Kursplan

Komposition och arrangering II, avancerad nivå, 15 högskolepoäng

Composition and Arranging II, Second Cycle, 15 Credits

Kurskod: MG022A Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Musikalisk gestaltning Fördjupning: AXX
Senast ändrad: 2023-09-13    
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2019-11-21 Litteraturlista fastställd: 2023-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 2

Mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • beskriva klingande objekt och klingande skeden utifrån olika perspektiv och analysmodeller
  • beskriva och diskutera relationen mellan traditionell musikalisk notation och notation utanför etablerad praxis
  • diskutera samspelet mellan fantasi, kreativitet, musikaliskt hantverk och publikupplevelse.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • kommunicera musikaliska idéer till olika typer av ensembler och publik
  • tillämpa kunskap om komplexa företeelser inom komposition i praktiskt kompositionsarbete.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • beskriva och värdera det konstnärliga uttrycket i egna och andras arbete
  • reflektera över sitt konstnärliga uttryck i förhållande till olika repertoarområden och andra konstarter.

Innehåll

Komposition och reflektion, 10 högskolepoäng

Kompositionsprojekt med fokus på utvecklandet av det egna konstnärliga uttrycket.

Verkanalys och estetik, 5 högskolepoäng

Seminarier med fokus på olika musikestetiska utgångspunker och hur dessa omsätts till klingande musik.

Examinationer och betyg

Komposition och reflektion

Komposition och reflektion, 10 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Verkanalys och estetik

Verkanalys och estetik, 5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på provmomentet Komposition och reflektion samt minst betyget Godkänd på momentet Verkanalys och estetik.

Examinationsformer

Komposition och reflektion, 10 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftlig inlämningsuppgift och praktisk examination.

Verkanalys och estetik, 5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Skriftlig inlämningsuppgift och muntlig examination.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Komposition och arrangering I, avancerad nivå, 15 högskolepoäng eller Konstnärlig kandidatexamen i musik samt ytterligare 15 högskolepoäng på avancerad nivå med fokus på komposition eller arrangering

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Lärarsammanställt material

Valkare, Gunnar (2016)
Varifrån kommer musiken?
Gidlunds förlag

Referenslitteratur

Hambraeus, Bengt (1997)
Aspects of twentieth century performance practice: memories and reflections
Stockholm: Kungliga Musikaliska Akademin

Stålhammar, Börje (2015)
Sätta visionen i verket - tanken bakom musikskapandet
Gidlunds förlag, ISBN/ISSN: 978-91-7844-928-6