Kursplan

Klassisk sång med inriktning professionell ensemble I, Musikalisk gestaltning, avancerad nivå, 30 högskolepoäng

Vocal Studies Classical Music - Ensemble Singing I, Second Cycle, 30 Credits

Kurskod: MG024A Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Musikalisk gestaltning Fördjupning: AXX
    Senast ändrad: 2021-03-09
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2020-08-31 Litteraturlista fastställd: 2021-03-09
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2021 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten ha

  • kunskap om och förståelse för interpretation, dess förutsättningar och olika metoder,
  • utvecklad kunskap om och förståelse för sambandet mellan noterad musik och det klingande resultatet,
  • utökad kunskap om repertoaren för sitt instrument, inom både det solistiska och kammarmusikaliska fältet, och
  • fördjupad praktisk och teoretisk kunskap om och förståelse för den vokala ensemblerepertoaren från renässans fram till idag.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten ha

  • fördjupad förmåga att studera in, repetera och framföra musik från olika epoker,
  • utvecklad färdighet och förmåga till musikalisk kommunikation i olika ensemblesituationer,
  • fördjupad kunskap om rösten och sångteknik,
  • utvecklad förmåga att anpassa sin röst i olika ensemblesituationer,
  • utvecklad förmåga att, på en för kursen adekvat konstnärlig och teknisk nivå, självständigt studera in och framföra vokal ensemblerepertoar från kursens repertoarområde,
  • förmåga att fatta självständiga och underbyggda konstnärliga beslut, och
  • förmåga att självständigt kunna förbereda audition.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten ha

  • förmåga att beskriva och värdera det konstnärliga uttrycket i eget och andras arbete,
  • förmåga att reflektera över sin egen konstnärliga och tekniska utveckling, och
  • förmåga att reflektera över och förhålla sig till egna konstnärliga ställningstaganden.

Kursens huvudsakliga innehåll

Ensemblesång, 15 högskolepoäng

  • Ensemblesång
  • Konstnärlig gestaltning
  • Instuderings- och repetitionsteknik
  • Repertoarkännedom
  • Konserter
  • Auskultation

Sång, 7,5 högskolepoäng

  • Individuell sång
  • Konstnärlig gestaltning

Verktyg och redskap, 7,5 högskolepoäng

  • Piano som redskap för instudering
  • A prima vista-läsning
  • Musikteoretiska verktyg
  • Ergonomi och röstlära

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppundervisning, individuell undervisning och seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Ensemblesång

Ensemblesång, 15 högskolepoäng (Provkod: A001)
Examination sker genom muntlig presentation, klingande redovisningar samt klingande redovisning i konsertform.

Sång

Solistisk sång, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Examination sker genom muntlig presentation, klingande redovisningar samt klingande redovisning i konsertform.

Verktyg och redskap

Verktyg och redskap, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Examination sker genom klingande redovisningar samt skriftlig inlämningsuppgift.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

I förekommande fall, kan examination ske inför en grupp lärare.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Ensemblesång
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Solistisk sång
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Verktyg och redskap
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För godkänt kursbetyg krävs minst betyget E på samtliga examinationer.

Bokstavsbetygen A-E omvandlas till siffrorna 5-1 och sammanräknas till ett medelbetyg där man också väger in det antal högskolepoäng som respektive betygsgrundade moment består av. Kursbetyget sätts således genom ett viktat genomsnitt av kursdelarna.

Betyg A ges om betygsmedelvärdet är minst 4,5.
Betyg B ges om betygsmedelvärdet är minst 3,5 men mindre än 4,5.
Betyg C ges ombetygsmedelvärdet är minst 2,5 men mindre än 3,5.
Betyg D ges om betygsmedelvärdet är minst 1,5 men mindre än 2,5.
Betyg E ges om betygsmedelvärdet är mindre än 1,5.

För att erhålla slutbetyget A eller B krävs betyg A eller B på examinationsmomentet i Ensemblesång och minst betyg E på övriga examinationer.

Särskild behörighet och andra villkor

Konstnärlig kandidatexamen i musik eller Musiklärarexamen samt godkänt färdighetsprov som prövar musikaliska kunskaper och färdigheter. Dessutom krävs Engelska 6/Engelska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Alldahl, Per-Gunnar (2008)
Choral Intonation
Gehrmans Musikförlag
ISBN: 9177482565, 9789177482567

Sundberg, Johan (1987)
The Science of the Singing Voice
Northern Illinois University Press
ISBN: 0875805426, 9780875805429

Lärarsammanställt material tillkommer samt för kursen aktuell repertoar vilken presenteras vid kursstart.

Referenslitteratur

Miller, Richard (1996)
The Structure of Singing: System and Art in Vocal Technique
Schirmer Books
ISBN: 0534255353, 9780534255350

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Till den obligatoriska litteraturen kan tillkomma urval ur referenslitteraturen i samråd med undervisande lärare samt ytterligare litteratur.