Kursplan

Interpretation II, Musikalisk gestaltning, avancerad nivå, 30 högskolepoäng

Music Performance, Classical Music - Musical Interpretation II, Second Cycle, 30 Credits

Kurskod: MG020A Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Musikalisk gestaltning Fördjupning: AXX
    Senast ändrad: 2020-03-10
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2019-11-21 Litteraturlista fastställd: 2020-03-10
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2020 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten ha

  • fördjupad kunskap om och förståelse för interpretation, dess förutsättningar, metoder och möjligheter,
  • fördjupad förståelse för sambandet mellan noterad musik och dess klingande utförande,
  • utökad kunskap om repertoaren för sitt instrument, inom både det solistiska och kammarmusikaliska fältet, även utifrån ett nordiskt och ett nutida perspektiv,
  • kunskap om och förståelse för olika metoder att genomföra ett konstnärligt projekt, och
  • fördjupad kunskap om hur man behandlar en konstnärlig forskningsfråga.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten ha

  • fördjupade tekniska och musikaliska färdigheter på sitt instrument,
  • fördjupad förmåga att med en hög grad av självständighet studera in, repetera och framföra musik från olika epoker,
  • fördjupad förmåga till musikalisk och scenisk kommunikation, som solist och som del i ensemble,
  • fördjupad förmåga att fatta självständiga och underbyggda konstnärliga beslut,
  • förmåga att självständigt ta ansvar för alla olika aspekter inom ett konstnärligt projekt, och
  • fördjupad förmåga att behandla en konstnärlig forskningsfråga.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten ha

  • utvecklad förmåga att beskriva och värdera det konstnärliga uttrycket i eget och andras arbete,
  • utvecklad förmåga att muntligt och skriftligt reflektera över sin egen konstnärliga och tekniska utveckling,
  • utvecklad förmåga att reflektera över och förhålla sig till egna konstnärliga ställningstaganden, och
  • utvecklad förmåga att värdera och kommunicera betydelsen av konstnärliga forskningsfrågor.

Kursens huvudsakliga innehåll

Huvudinstrument, 15 högskolepoäng

  • Huvudinstrument
  • Konstnärlig gestaltning
  • Konserter

Kammarmusik, 7,5 högskolepoäng

  • Kammarmusik i olika ensemblekonstellationer
  • Verk-, interpretations- och litteraturseminarier
  • Scenisk kommunikation
  • Konserter

Konstnärligt projekt, 7,5 högskolepoäng

  • Utförande av konstnärligt projekt
  • Skriftlig reflektion

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppundervisning, individuell undervisning och seminarier.
Samt undervisning i ensembleform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Huvudinstrument

Huvudinstrument, 15 högskolepoäng (Provkod: A001)
Examination sker genom muntlig presentation, klingande redovisningar samt klingande redovisning i konsertform.

Kammarmusik

Kammarmusik, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Examination sker genom muntlig presentation, klingande redovisningar samt klingande redovisning i konsertform.

Konstnärligt projekt

Konstnärligt projekt, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Klingande och muntlig redovisning samt skriftlig reflektion genom en inlämningsuppgift.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Huvudinstrument
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Kammarmusik
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Konstnärligt projekt
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För godkänt kursbetyg krävs minst betyget E på samtliga examinationer.

Bokstavsbetygen A-E omvandlas till siffrorna 5-1 och sammanräknas till ett medelbetyg där man också väger in det antal högskolepoäng som respektive betygsgrundade moment består av. Kursbetyget sätts således genom ett viktat genomsnitt av kursdelarna.

Betyg A ges om betygsmedelvärdet är minst 4,5.
Betyg B ges om betygsmedelvärdet är minst 3,5 men mindre än 4,5.
Betyg C ges ombetygsmedelvärdet är minst 2,5 men mindre än 3,5.
Betyg D ges om betygsmedelvärdet är minst 1,5 men mindre än 2,5.
Betyg E ges om betygsmedelvärdet är mindre än 1,5.

För att erhålla slutbetyget A eller B krävs betyg A eller B på examinationsmomentet i Huvudinstrument och minst betyg E på övriga examinationer.

Särskild behörighet och andra villkor

Interpretation I, Musikalisk gestaltning, avancerad nivå, 30 högskolepoäng och Engelska 6/Engelska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Undervisnig sker på engelska.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Barenboim, Daniel; Said, Edward W. (2002)
Parallels and Paradoxes - Exploration in Music and Society
New York : Pantheon Books, ISBN/ISSN: 0-375-42106-8

Västerländsk konstmusik från 1400-talet fram till idag
Urval i samråd med undervisande lärare

Referenslitteratur

Bernstein, Leonard (1976)
The unanswered question : six talks at Harvard
Cambridge, Mass : Harvard Univ. Press, ISBN/ISSN: 0-674-92000-7, 428 sidor

Fagéus, Kjell (2013)
Musikaliskt flöde - Artistisk mental träning för scen och undervisning
Stockholm : Gehrmans Musikförlag, ISBN/ISSN: 978-91-774-8349-6

Gould, Glenn (1999)
Bort med applåderna! och andra texter om musik
Göteborg: Bo Ejebys förlag

Hall, Lennart (2013)
Repliker : några studier av musikalisk form
Göteborg : Bo Ejeby, ISBN/ISSN: 978-91-88316-68-4, 382 sidor

Hambraeus, Bengt (1997)
Aspects of twentieth century performance practice: memories and reflections
Stockholm: Kungliga Musikaliska Akademin

Johnson, Lena (2014)
I mellanrummet - En hermeneutisk studie i musikalisk gestaltning
Uppsatser på avancerad nivå vid Musikhögskolan, Örebro universitet - Magisteruppsats, http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:760297/FULLTEXT01.pdf

Ricker, Ramon (2011)
Lessons from a Street-Wise Professor: What You Wont Learn at Most Music Schools
ISBN/ISSN: 978-0-9828639-0-9, 255 sidor, http://www.amazon.com

Stålhammar, Börje (2015)
Sätta visionen i verket - tanken bakom musikskapandet
Gidlunds förlag

Werner, Kenny (1996)
Effortless mastery: liberating the master musician within
New Albany, Ind. : Jamey Aebersold Jazz, cop., ISBN/ISSN: 1-56224-003-X, 192 sidor

Williamon, Aaron (2004)
Musical excellence: strategies and techniques to enhance performance
Oxford : Oxford University Press, ISBN/ISSN: 0-19-852534-6, 300 sidor

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Till den obligatoriska litteraturen kan tillkomma urval ur referenslitteraturen i samråd med undervisande lärare samt ytterligare litteratur utifrån vilket huvudinstrument studenten har och innehållet i de planerade seminarierna.