Kursplan

Musik för lärare I, Gymnasieskolan, 30 högskolepoäng

Music for Teachers I, Upper Secondary School, 30 Credits

Kurskod: MG089G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Musikalisk gestaltning Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2020-03-10
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2017-03-01 Litteraturlista fastställd: 2020-03-10
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2020 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten

  • kunna beskriva och analysera harmoniska sammanhang inom västerländsk konst- och populärmusik,
  • kunna redogöra för grundläggande musiklära,
  • kunna återge klingande musik med hjälp av noter och ackordbeteckningar,
  • ha tillägnat sig kunskaper i ljudteknik samt förståelse av hörselhälsans betydelse för god arbetsmiljö,
  • översiktligt kunna redogöra för den västerländska musikhistoriens utveckling och musiksyn i samhällelig och idéhistorisk kontext,
  • kunna redogöra för didaktiska aspekter av kursens hantverksmässiga och konstnärliga delar, och
  • kunna planera konsertprojekt i samverkan med andra.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten

  • kunna tillämpa kunskaper i harmonilära i det egna skapandet,
  • ha förmåga att klangligt och rytmiskt gestalta noter och ackordsymboler i enklare tonal och modal musik,
  • kunna använda notskrivningsprogram för att framställa enklare notbild,
  • kunna spela med musikaliskt uttryck på sitt instrument,
  • uppvisa grundläggande färdigheter i spel efter ackordbeteckning och notbild på ackordinstrument,
  • uppvisa grundläggande färdighet i spel på bruksinstrument,
  • uppvisa grundläggande färdighet i ensemblespel på bruksinstrument,
  • kunna visa hantverksmässig och kommunikativ förmåga i rollen som ensembleledare,
  • kunna använda den egna rösten i sång och tal med fokus på röstens bärighet,
  • utifrån givna ramar ha förmåga att använda och anpassa sin röst i ensemblesång,
  • visa grundläggande förmåga att tillämpa rytmik som metod för lärande i musik, och
  • övergripande kunna diskutera, beskriva och förklara västerländsk konstmusik i dess samhälleliga och idéhistoriska kontext.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • problematisera och reflektera över den västerländska konstmusikens praxis, estetik och funktion,
  • diskutera värdegrundsfrågor utifrån konstnärliga, didaktiska och hantverksmässiga aspekter, och
  • kunna identifiera sitt behov av ytterligare kunskap i kursens olika delar.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen är indelad i fyra delkurser vilka läses parallellt. I studierna integreras musikaliskt hantverk med didaktisk reflektion.

Kommunikation och ledning I, 5 högskolepoäng

Ensembleledning
Kroppsspråk/gestik, kritiskt lyssnande, instrumentkännedom och repetitionsmetodik avseende ensembleledning inom klassiska och populärmusikaliska genrer.

Musikteori I, 8 högskolepoäng

Musiklära och notationspraxis
Harmonilära
Inom västerländsk konst och populärmusik.
Gehörslära
Avseende melodik, harmonik och rytm.
Musikhistoria
Västerländsk musikhistoria och musikestetik.
Digitala verktyg
Hantering av notskrivningsprogram.

Instrument och ensemble I, 11 högskolepoäng

Instrument
Utveckling av konstnärliga och hantverksmässiga färdigheter. Träning i övningsmetodik.
Ackordinstrument 1 (piano eller gitarr)
Spelteknik, spel utifrån ackordbeteckningar och notbild.
Bruksinstrument
Praktisk instrumentkännedom på elbas, trumset, elgitarr och keyboard.
Ensemble
Spel på elbas, trumset, elgitarr och keyboard.
Konsertprojekt
Planering och instudering inför konsertprojekt.
Kännedomsmoment i ljud och hörselhälsa

Kropp och röst I, 6 högskolepoäng

Röstträning
Utveckling av den egna röstens förmåga i sång och tal.
Ensemblesång
Stämsång med och utan noter i olika genrer.
Rytmik
Planering och undervisning med rytmik som metod samt rörelse, improvisation och komposition.

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av individuell undervisning, gruppundervisning, seminarier och föreläsningar.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Kommunikation och ledning I

Ensembleledning, 5 högskolepoäng (Provkod: A026)
Examination sker genom gestaltande redovisning.

Musikteori I

Musiklära, 1 högskolepoäng (Provkod: A017)
Examination sker genom skriftlig redovisning.

Harmonilära, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A032)
Examination sker genom skriftlig och noterad inlämningsuppgift.

Gehörslära, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A033)
Examination sker genom noterad inlämningsuppgift samt slutredovisning.

Musikhistoria, 3 högskolepoäng (Provkod: A034)
Examination sker genom skriftlig inlämningsuppgift.

Digitala verktyg, 1 högskolepoäng (Provkod: A035)
Examination sker genom skriftlig och noterad inlämningsuppgift.

Instrument och ensemble I

Instrument, 4 högskolepoäng (Provkod: A036)
Examination sker genom klingande redovisning.

Ackordinstrument 1, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A037)
Examination sker genom klingande redovisning.

Bruksinstrument, 3 högskolepoäng (Provkod: A025)
Examination sker genom klingande redovisning.

Ensemble, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A038)
Examination sker genom klingande redovisning.

