Kursplan

Komposition för film och datorspel, 7,5 högskolepoäng

Composition for Film and Computer Games, 7,5 Credits

Kurskod: MG092G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Musikalisk gestaltning Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2019-09-10
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2017-08-30 Litteraturlista fastställd: 2019-09-10
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2020 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna

  • förklara musikens berättande funktioner i film och datorspel,
  • tillämpa grundläggande klicksynkteknik, och
  • beskriva och reflektera över filmkompositörens roll i arbetsprocessen.

Kursens huvudsakliga innehåll

Seminarier med fokus på musikens berättande funktioner samt laborationer med grundläggande klicksynkteknik.

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av gruppundervisning och individuell undervisning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Examination, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Examination sker genom muntligt presentation samt klingande redovisning av musik komponerad till kort filmscen.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examination
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Musikalisk gestaltning, Komposition II, 15 hp, Musikalisk gestaltning, Kammarmusik II, 15 hp, Musikalisk gestaltning, Jazz och rock II, 15 hp eller Musikalisk gestaltning, Musikproduktion II, 30 hp.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Kalinak, Kathryn (2010)
Film Music: A Very Short Introduction
Oxford : Oxford University Press

Wingstedt, Johnny (2008)
Making Music Mean - On Functions of, and Knowledge about, Narrative Music in Multimedia
Luleå : Luleå University of Technology, Department of Music and Media, Kapitel 4 och 6 läses