Kursplan

Körpedagog inriktning barn- och ungdomskör I, 7,5 högskolepoäng

Choir Pedagogue, Children's and Youth Choir I, 7,5 Credits

Kurskod: MG071G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Musikalisk gestaltning Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2022-09-13
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2016-11-29 Litteraturlista fastställd: 2022-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2023 Revision: 3

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten ha

  • kunskap om repetitionsmetodik för yngre barn, inkluderat tidig flerstämmighet,
  • utökat sin repertoarkännedom för barnkörer, och
  • grundläggande kunskaper om barnrösten.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten ha

  • en fungerande slagteknik och grundläggande kunskap i solmisation,
  • grundläggande förmåga att arbeta med tonbildning med barns och ungas röster,
  • förmåga att använda pianot i repetitions- och konsertsituationer med barn och unga, och
  • grundläggande förmåga att studera in och lära ut sånger med enkel flerstämmighet med adekvat metod.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna

  • kritiskt granska och reflektera över sitt eget och andras arbete med barn- och ungdomskör, avseende repetitionsmetodik, ledarskap och musikalisk gestaltning.

Kursens huvudsakliga innehåll

  • Metodik
  • Gestik
  • Röstvård med inriktning mot barn och unga
  • Rytmik
  • Repertoarkännedom
  • Piano
  • Läs- och reflektionsuppgifter

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av gruppundervisning och individuell undervisning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Examination, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Examination sker genom muntliga, skriftliga och praktiska uppgifter.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examination
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Margarete Enevold & Inge Marstal (1998)
Vägvisare till barnkör
Stockholm: Verbum
ISBN: 9152626644

Fagius, Gunnel (2007)
Barn och sång: om rösten, sångerna och vägen dit
Lund: Studentlitteratur, ISBN/ISSN: 978-91-44-01935-2, 175 sidor

Nivbrant Wedin, Eva (2012)
Spela med hela kroppen: rytmik och motorik i undervisningen
Stockholm: Gehrmans musikförlag, ISBN/ISSN: 978-91-7748-322-9, 312 sidor

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Noter till aktuell körrepertoar som meddelas av kursens lärare inför/under kursen tillkommer.