Konsertprojekt, 1 högskolepoäng (Provkod: A024)
Examination sker genom obligatoriska moment i form av planering och instudering av konsertprojekt.

Hörselhälsa (Provkod: A021)
Examination sker genom deltagande i obligatoriskt moment.

Ljud (Provkod: A022)
Examination sker genom deltagande i obligatoriskt moment.

Kropp och röst I

Rösttträning, 2 högskolepoäng (Provkod: A028)
Examination sker genom klingande redovisning.

Ensemblesång, 2 högskolepoäng (Provkod: A039)
Examination sker genom klingande redovisning.

Rytmik, 2 högskolepoäng (Provkod: A040)
Examination sker genom klingande och gestaltande uppgift samt inlämningsuppgift.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Ensembleledning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Musiklära
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Harmonilära
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Gehörslära
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Musikhistoria
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Digitala verktyg
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Instrument
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Ackordinstrument 1
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Bruksinstrument
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Ensemble
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Konsertprojekt
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Hörselhälsa
Som betyg används Deltagit (DT).

Ljud
Som betyg används Deltagit (DT).

Rösttträning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Ensemblesång
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Rytmik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För slutbetyget Väl Godkänd krävs Väl Godkänd på minst 22 högskolepoäng samt minst betyget Godkänd på övriga moment.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2 (områdesbehörighet A6)

eller

Grundläggande behörighet samt Engelska B och Samhällskunskap A (områdesbehörighet 6)

Dessutom krävs godkänt färdighetsprov.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Undervisningen sker på svenska, men vissa moment i utbildningen kan komma att ges på engelska.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter istället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska redovisas för läraren inom två veckor efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Kommunikation och ledning I, 5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Pettersson, C.M. (1974).
Vår första orkester: stråkar, träblås, gitarr. [H. 1], 18 trestämmiga satser arrangerade för stråkar, träblås och gitarr
Stockholm: Gehrmans musikförlag

Musikteori I, 8 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Artiklar kan tillkomma under kursens gång.

Bengtsson, Ola cop. (1994-1997, tr. 2005).
Jazz harmoni: för komposition, analys och improvisation. Vol. 1-2
Bromma: Benola, 35 s.

Ingelf, Sten
Jazz- och Popharmonik
Lund: Sting Musik, 188 s.

Ingelf, Sten (2008).
Lär av mästarna, Klassisk harmonilära, Faktadel
Lund: Sting Musik, ISBN/ISSN: 91-971133-9-5, 222 s.

Palmqvist, Bengt-Olov (2008).
The refinement of rhythm. Vol. 2.
Täby: Mediako, ISBN/ISSN: 978-91-976805-1-6, 230 s.

Taruskin, Richard (2009[2005]).
The Oxford history of western music
[Elektronisk resurs]. Oxford: Oxford University Press.

Volgsten, Ulrik (2013).
Från snille till geni: den svenska kompositörsrollens omvandlingar från Kraus till Måndagsgruppen och dess
betydelse för synen på musik
Möklinta: Gidlund, ISBN/ISSN: 978-91-78448-82-1, 160 s.

Referenslitteratur

Bremberg, Brita/ Shetelig Kruse, Gro/ Stig Nielsen, Mette (2007).
Listen to Scandinavia
Köpenhamn: Edition Wilhelm Hansen AS, ISBN/ISSN: 978-87-598-1591-5, 250 s.

Renner, Hans (2004).
Musikens grunder
Prisma

Instrument och ensemble I, 11 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Lärarsammanställt material
Repertoar i samråd med undervisande lärare

Referenslitteratur

Eriksson, Jan-Olof (1999).
Greppa gitarren: grunderna i ackordspel på gitarr
Danderyd: Warner/Chappell Music Scandinavia, ISBN/ISSN: 91-88942-61-9, 112 s.

Holmström, John & Söderström, Kristofer (2008).
Gehörsbaserad undervisning
Uppsats, Göteborgs universitet

Johansson, K.G. & Hjortek, Hans (2006).
Real Rock Book, Volume 1 och 2
Notfabriken

Nilsson, Birger (1996).
Kompa på piano, del 2
Mölndal: Lutfisken, ISBN/ISSN: 91-88496-09-0, 96 s.

Norrefalk, Mats och Sandquist, Börje (2009).
Kompguide för gitarr
Danderyd: Notfabriken, ISBN/ISSN: 978-91-85575-42-8, 87 s.

Palmquist, Hans & Nilsson, Carl-Gustaf
Bruksklaver del 1-3
Notposten

Sandquist, Börje & Norrefalk, Mats (2004).
Stora kompguiden för gitarr
Danderyd, Notfabriken

Kropp och röst I, 6 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Larsson, Håkan & Fagrell, Birgitta (2010).
Föreställningar om kroppen: kropp och kroppslighet i pedagogisk praktik och teori
Stockholm: Liber, ISBN/ISSN: 978-9-14-708443-2, Lärarförbundet (2004)

Lärarsammanställt material

Rösten - ditt viktigaste redskap.
En skrift om förebyggande röstvård, 19 s. Textläsning utifrån individuella val

Referenslitteratur

Stora Körboken
Stockholm: Gehrman, cop. 2003, 270 s.