Kursplan

Komposition och interpretation I, 30 högskolepoäng

Composition and Interpretation I, 30 Credits

Kurskod: MG075G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Musikalisk gestaltning Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2019-03-12
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2016-11-29 Litteraturlista fastställd: 2019-03-12
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten

  • ha kunskap och förståelse för växelverkan mellan kreativa processer och hantverksmässig färdighet,
  • kunna redogöra för instrumentationens utveckling fram till romantiken,
  • ha förståelse för problematik kring översättning mellan olika instrumentidiom och
  • ha kunskap för de viktigaste formtyperna från klassicismen och romantiken samt kunna utföra grundläggande musikalisk analys.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten

  • behärska ett utvecklat kompositoriskt hantverk,
  • kunna utföra förenklingar av orkesterpartitur och
  • kunna instrumentera och arrangera enklare noterade förlagor för olika besättningar av röster och instrument.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten ha förmåga att

  • kritisk reflektera över sitt eget konstnärliga förhållningssätt och
  • reflektera över samverkan mellan musikteoretiska insikter och det egna komponerandet.

Kursens huvudsakliga innehåll

Komposition, 15 högskolepoäng

Komposition, Hantverksstudier samt Verkanalys och estetik.

Musikteori, 7,5 högskolepoäng

Formlära och analys samt Instrumentation och arrangering.

Individuellt biämne, 7,5 högskolepoäng

Individuellt biämne (instrument, sång, musikteori).

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av individuell undervisning, gruppundervisning, seminarier, föreläsningar och workshops.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Komposition

Komposition och reflektion, 9 högskolepoäng (Provkod: A001)
Examination sker genom skriftliga och noterade inlämningsuppgifter, samt klingande redovisning.

Hantverksstudier, 3 högskolepoäng (Provkod: A002)
Examination sker genom noterade inlämningsuppgifter.

Verkanalys och estetik, 3 högskolepoäng (Provkod: A003)
Examination sker genom skriftliga inlämningsuppgifter.

Musikteori

Formlära och analys, 3,5 högskolepoäng (Provkod: A004)
Examination sker genom skriftliga och noterade inlämningsuppgifter.

Instrumentation och arrangering, 4 högskolepoäng (Provkod: A005)
Examination sker genom skriftliga och noterade inlämningsuppgifter.

Individuellt biämne

Individuellt biämne, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A006)
Beroende på studentens val av biämne sker examinationen genom klingande redovisning alternativt noterad inlämningsuppgift eller klingande inlämningsuppgift.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Komposition och reflektion
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Hantverksstudier
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Verkanalys och estetik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Formlära och analys
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Instrumentation och arrangering
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Individuellt biämne
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 18 högskolepoäng samt minst betyget Godkänd på övriga högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

60 hp inom ett konstnärligt kandidatprogram inriktning komposition samt godkänt färdighetsprov.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Komposition, 15 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Hambraeus, Bengt (1997)
Aspects of twentieth century performance practice: memories and reflections
Stockholm: Kungliga Musikaliska Akademin

Levinson, Jerrold (2015)
Musical Concerns: Essays in Philosophy of Music
Oxford: Oxford University Press, ISBN/ISSN: 978-0-19-966966-0

Wilkins, Margaret Lucy (2006)
Creative music composition: the young composer's voice
New York: Routledge

Referenslitteratur

Belkin, Alan (2018)
Musical Composition - Craft and Art
New Haven & London : Yale University Press

Internet Encyclopedia of Philosophy (IEP)
The Aesthetics of Classical Music
http://www.iep.utm.edu/aest-c-l/#SH4c

Musikteori, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Adler, Samuel (2016)
The study of orchestration
New York : W.W. Norton

Stein, Leon (1995)
Structure and style : the study and analysis of musical forms
USA : Summy-Birchard Inc., ISBN/ISSN: 978-91-88316-68-4