Kursplan

Arrangering och Komposition, 7,5 högskolepoäng

Arranging and Composing, 7,5 Credits

Kurskod: MG108G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Musikalisk gestaltning Fördjupning: G2F
    Senast ändrad: 2019-03-12
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2017-12-19 Litteraturlista fastställd: 2019-03-12
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • redogöra för de vanligaste instrumentens omfång och speltekniska särdrag och
  • beskriva de olika stämmornas roller i den musikaliska satsen.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • utforma arrangemang för olika instrumentbesättningar utifrån varierande förlagor och
  • tillämpa varierade satstekniker i eget skapande.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • beskriva och reflektera över möjligheter och begränsningar med musikalisk notation i förhållande till klingande verklighet och
  • beskriva och reflektera över det varierade musikaliska uttrycket mellan olika instrumentidiom och instrumentbesättningar.

Kursens huvudsakliga innehåll

  • instrumentkännedom
  • partiturstudium
  • rearrangering och arrangering
  • komposition

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av gruppundervisning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Examination, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Kursen examineras genom muntlig presentation och noterade inlämningsuppgifter.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examination
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Musikalisk gestaltning, Komposition II, 15 hp eller Musikalisk gestaltning, Kammarmusik II, 15 hp eller Musikalisk gestaltning, Jazz och rock II, 15 hp.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Jansson, Roine (2003)
Arrangering fo¨r instrumentalensembler
Stockholm : Kungliga Musikhögskolan,
https://goo.gl/forms/V4Ltkkm9g8IKGCnP2

Lärarsammanställt material

Referenslitteratur

Adler, Samuel (2016)
The Study of Orchestration
New York : W.W. Norton

Ingelf, Sten (1995)
Lär av mästarna - Arrangering fo¨r två till fem stämmor
Lund : Sting Musik