Kursplan
Interpretation II, Musikalisk gestaltning, avancerad nivå, 30 högskolepoäng
Music Performance, Classical Music - Musical Interpretation II, Second Cycle, 30 Credits
Kurskod: | MG020A | Högskolepoäng: | 30 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Musikalisk gestaltning | Fördjupning: | AXX |
Senast ändrad: | 2023-09-12 | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2019-11-21 | Litteraturlista fastställd: | 2023-09-12 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2024 | Revision: | 2 |
Mål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten ha
- fördjupad kunskap om och förståelse för interpretation, dess förutsättningar, metoder och möjligheter
- fördjupad förståelse för sambandet mellan noterad musik och dess klingande utförande
- utökad kunskap om repertoaren för sitt instrument, inom både det solistiska och kammarmusikaliska fältet, även utifrån ett nordiskt och ett nutida perspektiv
- kunskap om och förståelse för olika metoder att genomföra ett konstnärligt projekt
- fördjupad kunskap om hur man behandlar en konstnärlig forskningsfråga.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten ha
- fördjupade tekniska och musikaliska färdigheter på sitt instrument
- fördjupad förmåga att med en hög grad av självständighet studera in, repetera och framföra musik från olika epoker
- fördjupad förmåga till musikalisk och scenisk kommunikation, som solist och som del i ensemble
- fördjupad förmåga att fatta självständiga och underbyggda konstnärliga beslut
- förmåga att självständigt ta ansvar för alla olika aspekter inom ett konstnärligt projekt
- fördjupad förmåga att behandla en konstnärlig forskningsfråga.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten ha
- utvecklad förmåga att beskriva och värdera det konstnärliga uttrycket i eget och andras arbete
- utvecklad förmåga att muntligt och skriftligt reflektera över sin egen konstnärliga och tekniska utveckling
- utvecklad förmåga att reflektera över och förhålla sig till egna konstnärliga ställningstaganden
- utvecklad förmåga att värdera och kommunicera betydelsen av konstnärliga forskningsfrågor.
Innehåll
Huvudinstrument, 15 högskolepoäng
- Huvudinstrument
- Konstnärlig gestaltning
- Konserter
Kammarmusik, 7,5 högskolepoäng
- Kammarmusik i olika ensemblekonstellationer
- Verk-, interpretations- och litteraturseminarier
- Scenisk kommunikation
- Konserter
Konstnärligt projekt, 7,5 högskolepoäng
- Utförande av konstnärligt projekt
- Skriftlig reflektion
Examinationer och betyg
Huvudinstrument
Huvudinstrument, 15 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).
Kammarmusik
Kammarmusik, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).
Konstnärligt projekt
Konstnärligt projekt, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).
Kommentar till betyg
För godkänt kursbetyg krävs minst betyget E på samtliga examinationer.
Bokstavsbetygen A-E omvandlas till siffrorna 5-1 och sammanräknas till ett medelbetyg där man också väger in det antal högskolepoäng som respektive betygsgrundade moment består av. Kursbetyget sätts således genom ett viktat genomsnitt av kursdelarna.
Betyg A ges om betygsmedelvärdet är minst 4,5.
Betyg B ges om betygsmedelvärdet är minst 3,5 men mindre än 4,5.
Betyg C ges ombetygsmedelvärdet är minst 2,5 men mindre än 3,5.
Betyg D ges om betygsmedelvärdet är minst 1,5 men mindre än 2,5.
Betyg E ges om betygsmedelvärdet är mindre än 1,5.
För att erhålla slutbetyget A eller B krävs betyg A eller B på examinationsmomentet i Huvudinstrument och minst betyg E på övriga examinationer.
Examinationsformer
Huvudinstrument, 15 högskolepoäng (Provkod: A001)
Muntlig och praktisk examination.
Kammarmusik, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Muntlig och praktisk examination.
Konstnärligt projekt, 15 högskolepoäng (Provkod: A003)
Muntlig och praktisk examination och skriftlig inlämningsuppgift.
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Särskild behörighet och andra villkor
Interpretation I, Musikalisk gestaltning, avancerad nivå, 30 högskolepoäng och Engelska 6/Engelska B.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Övriga föreskrifter
Undervisning sker på engelska.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Litteratur och övriga lärresurser
Obligatorisk litteratur
Barenboim, Daniel; Said, Edward W. (2002)
Parallels and Paradoxes - Exploration in Music and Society
New York : Pantheon Books, ISBN/ISSN: 0-375-42106-8
Västerländsk konstmusik från 1400-talet fram till idag
Urval i samråd med undervisande lärare
Referenslitteratur
Bernstein, Leonard (1976)
The unanswered question : six talks at Harvard
Cambridge, Mass : Harvard Univ. Press, ISBN/ISSN: 0-674-92000-7, 428 sidor
Fagéus, Kjell (2013)
Musikaliskt flöde - Artistisk mental träning för scen och undervisning
Stockholm : Gehrmans Musikförlag, ISBN/ISSN: 978-91-774-8349-6
Gould, Glenn (1999)
Bort med applåderna! och andra texter om musik
Göteborg: Bo Ejebys förlag
Hall, Lennart (2013)
Repliker : några studier av musikalisk form
Göteborg : Bo Ejeby, ISBN/ISSN: 978-91-88316-68-4, 382 sidor
Hambraeus, Bengt (1997)
Aspects of twentieth century performance practice: memories and reflections
Stockholm: Kungliga Musikaliska Akademin
Johnson, Lena (2014)
I mellanrummet - En hermeneutisk studie i musikalisk gestaltning
Uppsatser på avancerad nivå vid Musikhögskolan, Örebro universitet - Magisteruppsats, http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:760297/FULLTEXT01.pdf
Ricker, Ramon (2011)
Lessons from a Street-Wise Professor: What You Wont Learn at Most Music Schools
ISBN/ISSN: 978-0-9828639-0-9, 255 sidor, http://www.amazon.com
Stålhammar, Börje (2015)
Sätta visionen i verket - tanken bakom musikskapandet
Gidlunds förlag
Werner, Kenny (1996)
Effortless mastery: liberating the master musician within
New Albany, Ind. : Jamey Aebersold Jazz, cop., ISBN/ISSN: 1-56224-003-X, 192 sidor
Williamon, Aaron (2004)
Musical excellence: strategies and techniques to enhance performance
Oxford : Oxford University Press, ISBN/ISSN: 0-19-852534-6, 300 sidor
Tillägg och kommentarer till litteraturlistan
Till den obligatoriska litteraturen kan tillkomma urval ur referenslitteraturen i samråd med undervisande lärare samt ytterligare litteratur utifrån vilket huvudinstrument studenten har och innehållet i de planerade seminarierna.