 224 sidor

Werner, Kenny (1996).
Effortless mastery: liberating the master musician within
New Albany, Ind. : Jamey Aebersold Jazz, cop., ISBN/ISSN: 1-56224-003-X, 192 sidor