Kursplan

Komposition och interpretation I, 30 högskolepoäng

Composition and Interpretation I, 30 Credits

Kurskod: MG075G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Musikalisk gestaltning Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2019-09-10
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2016-11-29 Litteraturlista fastställd: 2019-09-10
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2020 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • redogöra för instrumentationens utveckling fram till romantiken,
  • förklara problematiken kring översättning mellan olika instrumentidiom,
  • redogöra för de viktigaste formtyperna från klassicismen och romantiken, och
  • beskriva och identifiera kvalitéer i olika musik utifrån olika musikestetiska utgångspunkter.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • genomföra konstnärliga uppgifter utifrån givna satstekniker och genreidiom,
  • tillämpa kunskaper i kompositoriskt hantverk för att omsätta egna musikaliska idéer till noterade partitur med adekvata notationssätt beroende på situation,
  • skapa kompositioner som beaktar möjligheter och begränsningar hos olika instrumentalister och ensembletyper,
  • utföra förenklingar av orkesterpartitur,
  • instrumentera och arrangera enklare noterade förlagor för olika besättningar av röster och instrument, och
  • utföra grundläggande musikalisk formanalys.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • reflektera över sitt eget konstnärliga förhållningssätt och sin egen utveckling mot ett personligt uttryck,
  • beskriva och reflektera över växelverkan mellan kreativa processer och hantverksmässig färdighet,
  • reflektera över samarbetet mellan kompositör och interpret i en kreativ process, och
  • reflektera över samverkan mellan musikteoretiska insikter och det egna komponerandet.

Kursens huvudsakliga innehåll

Komposition, 15 högskolepoäng

  • Kompositionsprojekt med fokus på utvecklandet av ett personligt uttryck.
  • Seminarier med fokus på laborationer med olika musikaliska uttrycksmedel.
  • Seminarier med fokus på olika musikestetiska utgångspunker och hur dessa omsätts till klingande musik.

Musikteori, 7,5 högskolepoäng

  • Seminarier med fokus på uppfattning av form och gestalt genom lyssning och partituranalys.
  • Seminarier med fokus på klang vid kombination av instrument och röster genom partituranalys och skrivövningar.

Individuellt biämne, 7,5 högskolepoäng

Innehållet i kursen baseras på studentens val av biämne.

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av individuell undervisning, seminarier och workshops.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Formlära och analys, 3,5 högskolepoäng (Provkod: A004)
Examination sker genom skriftliga och noterade inlämningsuppgifter.

Instrumentation och arrangering, 4 högskolepoäng (Provkod: A005)
Examination sker genom skriftliga och noterade inlämningsuppgifter.

Komposition

Komposition och reflektion, 9 högskolepoäng (Provkod: A001)
Examination sker genom skriftliga och noterade inlämningsuppgifter, samt klingande redovisning.

Hantverksstudier, 3 högskolepoäng (Provkod: A002)
Examination sker genom noterade inlämningsuppgifter.

Verkanalys och estetik, 3 högskolepoäng (Provkod: A003)
Examination sker genom skriftliga inlämningsuppgifter.

Individuellt biämne

Individuellt biämne, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A006)
Beroende på studentens val av biämne sker examinationen genom klingande redovisning alternativt noterad inlämningsuppgift eller klingande inlämningsuppgift.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Komposition och reflektion
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Hantverksstudier
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Verkanalys och estetik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Individuellt biämne
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Formlära och analys
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Instrumentation och arrangering
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 18 högskolepoäng samt minst betyget Godkänd på övriga högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

60 hp inom ett konstnärligt kandidatprogram inriktning komposition samt godkänt färdighetsprov.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Komposition, 15 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Adler, Samuel (2016)
The Study of Orchestration
New York : W.W. Norton

Hambraeus, Bengt (1997)
Aspects of twentieth century performance practice: memories and reflections
Stockholm: Kungliga Musikaliska Akademin

Levinson, Jerrold (2015)
Musical Concerns: Essays in Philosophy of Music
Oxford: Oxford University Press, ISBN/ISSN: 978-0-19-966966-0

Lärarsammanställt material

Wilkins, Margaret Lucy (2006)
Creative music composition: the young composer's voice
New York: Routledge

Referenslitteratur

Belkin, Alan (2016)
A Practical Guide to Musical Composition
http://alanbelkinmusic.com/site/en/

Belkin, Alan (2018)
Musical Composition - Craft and Art
New Haven & London : Yale University Press

Benjamin, Thomas (2003)
The Craft of Tonal Counterpoint
New York : Routledge, ISBN/ISSN: 0-415-94391-4, 432 sidor

Internet Encyclopedia of Philosophy (IEP)
The Aesthetics of Classical Music
http://www.iep.utm.edu/aest-c-l/#SH4c

Klein, Georg (red.) (2012)
Nya tankar om kreativitet och flow
Stockholm: Brombergs, ISBN/ISSN: 978-91-733-7415-6

Schubert, Peter (2008)
Modal Counterpoint: Renaissance Style
New York: Oxford University Press

Musikteori, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Adler, Samuel (2016)
The Study of Orchestration
New York : W.W. Norton

Ligeti, György
Det musikaliska formtänkandets förvandlingar (ur Från Mahler till Ligeti, Ove Nordvall red. (1965) 1958
Stockholm : Bonniers

Stein, Leon (1995)
Structure and style : the study and analysis of musical forms
USA : Summy-Birchard Inc., ISBN/ISSN: 978-91-88316-68-4

Instrumentation och arrangering
Smith Brindle, Reginald (1987) The New Music
Oxford, Oxford University Press

Referenslitteratur

Caplin, William E (1998)
Classical Form
Oxford, New York, Oxford University Press,
ISBN/ISSN: 978-0-19-514399-7, 307 sidor

Holmberg, Peter (2003)
Wienklassiska formtyper
Stockholm : Kungliga Musikhögskolan,
https://goo.gl/forms/ V4Ltkkm9g8IKGCnP2

Carse, Adam (1964)
The History of Orchestration
New York : Dover Publications, ISBN/ISSN: 0-486-21258-0

Jansson, Roine (2008)
Traditionell Arrangering
Stockholm: Notfabriken

Individuellt biämne, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Lärarsammanställt material